Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
vitudden13

Startproblem

Rekommendera Poster

Hej!!

Önskar lite tips om min Johnson 40 hk årsmodell 2001. Problemet är att när jag sätter nyckeln i tändningslåset så händer ingenting ( inga instrument lyser och inga klick ). Det enda som fungerar är den manuella tilten på motorn. Har bra batteri och har testat startmotorn med startkabel och den verkar vara okey. Verkar vara något elfel eller? Tacksam för tips angående detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat hur ledningarna till tändlåset ser ut?

Har någon säkring gått sönder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat så att alla säkringar är hela. Har även haft reglaget isär för att kolla kablar mm och det verkar se okey ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma problem med min johnson 70hk /1990. Vrir om nyckeln och ingenting händer. Trots att jag har 12 v fram till startmotorn.

Hoppas att någon kan komma med förslag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ju ingen expert på området men om du har en spänningsmätare så skulle du ju kunna mäta upp olika delar, tex har du spänning från huvudströmbrytaren till startmotorn. När du kollat det kan du ju mäta på själva tändningen om du har spänning där samtidigt som du vrider om för start. Har du inte det får du gå bakåt i kretsen och se vart du får spänning.

Jag hade själv strul med att huvudströmbrytaren var kass och då hände inget förren jag bytte brytaren till en ny. Sen funkade den fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyare och litet större utombordare har nog nästan alltid två säkerhetsbrytare, dels för neutralläge som förhindrar att båten överraskande vrålar iväg vid start, dels en sk dödmans som kan stoppa framfarten ifall man ramlar över bord??

Vad gäller 40 hp Johnson från 2001 så finns det enligt reservdels-sajten nedan hela 12 st  modellvarianter. Sju av dessa tycks ha elstart, så den sökväg som syns överst har jag chansat fram. (Fixa alltså fram rätt själv om den inte stämmer, och länka den sen här i tråden.)
Den övergripande rubrik-indelningen för min lite slumpvis valda modellvariant ser ut så här ...
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=4&pCode=M0003519&path=BRP~A0000022~M0003401~M0003513~M0003519&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Dödmans-brytaren hittar jag under rubriken steering, (7. stopswitch assy), med sitt karakteristiska rycksnöre 8.lanyard assy... http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0057181&path=BRP~A0000022~M0003401~M0003513~M0003519~C0057181&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Men fram/back-växelns eventuella neutrallägesbrytare har jag inte hittat vid hastig koll, finns nog ovan vattenlinjens fukt och nära reglaget, gissar jag? Leta alltså gärna själv i sajten och jämför sen på din motor.

Hade alltså kollat dessa (förmodat två?) säkerhetsbrytare först av allt m.a.p. på glappig kontaktfunktion!
(Och eftersom det gäller säkerhet så kan de nog vara kopplade så att de hänsynslöst bryter det mesta, gissar jag?)
Att remote tilt switch kit fungerar säger nog inget alls om säkerhetsbrytarnas skick, att hissa motorn är ju alltid ofarligt och den funktionen tycks dessutom vara ett efterhands-kit!? Däremot så visar det nog att den elektriska kontakten mellan motorn och batteriet faktiskt är hyfsat okej anslutet, så att klena kontroll-lampor/instrument etc därmed också borde kunna lysa/funka alldeles normalt map på ev huvudströmbrytare !?

Mvh Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 18 juli 2011 | 17:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...