Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Pilg

Yamaha 115 tappar orken ibland när den är varm

Rekommendera Poster

Har ett besynnerligt problem med min motor som jag inte kan klara upp. Tacksam för goda idéer.

Motorn går oftast som en klocka. Men så ibland, vid gaspådrag, är det som om den baktänder eller nåt och hela motorn börjar skaka ganska kraftigt tills man drar av på gasen. Är inte helt orkeslös men som om den inte gick på alla cylindrar eller nåt. På tomgång och låga varv går den fortfarande bra. Även efter att den krånglat.

Jag har provat att pumpa på bränsleslangen för den händelse att det var bristande bränsletillförsel som var problemet. Jag har också provat med k-sprit för den händelse att det var fukt i bränsletanken. Men när motorn tappar orken så är det alltid på exakt samma sätt. Det skulle den antagligen inte göra om det t.ex. var fukt eftersom det då skulle vara olika mängd fukt vid olika tillfällen. Motorn borde då gå olika dåligt vid olika tillfällen. Dessutom skulle nog motorn hämta sig efter en stund i så fall.

Stänger jag av motorn en liten stund går den oftast bra igen, åtminstone ett tag. Funderar på om det kan vara något med elektroniken som krånglar när temperaturen blir högre, men vet inte vad i så fall.

Någon som har någon idé? Tacksam för hjälp!

 

 



Senast ändrad av Pilg | 27 juni 2011 | 01:07



Senast ändrad av Pilg | 27 juni 2011 | 01:08



Senast ändrad av Pilg | 27 juni 2011 | 01:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Töm vattenavskiljaren. Om du hittar vatten i denna eller inte har någon, så töm flottörhusen. Kolla efter vatten i det son rinner ut. Ser ut som pärlor. Saknar du vattenavskiljare så montera en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslaget Guestsson och för ditt engagemang!

Tror du att det är vatten i bränslet som är problemet trots att:

1. Felet bara uppkommer när motorn är varm

2. Felet försvinner om man stänger av motorn en stund och sedan startar den igen

3. Felet yttrar sig exakt likadant varje gång det inträffar

4. Jag har kört slut på bensinen i tanken och fyllt på nytt, inkl k-sprit för ev kvarvarande fukt. Problemet uppkom INTE i anslutning till att bränslet i övrigt tog slut.

Ska erkänna att vatten i bränslet var min första tanke också. Men känner mig inte så säker på det längre... Några andra idéer eller motbevis mot ovanstående?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är det en äldre motor du har? En V4:a?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är vatten som är problemet, men det är så pass lätt att fixa så att detta kan uteslutas. Nu vet jag inte hur du sköter motorn, men avskiljare och flottörhus skall bytas/tömas vid varje service. Om detta inte gjorts finns det, oavsett om detta är felet eller inte, goda skäl att fixa det först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller nog med om att du skall kolla bränslerelaterade grejor först, det är ju ganska snabbt gjort.

Anledningen till att jag är nyfiken är att jag haft väldiga problem med min Yamaha 140HK V4 som äntligen löst sig efter att ha mekat hela förra sommaren och en stund nu på våren.

Min motor startade fint, gick oftast fint men ibland var det precis som jag slog av gasen till hälften utan att ha rört reglaget. Den kund vid dessa tillfällen helt plötsligt vakna igen och gå som den skulle en stund för att hålla på så.

Ibland, eller snarare ganska ofta betedde den sig som du beskriver också, precis som den tappade en cylinder.

Jag började med att köra med lös tank, gjorde rent min fasta tank, bytte stift, bränslepump, vattenavskiljare, bränslefilter, alla slangar som har med bensinen att göra, tog loss oljepump och allt tillhörande och bytte slangar. Helt utan framgång.

Trodde då att det var ett tändningsfel, köpte en ny tändspole och flyttade omkring även detta utan framgång.

Tröttnade, lämnade in båten på Yamahacenter, fick meddelande om att en spole var trasig, meddelade dem att jag redan flyttat kring en spole, de bytte ändå.

Tog hem båten, ingen förändring alls, körde in båten till Yamahacenter, de påstod att det var fel på mitt reglage?! som de hade haft isär.  Samt att de trodde att det hade med termostaterna att göra. Då de inte var säkra på detta och jag skulle få betala dem i vilket fall (1500kr arbete) tog jag istället hem båten, beställde termostater från USA (300kr ink. frakt) och bytte.

Båten går nu precis som den skall, allt är frid och fröjd.

Jag tog mina gamla termostater och kollade på spisen och det visade sig att de öppnade aldeles för tidigt vilket betyder att kylvattnet bara går rätt igenom istället för att kyla av.

Motorn gick då in i skyddläge och klippte något.

Det kan vara värt att testa iallafall efter det att du kollat de andra grejorna.

Tillägg: Summern som skall larma larmade INTE vid detta fel, summern fungerar däremot utmärkt vet jag eftersom jag vid sjösättning kom ungefär 800 meter innan templarmet tjöt. Detta berodde mest på att jag hade spolmuffen kvar på motorn....

Lycka till.

 



Senast ändrad av sigge_1 | 27 juni 2011 | 14:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sigge!

Tack för ditt svar! Spännande att höra om dina olika turer med din motor. Gläds med dig att du fått ordning på den.

Känns som om detta skulle kunna vara problemet även med min motor. Eftersom problemet uppkommer då motorn är varm och försvinner när motorn svalnat något. Några frågor då:

a. Varifrån beställde du de nya termostaterna?

b. Var de svåra att komma åt och att byta?

Angående äventyr vid sjösättningen är det lätt att missa grejer. Själv sjösatte jag en annan båt för några år sedan utan bottenplugg. Det var inte helt praktiskt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag glömde att nämna att jag även rivit ned och rengjort förgasarna grundligt innan.

mina termostater heter 6E5-12411-02 och jag är hyggligt övertygad om att du har samma.

Termostaterna byter du på 5 minuter, de sitter under locken bak på topparna, jämte tempsensorn som har rosa kabel. Ta en bild på din motor bakifrån så skall jag visa dig.

Du behöver 2st, jag köpte mina på e-bay men på välkända boats.net kostar de 23 dollar styck, länk nedan:

http://www.boats.net/parts/detail/yamaha/Y-6E5-12411-02-00.html 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och stort tack Sigge för ditt engagemang och din hjälp! Jättebra med bilden, stort tack även för den!

Jag jagar rätt på termostaterna och byter. Återkommer när jag sett resultatet. Spännande :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka ur och koka dom först så ser du om dom öppnar vid rätt gradantal eller för tidigt/sent.

Så jag inte lurar dig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Fick termostaterna och bytte dem nyligen när jag kom hem från semestern. Det var säkert välbehövligt, de gamla var väldigt igenbeckade. Men dessväre löste det inte problemet.

 

Tack ändå för gott förslag Sigge! Det kändes som om det borde varit lösningen. Vet inte riktigt vilken ände jag ska fortsätta i nu bara :-).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...