Snowdotter 0 Postad 27 Juni , 2011 Jag och ett par kompisar pratar om att segla Göteborg-sthlm runt sydsverige och sedan ta Göta kanal tillbaka igen. De pratat på att räkna med tre veckor, men jag tycker det verkar tajt. Vi tänkte ta ett par nattseglingar runt, men jag tror ändå det är lite tid. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Juni , 2011 Det går nog om ni står på, Det är väl en tripp på ca 800 distansminuter så det kanske tom 50 distansmnuter per dygn. Kör ni hårt i början och kanske på slutet så får ni ju lite mera tid till övriga sträckan. Seglade själv i okända farvatten 2004. den beräknade sträckan var 800 distnsminuter. Jag tog 8 veckor ledigt för att inte behöva jäkta. Det blev 1000 seglade distansminuter. I Kanalen får man ligga 5 dygn i varje hamn som ingår i priset. Det innebär ja att man kan lägga båten söndag kväll åka hem och komma tillbaka på Fredag för att fortsätta resan. Lite rangering med bilar tex. Det är ju ett sätt att sträcka ut tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snowdotter 0 Postad 1 Juli , 2011 bump Ingen som har seglat denna sträcka på den tiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nita 0 Postad 21 Juli , 2011 Hej! Hörde talas om att någon från Kristinehamnshållet hade gjort den resan på 3 veckor. Tänk på att det tar längre tid på Göta Kanal när det är högsäsong. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 24 Juli , 2011 Jag tror att bristen på svar kan bero på bristen på information i frågeställningen. Beror ju bla väldigt mycket på vad det är för båt ni seglar. Viss skillnad mellan en Fidra och en Baltic 50, för att ta två exempel ur luften.... Senast ändrad av JonasP | 24 juli 2011 | 07:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 24 Juli , 2011 Är det själva seglandet som är målet så går det nog att få in det på tre veckor. Men vill ni se och uppleva något med på vägen och inte vill segla i alla väder så är tiden för knapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 24 Juli , 2011 Jag har precis kommit hem från en resa i Dalslands kanal, cirka 360 sjömil T&R, den tog 2 veckor med alla slussningar och väntetider vid varje sluss. I Dalsland är de bemannade med få undantag, dvs man kör in och ut, resten sköter personal. I Göta kanal är allting manuellt. Farten oftast inte högre än 2 knop. Träffade en tysk som gick från Göteborg via Göta Kanal till Sthlm, han räknade med fyra veckor. Sen var hans mål att komma hem. Total tid nio veckor. Han hade gjort denna rundtur 20 ggr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 24 Juli , 2011 Vet inte var du har fått dina uppgifter ifrån, men senast jag åkte Göta Kanal var det två slussar som inte var maskindrivna och med personal vid varje sluss. Jag had gått kanalen två ggr och första gången gick vi från Sjötorp på måndag morgon och var framme i Söderköping torsdag em. Det är ovanligt lyckosamt, så räkna inte med att det alltid går att gå på så kort tid. Har bekanta som gått Vänern - Gröna Lund tor på fyra veckor, men det var stressigt tycke dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 24 Juli , 2011 Jag har pratat med omnämnd tysk samt ett par som gick igenom hela kanalen förra året. Efter Dalslands slussar känner jag mig inte längre lockad av just slussning. Men det är ju toppen om det inte är som beskrivits för mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 11 September , 2011 Lyfter en gammal tråd, eftersom jag bara måste svara I Göta kanal är alla slussar utom två maskinmanövrerade. De två manuella är dock mindre, och det går nästan lika snabbt att slussa genom dem som de andra. Antagligen har man valt att bevara dem för att visa hur det såg ut när allt var manuellt. Alla slussar - även de manuella - är f.ö. bemannade. Ofta av flera personer. Fartuppgiften 2 knop är helt fel. Kanske din tyska inte var så bra ? Eller också kanske han avsåg passagerarbåtarna, för de går inte fort i de smala delarna. 5 knop gäller i de grävda delarna av kanalen, på sjöarna är det ingen begränsning. De många småbroarna har TV-övervakning, och det är sällan man behöver vänta många minuter på öppning. Hamnarna håller bra standard, toaletter och duschar likaså (oftast helkaklat och jättesnyggt - numera....). Jag blir inte sällan imponerad av personalens kunnande och agerande på Göta kanal. Som boende inom kanalsystemet (Vättern) är vi kanske oftare i GK än andra. Även om något strular går det alltid att få tag på personal. Dalslands kanal däremot har jag försökt få kontakt med via mail tre gånger nu (funderar nämligen på den nästa sommar), utan att de behagar svara. Några seglarbekanta gick Dalslands kanal i somras och de berättade om kaos, okunnig personal som inte visste djupet eller var allmänt röriga. Jämfört med Göta kanal tyckte de det var som att komma till medeltiden. Sjötorp-Karlsborg (Vättern) fixar man på två dagar under högsäsong om man bara skall transportera sig. Att korsa Vättern kan vara guppigt men behöver inte ta så lång tid. Motala-Mem bör man nog räkna med tre dagar, eftersom det kan bli väntan i slusstrapporna. Senast ändrad av IngemarE | 11 september 2011 | 20:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser