SvartaMalin 0 Postad 26 Juni , 2011 Hej Håller på med min Optimax 115 2008 och försöker få den att gå rent. Jag tror problemen började med vatten i bränslet men det har jag fixat nu. Dock stannade motorn när jag häll på med flesökning och de visade sig att en 20 A säkring gått till tändningen. Jag bytte den men den gick inte bra ändå. Jag gjorde då ren stiften och såg att det var en loppa på ett stift. Nu går motron på tomgång men väldigt orent. Vad tror ni, kan något av stiften ha gått sönder, motorn har inte gått många timmar. Något annat fell som är vanligt t.ex tändspolar ? Senast ändrad av SvartaMalin | 26 juni 2011 | 20:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 6 Juli , 2011 Felaktiga tändspolar lär vara ett mycket vanligt problem på just Optimax. Jag hade en hel del bekymmer med min Opti 175 -08 (V6) denna vår också. För min del verkar det bero på felaktig vinterkonservering (körde i miljöbensin DFI olja senaste höst). Motorn gick väldigt ojämnt vid sjösättning och båten (Silver Eagle 650 WA) orkade inte ens upp i planing. Efter en stund ryckte det till då en cylinder till vaknade och båten orkade just och just upp i planing. Efter att jag lossat stiften hittade även jag en loppa på ett tändstift och ytterligare ett som var fuktigt. Efter rengöring av stiftet med loppan och byte av tändspol på cylindern med våta stiftet så går den nu på alla 6 cylindrar (tror jag i alla fall). Enligt återförsäljaren lär tändspolarna på Optimax vara den svaga länken. Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 25 Juli , 2011 Hej och Tack för svar. Jag fick ge upp och ta båten till verkstad så den är där nu. Dom trodde det var en tändspole som gått. Det borde gå på garantin eftersom det är mindre än tre år sedan som jg köpte den. Vi får se vad notan landar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 19 Augusti , 2011 Haft den på verkstad och hämtat den så ag. Det visade sig att bränslesystemet var igensatt. Förmodligen så har det börjat med kondens i tanken. Dom fick rensa systemet och det gick på 4,400. Inget att säga om. Trist bara att missa så mycket av säsongen. Jag får lära mig att ha tanken helt full till nåsta gång och hälla i ännu mer stabiliserings medel i soppan. Har nu också skaffat en vinterförvaring med uppvärmning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser