Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
mrplasma

Yamaha F150 balansaxel problem?

Rekommendera Poster

Var i tordsdags och hämtade en Yamarin 6420 i Finland åt en polare. Vi körde ner med bil och båtvagn 80 mil och sedan hem samma väg.  Det tog 25 timmar! 1.gif Båt och motor är av 2004 års modell, dock så måste balans axel mojängen bytas på 150 hk 4 taktaren 3.gif (Vinade ljud)

Motorn har tickat 266 timmar.

Någon som vet någe om detta????  

Ska försöka fixa filmklipp så man kan höra hur det låter.

Men tillsvidare hittade jag ett klipp med exakt samma ljud.

Kollade med ett Yamaha center och det hade ALDRIG hört talas om detta och påstod att det inte finns balansaxlar i denna motor. Ringde tillbaka och uppgav artikelnr:  63P-11500-03-00  och visst fanns den i listan för endast 14900 kr!! :-(

 



Senast ändrad av mrplasma | 27 juni 2011 | 23:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott med Youtube-länken. Hade aldrig hört exakt hur det låter men nu vet jag. Den där kan inte ha långt kvar till haveri. Alla F150-ägare och framförallt de som har 04or och 05or som har den sämsta versionen av balansaxlarna bör regelbundet lyssna på dom. Ett ras av kompositdreven leder till att silen till oljepumpen sätts igen av kompositsnafset, motorn blir utan smörjning och totalrasar i regel. Motorn som paketet på bilden fanns i lever inte mer..

Art numret tyder på att man nu är uppe i version 4 av delen. Den gängse uppfattningen bland US-mekar är att alla F150 av 04 och 05 kommer drabbas av detta fel. Inte förrän 2010 när man satte smörjkanon på ett av dreven anser man att man är safe o fan tror om detta heller hjälper fullt ut.

Jag har båda instruktionerna för balansaxelbyte, både den gamla krångliga där svänghjulet demonteras och den nya uppdaterade där man slipper detta, skickar dom gärna vid behov.

Ställer Yamaha upp nåt med good-will? Fram till för nåt år sedan körde jänkarna full good-will på detta men nu är ledningen visst ny och man har blivit hårdare med att kompensera kunderna för detta som ju inte är nåt annat än ett rent konstruktions/fabrikationsfel. Som vanligt är ju prylen lite drygt dubbelt så dyr här hemma som i USA, 6 - 700 dollar kostar den där, fraktat, tullat o momsat bör man ha den hemma för under 7 000 kr

Mycket märkligt att Svenska Yamaha har så begränsad erfarenhet av problemet. Jag har inte heller snackat med nån i Sverige som känner till problemet. Visserligen kör vi inte så mycket som jänkarna men problemet borde ju va känt tycker man. På amerikanska forum behöver man inte läsa många inlägg om F150 förrän man stöter på nåt om det berömda balancer issuet..

post-26269-1394236755,1268_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett känt problem för de som arbetar med yamaha ,ett vinande ljud när de är något knas,pris för byte med delar ca 15800:-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du svarade Wanmar! Hoppades lite på att du skulle veta nåt om problemet. Diskussionen började egentligen i en helt annan tråd men vi startade en ny för att lättare kasta ljus över den. Du är den första svenska meken jag träffar på som har erfarenhet av det. Att dömma av prisuppgiften inkl arbete drar jag slutsatsen att nån generell good-will inte finns, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag själv har en F150 på min båt och endast hört gott om dem, god är även min erfarenhet, blev jag intresserad av rubriken. Har jag köpt mig ett problem? Snabbgooglade lite och hittade en del av inläggen JARB refererar till. Några inlägg från 2009 osv om någon som haft problem och fått det åtgärdat. Med tanke på antalet F150 som sitter på div båtar så kan man väl dra slutsatsen att, enligt påstående samtliga motorer kommer att drabbas, skulle man nog hört om betydligt fler problem. Bara i min marina borde det rasat ett gäng då det finns ett flertal där. Självklart kommer alltid en del båtmotorer orsaka problem, det är inte konstigt sett till hur dem används och servas men jag tror att de flesta F150 ägare kan andas ut och njuta av båtsommaren...

 

Mvh // Bojen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

good will tror jag inte är alls omöjligt om inte motorn är allt för gammal å har många gångtimmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klarar man byta den själv? Förstår att man måste ha vissa drev i synk mot något, men hur?

Polarn får nog besked av finska Yamaha imorgon, så man får hålla tummarna!

Skulle vara roligt ifall han kunde få sjösätta båten så det finns 2 st 64:or i kommunen :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reflektion över sagda fakta i denna tråd.

Omskrivning av JARB’s inlägg.

Bra att du postade länken till ett youtube-klipp där jag hör ljudet på ett påstått problem, absolut inte verifierat att det är det problemet i fråga men vi säger det. Jag passar även på att fastställa att den motorn har inte långt till ras! Varför, hur och vad som får det att rasar har jag läst på ett internetforum baserat i usa där det precis som här är öppet att skriva vad man vill, källkritik och faktakoll = noll men jag väljer ändå att sprida det som en sanning.

Jag spekulerar om att serienummer tyder på att det är version 4 av delen. Att saker tillverkas på olika ställen mm har inget med saken att göra.

Jag delar gärna med mig av instruktioner och uppmuntrar till att göra detta själv även fast jag inte själv har gjort det.

Sist konstaterar jag att det är konstigt att ingen känner till problemet jag hittat på ett forum i USA som drabbar alla motorer i inlägget.

Reflektion på JARB’s inlägg.

Man skall vara försiktig med att sprida ”väl kända fakta”. Det du skriver är dina egna slutsatser på vad du läst på nätet. Rykten tenderar att bli saftigare för varje person som berättar dem.

Alla som läser inlägg på liknande forum skall dessutom vara väl medvetna om att vem som helst kan skriva vad som helst. Det finns tom folk som har betalt för att sprida sanningar på olika forum… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska vara kritisk till allt som står i forum, men i detta fall kan det nog betyda att min polares motor kommer att överleva ett kraftigt haveri pga vi fått tips från forum mm.

I Finland har ett servicemeddelande gått ut på alla tidigare modeller av F150 och det måste ju tyda på någonting eller?

Yamaha Finland och USA ligger under samma organisation , medan Sverige ligger i en Nordisk egen. (Säger de i Finland) I USA har man bytt ut balansaxeln gratis.

Det verkar (hoppas) att han kommer få den utbytt gratis i på Yamaha (finska sidan).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket bra att ni fick hjälp med felsökningen och jag hoppas att det löser sig på bästa sätt. Jag tycker bara att man skall vara försiktig med att sprida sanningar om man inte själv sitter på fakta.

Till din polares båt skulle jag ställa mig frågande om den är från Finland där det gått ut servicemeddelande till samtliga. Varför är då den delen inte redan bytt? Det bör ju rimligen innebära att den aldrig är servad på verkstad eller att man struntat i uppmaningarna att byta delen. 4-taktarna har många styrkor men en av dess svagheterna är att dem kräver mer omvårdnad. Problemen med motorn ni köpt kan kanske förklaras genom tidigare ägares vilja att serva den?

Som sagt hoppas att ni får bytt delen och att det går bra.

Mvh // Bojen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att båten är servad på en icke aktoriserad marina och det medför tyvärr att alla service meddelanden ej blir fixade. Min F200-08 (inköpt ifjol i Finland) hade tex ej vattentrycks givaren blivit utbytt, men jag tog kontakt med en Yamaha säljare i Finland och han fixade den gratis till mig! Min motor är servad också på verkstad, men dock inte Yamaha verkstad.

Och för övrigt så finns inte i min värld någon annat märke än Yamaha :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag har lite svårt att förstå syftet med de två inläggen du skrivit. Att man ska va kritisk till information lärde vi väl oss i grundskolan o jag tror inte man behöver uppmana de som läser här att vara just det. Är du orolig att värdet på din motor plötsligt ska sjunka kanske? Själv vill jag förstå så mycket som möjligt om de prylar jag har och om nån sprider information om saker att se upp med på just de prylarna ser jag det enbart som positivt.

Det finns många som skriver på forum om saker de inte har koll på. Jag har skrivit en del inlägg här om främst Yamaha-motorer och Yamarin-båtar. Genom att läsa dessa inlägg kan ju var en bedömma om jag är en av de som har koll på det jag skriver om eller inte..

Jag är tekniker i proffesionen. Arbetar dessutom en del med växlar. Har själv aldrig varit orolig för att jag skulle missa om mitt eget balansaxelpaket skulle visa tecken på haveri trots att jag aldrig hört ett dåligt paket. Att Yamaha valt kompositdrev är ju bl a för att göra växeln tyst. Då signalerer den heller inte så tydligt att den inte mår bra. Jag blev glad när jag äntligen fick höra ett dåligt paket som fortfarande inte havererat och hur tydligt det faktiskt låter. När en kompositdrevsväxel låter så här illa och ändå inte havererat - ja då är det inte långt kvar är min bedömning. Samma snubbe som postat filmen med det dåliga paketet har även postat en film efter bytet av balansaxlarna och det sjungande ljudet är helt borta. Man ser även Yamaha-planscher på väggen där filmen är tagen. Jag bedömmer filmerna som trovärdiga, men såklart upp till var o en o bedömma.

På Amerikanska forum är det ganska vanligt att firmor och tekniker finns på forumen som en support till sina kunder. Inte främst för att göra reklam för sina produkter som ibland sker här. Wanmar är ett lysande undantag och hans inlägg på MG är de jag själv läser med störst intresse. När en Yamaha Master Technican som skriver på ett forum anser att alla tidiga balansaxelpaket kommer att haverera förr eller senare och uppmanar ägare av dessa motorer att regelbundet lyssna av dom har det för mej hög trovärdighet och jag följer uppmaningen. Jag är här bara en budbärare och inte källan, jag var inte tydlig med det men trodde ärligt talat inte det skulle behövas.

Jag har haft Yamaha-produkter ganska länge och jag har genom åren skaffat mej en del erfarenheter runt detta. Jag vet t ex hur ett reservdelsnummer är uppbyggt och i detta fall är tydligt att prylen är i sitt 4:e designstadie. Man designar inte om ett balansaxelpaket för att modet ändrats om nu nån trott det. Man gör det för att det inte håller måttet. Att man dessutom behövt göra det 3 gånger tyder på att man inte från början förstått vidden av problemet. Låt oss hoppas att det nuvarande paketet håller så länge som Yamaha avsåg från början.

Jag har inte uppmanat någon att göra jobbet själv. Jag har erbjudit mej att dela med mej av instruktioner hur jobbet ska utföras. Att jag själv inte gjort jobbet spelar väl kvitta? Inte kräver väl du att bokhandeln där du köper manualen har utfört alla jobben som beskrivs i den? Jag har genom åren lyckats samla på mej en hel del dokumentation om Yamaha-motorerna och jag erbjuder mej ibland att dela med mej av det. Faktiskt bara för jag är en snäll typ. Jag tar inte betalt och har ingen som helst koppling till Yamaha. Oftast möter jag stor uppskattning för detta..

Ja jag tycker det är konstigt att jag inte hört nåt i Sverige om detta förrän denna motor kom upp här o att Wanmar bekräftade att problemet även finns här. Jag har verkligen försökt prata med Yamaha-folk om detta när tillfälle givits men kammat noll.

Tja, varför har man då inte hört nåt om det? Fria spekulationer. Motorerna är nya, max 6-7 år o de flesta kostas fortfarande på regelbunden service. Motorer i Sverige körs inte så mycket så kanske har de dåliga balansaxelpaket som påträffats här fångats upp av verkstäderna och åtgärdats. Kanske blir problemet tydligare här oxå när motorerna blir äldre och inte längre kostas på auktoriserad service, maskinskadeförsäkringar och faller utanför good-will. Jag förväntar mej att min egen F150 ska leva upp och förbi 20 år. Om den kommer göra det med samma balansaxelpaket som sitter i nu återstår att se. Min motor har inte det sämsta paketet utan version 2 eller 3, har inte lyckats fastställa vilket men båda versionerna är ju förkastade av Yamaha. Det ger väl en hint om oddsen. Jag kommer i alla fall att regelbundet lyssna av det.

Tror och hoppas oxå att alla F150-ägare får njuta av en problemfri sommar. Motorn är ju bra men även bra motorer har fläckar. Att det även i Sverige sprids lite ljus över en av motorns svagheter ser jag bara som positivt. Så ni som oxå har en kanske ska lyssna lite på balansaxlarna ändå och kanske kan vi bespara oss helt från de motorhaverier ett totalrasat balansaxelpaket kan leda till....  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt har jag instruktionerna för byte och jag har studerat dom. Skulle det bli aktuellt för egen del gör jag det absolut själv om jag inte får till nån good-will-lösning. Bedömmer det nog som att man klarar det även med ganska begränsade mekarkunskaper och utan specialverktyg. Lite mer avancerat än ett impellerbyte men inte mycket.

Håller tummarna att det går vägen med good-will men misslyckas det så hojta till så kommer instruktionerna så kan ni ju själva bedömma om ni vill ge er på det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev klart med Finska Yamaha och de står för hela kalaset.

En riktigt stor eloge till dem! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har noterat att skruvskallarna som håller balansaxel"huset" är betydligt blankare än övriga skruvskallar som har en mattare yta. Tyder det på att någon åtgärd är gjord under årens lopp?

Motorn är en 2004. Finns även några siffror i gjutningen, kan det säga nåt om tillverkningsår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bultarna byts aldrig ut när du byter balansaxlarna.så dom ser ut så original.mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott med Youtube-länken. Hade aldrig hört exakt hur det låter men nu vet jag. Den där kan inte ha långt kvar till haveri. Alla F150-ägare och framförallt de som har 04or och 05or som har den sämsta versionen av balansaxlarna bör regelbundet lyssna på dom. Ett ras av kompositdreven leder till att silen till oljepumpen sätts igen av kompositsnafset, motorn blir utan smörjning och totalrasar i regel. Motorn som paketet på bilden fanns i lever inte mer..

Art numret tyder på att man nu är uppe i version 4 av delen. Den gängse uppfattningen bland US-mekar är att alla F150 av 04 och 05 kommer drabbas av detta fel. Inte förrän 2010 när man satte smörjkanon på ett av dreven anser man att man är safe o fan tror om detta heller hjälper fullt ut.

Jag har båda instruktionerna för balansaxelbyte, både den gamla krångliga där svänghjulet demonteras och den nya uppdaterade där man slipper detta, skickar dom gärna vid behov.

Ställer Yamaha upp nåt med good-will? Fram till för nåt år sedan körde jänkarna full good-will på detta men nu är ledningen visst ny och man har blivit hårdare med att kompensera kunderna för detta som ju inte är nåt annat än ett rent konstruktions/fabrikationsfel. Som vanligt är ju prylen lite drygt dubbelt så dyr här hemma som i USA, 6 - 700 dollar kostar den där, fraktat, tullat o momsat bör man ha den hemma för under 7 000 kr

Mycket märkligt att Svenska Yamaha har så begränsad erfarenhet av problemet. Jag har inte heller snackat med nån i Sverige som känner till problemet. Visserligen kör vi inte så mycket som jänkarna men problemet borde ju va känt tycker man. På amerikanska forum behöver man inte läsa många inlägg om F150 förrän man stöter på nåt om det berömda balancer issuet..

 

Tjena jarb, jag är i gasen med att byta balansaxel och vore tacksam om du har möjlighet att skicka intruktionerna på bytet till mig. Har du kvar dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite intressant att läsa mina gamla inlägg från 2011 när problemet var färskt i Sverige. Nu byts det balansaxlar på F150s i parti o minut även här. O nej, mina överlevde inte heller. 2014 började de vina alltmer. Efter bytet blev motorn knäpptyst, tystare än den nånsin varit. Bytet är mycket enkelt, tar en timme och är väl på samma svårighetsgrad som ett impellerbyte. Inget problem för en normalhändig hemmamekare alltså..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Någon som vet sista(nyaste) version av balans assy? Är det 63P-11500-04-00 ?

Samt även vart man får tag i s518, antar att detta är loctite 518?

Tack på förhand!

Mvh Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Loctite 5188 är lättare att få fatt i, en ekvivalent enligt Loctite så jag körde med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ok Jarb låter fint -tack för det :-)

Länken ovan verkar inte fungera längre (den med installationsanvisningarna) jag har en servicemanual, men vet inte om denna ovan var enklare?

Någon som har beskrivningen ovan tillgänglig, tack på förhand,

Mvh Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar inte för mig heller, kommer in på en tom sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt. Funkar utmärkt med Chrome på PC Win 10, men tom sida med Chrome på Android.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, ja det var lite konstigt, funkar inte med mozilla, chrome på android och inte med iphån heller.... Får gräva fram en Windows burk då ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...