Fantino 1 Postad 26 Juni , 2011 Vi alla vet att en väderprognos är just en prognos, men att man kan göra så 100% fel är ändå lite förvånande. Här i norra norrlandskust var prognosen att det skulle regna oavbrutet under helgen, alla sa samma sak (klart.se, YR. SMHI, TV4 väder, mm) regn under hela midsommarafton, och ev någon timmes upphål under midsommardagen. Eftersom man är tjurig av natur och var extremt båtsugen så åkte vi ändå ut i skärgården, nu med facit i hand kan jag och min solbrända hud berätta att alla prognoser var inte ens nära sanningen. Det kom en kort skur vid lunchtid under midsommarafton, efter det så sprack det upp och blev en kanon fin eftermiddag och kväll. Midsommardagen så lyste solen HELA dagen på en klar blå himmel (något stackmoln vid horisonten var det enda moln vi såg). Och även i dag (söndag) så fortsatte solen att lysa på en klar blå himmel. När vi åt frukost under midsommardagen tittade vi morgonnyheterna med väder på TV4, då visade dom att regnade här vi bor, jag tittade ut från båten och kunde INTE se ett moln på himmeln, bara en stor sol, klart man undrade om midsommar snapsen hade varit för stor Hädanefter hoppas jag att alla väderkanler säger att det ska regna här resten av sommaren, för det väder vi hade nu helgen var oslagbart bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 26 Juni , 2011 Det hela är naturligtvis en konspiration, ledd av båtägande meteorologer som vill få sina favoritvikar för sig själva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Juni , 2011 Med tanke på hur du beskriver prognosen och hur vädret i verkligheten blev så var ju prognosen inte 100% fel. Lokalt här jag bor - på västkusten, längst ut i väster - stämmde ju den prognos som jag kollade på - klart.se - i stort sett till 100%.. En hel del vind på midsommar afton och lite regn på eftermiddagen. Midsommardagen var det pent väder och på Söndagen ännu bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 Juni , 2011 Upplever också att denna helgen är den första då prognoserna verkligen stämt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 27 Juni , 2011 För några år sedan så var det vissa prognoser som hade angivit om den var säker, ganska säker eller osäker. En god tanke kan man kanske tycka, men jag undrar hur man någonsin kan gå ner från säker prognos. Jag menar; om prognosen är säker, hur kan man då ersätta den med en prognos som är osäker? Prognosen från dagen innan var ju säker! Då borde den säkra prognosen gälla även om den är äldre. Om man väljer att gå ut oavsett hur prognosen ser ut så slipper man ju i alla fall vara bitter i efterhand för att man stannade hemma när vädret blev bättre än väntat. Här i Stockholms skärgård var midsommarvädret också betydligt bättre än vad spågubbarna och gummorna sagt. Jag är röd ansiktet. Senast ändrad av Maximarcus | 27 juni 2011 | 10:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 27 Juni , 2011 Igår var prognosen för Nynäshamn vind mellan 0 och 3 m/s och fint väder. Det stämde inte alls för oss som begav oss till Ör-udden på Järflotta. Det blåste lite när vi kom dit men åt rätt håll. Eftersom det skulle mojna helt kändes det rätt att kasta ankar på 1 meters djup, förlänga bandet så det blev över 60 meter och driva in till stranden. Kraftiga vindar och regn gjorde att vi packade ihop och att dra en båt i motvind blev för mycket för den som stod där bak så motorn fick hjälpa till ibland men det gick bra. 0,3 m hade vi som minst under båten så det var nervöst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Juni , 2011 0,3 meter är väl rätt skaplig marginal Där jag låg över helgen låg jag långsides förtöjd efter berget. Ekolodet pendlade mellan 0,9 och 2,6m. Båten sticker 1.45,m. Nu är det inte så farligt som det låter. Lodet sitter nån meter från kölen på SB sida och berget gick väl ut en bit och när båten gungade mätte den ömsom det mindre djupet och ömsom det större. Det var i varje fall två härliga dar midsommardagen och söndagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 Juni , 2011 Jag hoppas av hela mitt hjärta att prognosen är fel inför helgen på västkusten, jag vill ut på havet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantino 1 Postad 28 Juni , 2011 Yes! Här visar prognosen att det blir mestadels regn under helgen. Med andra ord måste jag handla mer solskyddsfaktor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 28 Juni , 2011 Man kan väl inte handla solskyddsfaktor heller! Solskyddskräm kanske. Inte häller man väl oktan i tanken på bilen, eller viskositet i motorn. Bensin och olja däremot... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantino 1 Postad 28 Juni , 2011 Ok! det blev lite fel där, men jag blev så till mig när jag såg att prognosen visade regn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Juni , 2011 Annars brukar det ju i regel va skapligaste vädret längst upp i norr. Solsken när vi söderut har skitväder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser