Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
ricjan

Volvo penta - full gas men ingen fart?!?!?!

Rekommendera Poster

Fick tillbaka min båt som har en Volvo Penta AQ271c från service förra helgen. En årlig service av olja och filter, samt att de böt duo prop propeller,  gasreglage till ett enkelt (endast en spak istället för två där en är växel), Servicemannen spännde även fläktremmarna (ser dock ut som att en skiva vobblar) Innan denna service så fungerade båten perfekt. Nu har dessa två problem dykt upp.

1) När friläget är i kan man gasa upp varvtalet och allt är som vanligt. När man kör båten går den bra på låga varv, men när man ger gas ger den endast några extra knop. Vid full gas låter motorn (naturligtvis) mycket mer, men farten är den samma och väldigt låg. Precis som att motorn inte orkar när den får motstånd av vattnet. Någon som har en misstanke om vad det kan vara?

2) Det gnisslar (missljud) från motorn, ett ljud som ökar vi ökade varvtal. Vet att de spännde fläktremmar och grejer vid servicen. Kan detta vara felet? Eller kanske överfallet för spridaren?



Senast ändrad av ricjan | 27 juni 2011 | 18:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propparna varför byttes dessa? låter som dem kan ha för stor stigning.

Gnisslet kommer säkert från remmarna, prova och spraya lite sötvatten över remmarna när motorn är igång. Tystnar gnisslet då så vet du att det kommer från remmarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske läge att reklamera servicen, om nu motorn fungerar sämre efter servicen så borde du ha framgång där....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propparna byttes på grund av en grundstötning. Har ingen anning om stigningen kan vara problemet. Värt att kolla upp. Fick även ett tips om att tändningen kan vara felinställd, vad tror du om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har snackat med service-killen på företaget där jag utförde servicen. Han säer att han inte gjort något. Med något är annorlunda eftersom den inte går som den ska. Men oja, har tänkt på att reklamera servicen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang propparna så är du säker på att verkstan satt dit likadana som dom grundkörda. Har dom satt dit fel dvs för hög stigning så får du det problemet att motorn inte orkar. Tändningen ändrar sig inte om dom inte varit där o pillat.

Dom har inte bytt tändstift? I så fall kan dom fått tändföljden fel (tändkablar hamnat på fel cylinder) På en V8 märks knappt detta obelastat.



Senast ändrad av Gelis | 27 juni 2011 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något långsökt kanske men är propparna sprillans nya? Om inte kanske de slirar i bussningen? Alternativt kan han ha monterat höger på vänster och tvärt om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag! Ett hjälpte. På servicen hade de satt tändhattarna kors å tvärs, samt att 5 av 8 tändstift var riktigt dåliga så motorn gick inte på alla cylindrar. Detta tycker jag dock att de ska märka på servicen. Ytterliggare så skulle service-killen kolla fläkträmmen för han tyckte att den var dåligt spänd. Det han gjorde var att spänna remmen till max. Men vad hjälpte det när remmen var helst slut. Efter att jag kört med båten en halvtimme efter service slutade ju skivorna att snurra på grund av den dåliga fläktremmen. Ytterligare en sak jag tycker service-killen skulle märkt istället för att bara spänna remmen. Jag har handlat väldigt mycket på repslagarn i örebro, vattenskotrar m.m......men denna gång är jag mindre nöjd måste jag säga. Och inställningarna med luftskruvar m.m. var ju helt fel inställda,,,,hmmmm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om den bristande servicen berodde på dålig kunskap hos servicemannen eller stress pga högsäsong...

-Som konsument är det kanske bättre att lämna in båten på hösten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...