pgh73 2 Postad 27 Juni , 2011 Jag letar segelbåt men undrar lite, i storleksordningen 200´ -270´ kr 30-32 fotare, med fördel utlandet. Tycker ni det är idé att lägga på kanske 100 000 för att gå från en -82 till en -89 om det nu heller inte innebär några större uppdateringar på båten. Vad säger ni proffs om saken? /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 27 Juni , 2011 Är för visso inte yrkesproffs, men mitt allmänna intryck är att det inte spelar någon särskilld praktisk roll så länge den är välskött och underhåll är professionellt gjort. Undvik trälaminat och liknande och kolla kvalitet på laminat och liknande samt om eventuell motor är av bra kvalitet och professionellt underhållen osv. Rent generellt säger som regel saker som tex hög vikt och liknande att det är bättre kvalitet på skrovet (om det inte är en ren tävlingsbåt eller liknande) osv. Jag skulle personligen avgjort hellre satsa på en något äldre om den tex hade tjockare laminat osv. Plastbåtar åldras mycket lite om de sköts rätt så i princip är den tekniska hållfastheten ungeffär lika även om det skiljer 30 år om skrovet är friskt och varvs skött av yrkesfolk tex, men man måste kolla saker som delaminering och liknande även på en del nyare modeller. Undvik amatörbyggda och amatörlagade båtar eller båtar med budget laminat osv om du inte har kvitto på att de är bra. Men varvsbyggda och varvskötta båtar brukar vara säkra kort då 10 år är ganska kort tid för en plastbåt om den är plast helt igenom. Det mesta går att fixa med båtvax om den inte är skadad så är de sedan väldigt likvärdiga om de är yrkesmässigt skötta, det är i vart fall min uppfattning, däremot kan det skilja en heldel mellan olika exemplar, inte säkert detta har någon klar koppling till priset. Edit: En kvalitetsmotor som är fabriksrenoverad av yrkesfolk är nästan likvärdig med en ny och deffinitivt bättre än en ny av dålig kvalitet. Senast ändrad av Mizzarrogh | 27 juni 2011 | 14:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 Juni , 2011 Proffs och proffs det vill jag inte utge mig för att vara, men när jag tittade på båtar för ett antal år sedan hade jag bestämt mig för att inte köpa en båt äldre än 15 år, tittade på ganska många, blev en då 25 år gammal båt, överlägset skött mot dom andra, så mitt tips är att gå efter skicket och lite efter intrycket av säljaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser