Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
RobertAx

Laga kölen

Rekommendera Poster

Hej hejsmiley.

jag är ny här på forumtet men tror att jag har hittat rätt katigori att posta mitt inlägg under.

för några dagar sen fick jag för mig att jag skulle hitta min morfars gammla segelbåt, med förhoppningen att kunna köpa den. Efter lite efterforskningar lyckades jag spåra båten. jag möttes då av en mycket tråkig syn, att kölen hade brytits av och kölen ligger vi sidan av båten.

så nu undrar jag om man kan laga detta på något sätt. jag är tacksamm för alla olika idéer och tips på hur man kan laga den. eller ska mna bara lägga ner tanken på att laga morfars båt? 

post-10019217-1394236754,2579_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se riktigt vad som hänt och vet inte hur den båten varit konstruerad från början... men om folk klarar att renovera båtar som fått en mobilkran vält över sig ska väl kölproblem knappast vara något omöjligt att åtgärda. Bara en fråga om kunskap och tid, eller pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för typ av båt?

Har du fler bilder - tagna från fler vinklar och närbilder?

Du får göra ett nytt inlägg för varje bild.

Rodret saknas. Finns det kvar eller måste det ersättas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten verkar ha ramlat på sidan, har bordläggningen trycks in? Inredningen flyttats invändigt? Verkar vara ett stort projekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt går nog, men det är ett ganska stort projekt som sagt.

Skulle behövas litet mer detaljer för att kunna säga exakt som sagt, men vad jag kan se går det nog att ordna med epoxilaminat och en heldel tid. Det skall vara ganska tjockt plastat kring detta parti och överlapp måste vara gott, samt underlaget väl rengjort och nedslipat till laminatet under.

Du måste nog bygga en hlt ny hals till infästningen några decimeter in på friskt material i bägge riktningar.

Men möjligt är det nog.

Senast ändrad av Mizzarrogh | 27 juni 2011 | 12:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej. jag vill börja med att säga att det känns skönt att det inte verkar som en omöjlighet att laga båten. men det det verkar som om det behövs fler bilder för att ni ska kunna avgöra om det finns någon möjlighet.

jag ska försöka få tid och åka ut till båtvarvet och ta fler bilder nu i helgen och ladda upp dem till början på nästa vecka, är det några speciella vinklar jag ska försöka få med? smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som nån var inne på. Att den kan ha vält och är skadad på den sidan som ligger mot marken.

Det kan ju också va en grundstötningsskada.

Vet du vad skadan beror på? 

Finns det andra skador.

Rodret?

Hur besvärligt det är att laga beror ju lite på hur van man är att jobba med glasfiberlaminat.

Det är säkert inte enkelt, men allt går att fixa - det är bara fråga om tid och pengar.

Sen är det nästan omöjligt att ge ett helt riktigt svar på frågan om man inte sett skadan på plats. Det finns många små detaljer att ta hänsyn till.

Du svarade aldrig på frågan vad det är för typ av båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...