OscarPaKryss 0 Postad 26 Juni , 2011 Hejsan! Undrar av ren nyfikenhet vilken båt som har högst LYS-tal, både flerskrovs och enskrovs Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OscarPaKryss 0 Postad 26 Juni , 2011 Om ni inte vet får ni gärna skriva den båt som har högst LYS av de ni känner till, antar att det finns många båtar som är snabba men inte har ett LYS-tal, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 27 Juni , 2011 Googla på LYS-tabell (eller SRS-tabell som det verkar heta nu) http://www.ssf.se/tk/SRS/tabell_list.asp Välj sortera efter SRS-tal /Lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 27 Juni , 2011 För er som inte orkar gå till länken: Flerskrov: SeaCart 30 - 2.15 Kölbåt: Farr 40 OD - 1.48 Detta enligt SRS 2011 /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nikodemus67 0 Postad 27 Juni , 2011 Högst LYS, eller SRS som det numera heter, som jag sett är 3,38! Det var 60-fots-trimaranen Whyshore (ex-HiQ, numera Samsung Challenge) Med mätbrev då förståss. Senast ändrad av Nikodemus67 | 27 juni 2011 | 11:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OscarPaKryss 0 Postad 27 Juni , 2011 Jag googlade runt lite men hittade inget så jag valde en lat mans väg o frågade här ist Jo jag hade för mig att det fanns flerskrovare med över 3 i LYS... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 27 Juni , 2011 Jo, det är riktigt att det finns högre SRS än vad SRS/LYS-tabellen säger. Där finns ju inga mätbrevs-LYS. Många flerskrovare har bara LYS via mätbrev. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OscarPaKryss 0 Postad 27 Juni , 2011 Förstår inte riktig vad som menas med mätbrevs-Lys. Är det om man har fått LYS uträknat för sin spcefika båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 27 Juni , 2011 Antagligen menas SRS-mätbrev. Om båttypen inte finns angiven som standardbåt i tabellen eller om din båt avviker från standard måste du ansöka om mätbrev för din båt. Den får då ett individuellt SRS-tal. På Seglarförbundets web under kappsegling kan man förkovra sig i ämnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OscarPaKryss 0 Postad 27 Juni , 2011 Ahh okej, då förstår jag, tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser