Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
labbibia

Segelbåtsfrågor från en segelbåtsspekulant.

Rekommendera Poster

Hej alla.

Jag har sålt min motorbåt och är sugen på att köpa en segelbåt i stället. Jag har rejält med sjövana, men är i stort sett totalnovis när det gäller segelbåtar. Har åkt med i lite större segelbåtar ett par gånger, och seglade Optimistjolle och någon gång Finnjolle för sisådär 25-30 år sedan.

Nu har jag kollat lite på blocket och hittat några alternativ som jag tror skulle kunna passa mig. Albin viggen, Ohlson 22, ungefär den storleken tror jag skulle kunna vara bra nybörjarbåtar? Är det rätt uppfattat?

Några ytterligare frågor...

 

Hur ser jag om seglen är i gott skick? Jag har förstått att det blir dyrt att köpa nya segel.

 

När det gäller rullfock, om det inte finns med en sådan från början....Är en sådan svår att montera? Kan man använda befintligt focksegel, eller måste man investera även i ett nytt sådant?

 

Hur stor hjälpmotor behöver man ha? Jag har förstått att det är utombordare som gäller på båtar runt 22 fot? Räcker det med 4 hk? 6? 8?

 

Är det vanligt med problem med kölen på ovan nämnda segelbåtar? Vore ju trist om kölen trillade av :-)

 

Elförbrukning? Brukar man kunna använda hjälpmotorn för att ladda batteriet?

 

Se upp där ute på fjärdarna, snart kommer jag! ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segel i gott skick är lite hårdare och alla sömmar är hela och tråden är utan slitage.

Rullfock kräver annan sorts segel men det är inte så svårt att sätta på rulle själv. Kräver metallsåg och nogrannhet förutom att masten förstås ska av och sedan på igen.

Motorstyrka är olika för olika båtar och en del kräver att utombordsmotorn har en längre rigg. Generellt är det skönt med så mycket som möjligt om man har vinden emot sig.

Utombordare brukar kunna ladda batteriet (jag har bara haft inombordare dock). Stor hjälp har man av solceller men det är mer underhållsladdning än att det räcker till belysning och lanternor.

Välkommen! att segla. Kul att du vill, själv är jag nästan allergisk mot motor :) (men inte andras motorbåtar, mind you)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för informationen!

Har du någon aning om vad ett sådant rullfockssegel kostar? Såg på blocket att själva rullen går att få för ett par tusenlappar......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte vi behöver se upp, har du vana från motorbåt så är det inte SÅ stort steg till segelbåt...

Det som kostar pengar på en båt är väl i stort sett motor - inredning ( klädsel dynor och kapell ) - elektronik? Toa kyl? Plus att på en segelbåt tillkommer segel samt fall och skot, winchar osv.

Segel är enklast att låna av säljaren och köra iväg till en segelmakare för bedömning. Ofta kan man sy om seglets framkant för att passa i en profil. Då missar du visserligen en fin funktion som är REV. Det innebär att man drar in en del av seglet. Är seglet då inte sytt för detta så står det ganska illa... Vill säljaren inte låna ut ett segel några timmar så är det ett litet varningstecken. Men GROVT kollar du så här, spänn upp seglet - gärna genom att hissa - och tryck in tummen det hårdaste du kan en bit från kanten. Återgår hålet ganska direkt och seglet känns hårt och stumt så är det antagligen i skick ett antal år till? Mjukt och tummen syns = seglet för dåligt. Men som sagt, segelmakaren som tar i  segel varje dag är den som är experten här.

Motor är inombordare eller en snurra. Du kan säkert en del om motorer redan. Inombordaren är enklare att handha och har bättre grepp i vattnet pga lägre varv / större propeller / sitter djupare.
Men snurra är billigare och enklare att serva genom att köra den till mekanikern?
TIPS, kolla att utombordarens propeller är anpassad till segelbåt, en del motorer som köps häktas på utan propellerbyta vilket innebär att den är anpassad till en planande båt i värsta fall?

Kölen tror jag inte du behöver vara orolig för, de gånger den trillar av är så sällsynt? Men en ordentlig grundstötning kan ha orsakat en intryckning i laminatet inne i båten. Kollas alltså inne i båten, se var kölens bakkant slutar och kolla där. Alla sprickor ger anledning att dubbelkolla!

El är ett problem på en segelbåt där du ofta kör mindre för motor än i din motorbåt, dvs batterierna behöver en annan källa till laddning. Solpanel brukar vara svaret på det behovet.

Sedan tycker jag du ska kolla lite mer på olika typer av båtar när du ändå är på gång. Min personliga favorit är IF ( allt från 40´ till 90´ ) men en modernare och lite större båt är tex Albin 79 ( ligger allt från 75´ till 150´ ) och sedan har du MÅNGA båtar därimellan.

Viggen är en ganska fin båt men med dagens ögon relativt smal, spartansk och liten. Du kanske ska satsa lite mer när du ändå ska testa på en segelbåt?



Senast ändrad av Funkis | 26 juni 2011 | 18:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har  en CU-rulle - eller rättare sagt - jag kasserade skiten och köpte en Plastimorulle på Hjertmans Julrea i stället. Fick faktiskt fixat till CU-rullen och nu är den degraderad till Gennakerrulle. Har dock inte provat den mer än vid bryggan. Men att ha CU-rullen till Genuan - aldrig i livet.

Kapa ett förstag och sätta in 2 lager på ett förstag som skall spännas upp 20 - 40% av vajerns brotthålfasthet. Dessutom hade det undre lagret på min CU-rulle totalt rostat ihop.

Det går att sy i nytt förlik i ett gammalt segel. Blir naturligtvs bättre med ett nytt segel om man skall reva, men det fungerar att sy om ett gammal.

Det är inte svårt att montera en ny rulle och man behöver inte ta ner masten. Det går fint att montera tex en Plastimorulle på stående mast.

På Furlexen är det med nytt förstag. Finns det klättringsbar mastkran är det ju en enkel match att montera nytt förstag från den.

Det viktiga är att fallet får rätt vinkel mot förstaget. Blir det fel kan fallet sno sig runt förstaget och man kan dra av förstaget om man inte har full koll.

Det kan hända den bäste - det har hänt mig. wink



Senast ändrad av toaen | 26 juni 2011 | 21:12

post-945-1394236753,6524_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättetack alla för feedback!

 

Var och tittade på en Ohlson 22 i går, men  det blev ingen affär. Rätt ok båttyp annars tycker jag det ser ut som. Storleken passar mig bra eftersom jag som sagt vill kunna segla båten själv, men ändå ha ett par kojer över för goda vänner. Om de törs åka med, vill säga? ;-)

I dag ska jag titta på en Magnifik Midget, 23 fot, men den verkar smal? Har inte lyckats hitta någon uppgift om bredd på den? Långkölad, är det bra eller dåligt? Någon som har ägt en sådan? Erfarenheter av den i såfall?

 

Någon högre upp i tråden tyckte att jag skulle satsa lite mer, kanske på en större båt redan från början. Men, som sagt, jag har aldrig ägt en segelbåt förr, så innan jag plöjer ner några större summor så vill jag vara säker på att seglarlivet passar mig.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej blivande seglare

Vad gäller rullfocken så år det som nämnts ovan relativt enkelt att montera, men det är kostsamt. Båtarna du nämnt ligger väl runt 30kkr och ny genua och rulle landar nog närmre 15 kkr. Så se till att detta redan finns på båten och att seglen är ok. Tänk på att mycket av utrustningen är lika dyr på en mindre båt som en stor så försök få med så mycket som möjligt. Sen kan man alltid köpa sådant man kan ta med till nästa båt.

Något jag förutom bra segel hade försökt få med är ett sittbunnstält. I en litenbåt tillför det mycket extra utrymme.

Vad gäller båtar så är jag själv förtjust i Peter Norlins mycket välseglande konstruktioner. Kika t.ex efter Monark 700, Scanper eller Avance 24. Men som sagt skick och utrustningslista är nog det viktigaste, utbudet av båtar verkar närmast obegränsat för närvarande.

/Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Alla!

Det blev den Magnifik Midget jag nämnde tidigare. Föll för dess charm. I morgon ska jag (försöka haha) att segla henne hem till hemmahamnen. En relativt kort sträcka, cirka 16,5 distans. Det finns MASSOR att göra på båten, vilket bara är roligt. Priset? En hemlighet mellan mig och säljaren! ;-)

 

Editerar ett stavfel.



Senast ändrad av labbibia | 27 juni 2011 | 23:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båtköpet.

Magnifik Midget är väl en lite pen båt. Kompisen hade en sån under några år. Fick aldrig möjligheten att segla den. Däremot att reparera en grundstötningsskada på den. Kompsen lyckades sätta aktersta delen av kölen på ett grund och krossade laminatet, så att det läckte. Han klarade rodret. Har man tur behöver man inget vett.

Det var väl en liten havskryssare som seglade ganska bra när den kom.

Bredden 2,12 m http://www.sailguide.com/Magnifik_M.htm men den saiten känner du väl till.

Långkölade båtar tål ju i regel bättre att gå på grund med än fenkölade. wink

De är ju också mer förlåtande - dvs kan hanteras lite mindre varsamt vid segling än en fenkölad båt. tex brotschar inte lika lätt.

Dessutom är en deplacementbåt med en vattenlinje på 5,75 m en teoretisk maxhastighet på ca 5,5 knop, med tanke på procenten surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Toaen!

Hrmm.....vad betyder pen och vad betyder brotscha?

Är ju som sagt inte någon segelbåtsmänniska.....ännu. Jag har börjat riva lite i röran på båten, och beslöt mig för att starta med att snygga till i stuvfacken under sittplatserna. Jag är snart klar med den biten nu, har tillverkat nya durkar eftersom de gamla var....tja, inte så snygga. ;-) 

Ska bara måla lite i själva stuvfacken så lägger jag ut en bild. Tills dess lägger jag upp en före-bild. Visst är det vackert? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CU-rullens vara el inte vara.. Toaen gillar den ju def inte. Själv har jag inte haft några större problem bortsett fr ett defekt kullager som gav upp efter 3-4 in- utrullmningar. Fick det ersatt med 2 nya med post dagen efter jag mailat tillverkaren. Sedan dess har det inte fallerat på något sätt och det har blivit åtskilliga seglade sjömil sedan dess. Man använder befintligt försegel utan modifikationer och visst kan man invända att dessa segel inte är anpassade för att revas gm inrullning, men det funkar hjälpligt och dessutom kan man ju byta segel till ett mindre innan man avgår om det är så att man befarar att vinden ska bli för hård för det man monterat. (eller för den delen till sjöss, det är ju inte krångligare än att byta segel om man inte skulle ha rulle).

För en båt i din storlek och prisklass (och även min: Betalade drygt 30KKR för min Maxi77) så tycker åtm jag att det känns orimligt att lägga halva båtens värde på ett rullsystem, spec som mina 3 försegel redan var i ett skapligt skick. Jag har inte ångrat att jag valde fattigmansrullen. Det är bekvämt efter seglingen, man kan rulla in o lägga till för bara genuas vilket krävde lite mer skills när man bara hade seglet på hakar och man kan hjälpligt reva gm inrullning. Detta till en kostnad av 2 tusenlappar vilket gav mig mer kvar att köpa andra roliga grejer för.

Om du bara har en liten utombordare skulle jag def satsa på solpanel för batteriladdningen. Kommer du från motorbåt så är du säkerligen tillvand med obegränsad batterikapacitet. Den biten kan du glömma nu.. men å andra sidan har du mycket roligare när du gör slut på strömmen i batterierna ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pen betyder -såvitt jag vet- ungefär söt, fin eller liknande.. 

Broach: En mindre trevlig upplevelse som bl.a. kan framkallas av för mycket segel i för stark vind. Om man inte är uppmärksam i vindbyarna kan det hända att man får seglet nertryckt i vattnet och det kan ta stopp.. ;) Det kan oftast undvikas gm att släppa på storskotet litegrann innan vindbyn träffar båten. Det inträffar nog oftast vid spinnakersegling men jag kom obehagligt nära en för någon månad sedan, med bara genua o stor.Säkerligen mest klantighet men det är ju inte alltid man gör saker o ting rätt.Det var ganska otrevligt, men lite kul efteråt.

 

Edit: Glömde ett par ord inimellan

 



Senast ändrad av KillerBoo | 06 juli 2011 | 14:15

post-22514-1394236758,5054_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CU-rulle tycker jag låter klart intressant. Som sagt, att betala hela båtens pris en gång till, verkar inte ekonomiskt försvarbart.

Nu, efter ca 7-8 timmars skurning, sågning och målning, ca 500 kronor senare (samt ett rejält ryggskott, hehe) ser stuvfacken i sittbrunnen ut som på bifogad bild. Liiite roligare i allafall?

 

Håll i hatten KillerBo. Det finns faktiskt en solpanel på båten. :-)

 En liten rackare på ca 20X 50 cm. Räcker väl knappast för att driva en laptop med högtalare, men jag har förstått att den lättåtkomliga, billiga energins tid är förbi, när man går över till segelbåt..... ;-)

Förutom när det gäller själva framdriften då. :-) 

 

Ja, nu väntar jag bara på att min segelkunnige kompis ska inspektera riggen, så kan det bära av sedan......vill gärna att någon hyfsat kunnig kollar så att allt är i ordning. Vore jobbigt att få masten i huvudet vid första segelturen. Safety First! :-)

 

PS. För övrigt verkar det som om båten är försedd med någon slags anordning för att kunna hissa både stor och fock från sittbrunnen? Tampar överallt tammef-n! ;-)

post-22515-1394236766,4831_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ja snören finns det gott om till dissa däringa lakanen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch ja! :-)

Och apropå snören. Jag har äntligen kommit underfund med hur storseglet hissas. Funderar nu lite på snöret som jag antar används för att skota focken. Det sitter ett blått snöre som går från fördäck ner tillsitt brunnen på båda sidor av båten. Att det måste vara till för att skota focken verkar uppenbart. Men.....hur fäster jag fockseglet vid detta snöre? Ett fäste, det förliga, måste ju vara vid metallöglan längst fram på båten. Det andra fästet är ju såklart det som man hissar upp fockseglet med. men.....det sista och viktigaste?, fäster jag det vid nylonpucken som sitter på det blå snöret strax framför masten?

 

Jaja, skratta ni, men kom i håg att det är MiljöPartiet, och ohemula bränsleskatter som tvingar mig till dessa pinsamma frågor! ;-)

 

Bifogar en bild av nyförvärvet,båten, där det blå snöret syns rätt tydligt.

post-22515-1394236772,2087_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hissa förseglet vid bryggan en lugn o fin dag så klarnar det direkt. Om jag tar det i lekmannatermer (eftersom jag hellre seglar än lärmig vad alla delar av ett segel heter): Skotlinorna -en för BB o en för SB som du redan klurat ut- ska fästas i den del av trekanten på seglet (nåt horn av nåt slag kallas det, . halshorn eller sko(t)horn kanske??) och sedan vidare genom ett block på resp sida.. nånstans akter om masten borde dom sitta för att sedan läggas om winschen när du skotar, för att sedan låsas i ett knap eller annan typ av linlås.. Innan jag skaffade rullen hade jag 3 uppsättningar skotlinor (en för varje segel) som alltså fick sitta fast i seglet även efter jag tagit ner o stoppat det i säcken.

Men som sagt, hissa lakanet i lugn o ro vid bryggan så klarnar det av sig själv. Jag hade samma typ av undringar när jag började, men till min ohöljda förvåning löste det sig riktigt smidigt bara genpom att titta på grejorna. Ja, åtm det mesta.. En del grejor var bara för mystiska för att göra annat än att fråga här på MG om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken!

 

Men vad menar du med att blanda in alkohol i sammanhanget? Tänker du på mitt ställningstagande i frågan om den nya sjölagen så föreslår jag att du tar upp det i lämplig tråd. Här är det OT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Killerboo!

 

Så får det bli! Hoppas på bra väder nu på torsdag, i såfall blir det premiär då. Min kunnige båtklubbskamrat befinner sig fortfarande någonstans långt ute i skärgården, så jag ids inte vänta in någon inspektion av riggen. Jag utgår ifrån att grejorna sitter som de ska helt enkelt.

 

Jag lovar att lämna en rapport om hur det gick.... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtåkare med den inställningen till alkohol på sjön har jag ingen större lust att hjälpa  på något vis, därför endast en länk till självhjälp. Men du kommer inte att få någon mer hjälp från min sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har rapporterat dina senaste inlägg.

Vet du hur olycksstatistiken ser ut för i år? Nu när vi har den nya alkoholgränsen? Fler eller färre döda än tidigare år? Fler! Ajdå! Vi är redan uppe i över fyrtio döda på sjön i år. Och halva säsongen är kvar. Så, om du nu envisas med att förolämpa mig, så kan du kanske komma med ett intelligent svar på frågan om du tycker/tror att den nya promillegränsen har någon betydelse i sammanhanget. Och i såfall hur? Färre fulla, fler döda?

 Jämför med det resultat som skulle blivit följden om man istället infört en lag om flyttväst för de som färdas i öppna båtar. Vad tror du utfallet skulle ha blivit då? Hade vi faktiskt kunnat rädda en massa människoliv då? Istället för att, som du, politiskt korrekt svamla om någon tiondels promille hit eller dit.

Politisk korrekthet dödar, flytvästar i små flytetyg räddar liv. Hur svårt kan det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killerboo har ganska rätt i sin uttolkning av orden.

Att råka ut för en broach är inte alls pen´ t - snarare tvärt om. Det är en ganska negativ upplevelse.

Pen´ t däremot är possitivt.

En pen flicka behöver nödvändigtvis inte va söt - hon kan va pen ändå. Dvs ha många andra possitiva egenskaper - duktig på att segla tex.

Din båt är i alla fall en pen båt. Välkommen till segeldårarnas skara.

Att vi använder en sån massa krångliga uttryck för allt, är bara för att vi skall göra oss märkvärdiga och få andra oinvigda att tro att det där med segling är något väldigt svårt.

Att vinna varje kapsegling - det är svårt. Att segla från Haparanda till Krokstrad går om man är väldigt envis och aldrig ger sig - som jag - som aldrig ger mig när jag har fel och sällan när jag har rätt. wink

Seglarlivet kommer nog att gå bra för din del. Tror du är lika envis som jag, fast vi har diametralt motsatta åsikter i vissa frågor - spriten tex

Var i Sveriges avlånga land befinner du dig?

ha´ t sô pen´ t

tommy

för närvarande i Karlstad på väg till Stockholm om nådra dar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va? På väg till Sthlm?

Hmmm...Kan du kontakta mig på melj så kan vi kanske ses? Det vore kanonkul! Om du kommer per båt så kan jag nog ordna en gästplats på klubben. Å andra sidan, från Karlstad till Sthlm kommer man knappast per båt på några dagar?

 

mejladress: labbibia@managerzone.com

 

Uppdatering: lägger ut en av mina mejladresser.



Senast ändrad av labbibia | 19 juli 2011 | 00:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompis Stefan - Smoegen här på MG - sa när vi talades vi för ett par dar sen att han funderade på att ta sig nåra dar på sjön med jôllen. För en gångs skull fick jag tag på de rätta orden och kund kontra med att jag skulle ta mig en Golfrunda innevarande vecka. Han hade ingen aning om att jag spelade golf - vilket jag heller inte gör. Så småningom kom han på att bilen jag kör - åtminstone när jag åker längre sträckor - är en Golf.

Så golfrundan skulle i så fall bli Kungshamn - Göteborg - Karlstad - Täby Kyrkby/Brottby - Kungshamn

Just nu hjälper jag yngsta dottern i Karlstad med  att såga söner och skruva ihop köksinrede mm. Torsdag eftermiddag har jag lovat äldsta dottern att infinna mig i Täby för att köra möbler och lite annat fix i samband med en flytt. Det gäller ju att slita ut en generation i taget.

Jobbet på min egen sommarstuga strax norr om Åkersberga som jag hade tänkt hinna med under min visstelse i Stockholm får jag nog skjuta på framtiden.wink

Vilken ända på stan har du båten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du inte fått något svar på hur du sätter fast skoten i skothornet - med pålstek ska de sättas.

Då sitter de säkert när de ska och är lätta att ta bort när de är dags för det.

Lycka till med premiärseglingen. Seglar du ensam så se till att du sätter dig fast i båten med en lina nu när du är ovan vid rörelser på en segelbåt. Det är inte kul att se båten segla bort från sig medan man ligger i sjön och sprattlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cia: Det är inte kul att se båten segla bort från sig medan man ligger i sjön och sprattlar.

Huga, har du egen erfarenhet av detta? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en gång en man, Åke Mattson, som skulle segla en Magnifik Midget från Brasilien till Sverige. Han föll överbord ute i Atlanten någonstans öster om Brasilien. Han fick se sin båt segla iväg med en, för en gångs skull, fungerande självstyrning...

Han överlevde och hela historien har han skrivit i en bok som, om jag minns rätt, heter Vatten över huvudet! Det kan väl vara lämplig litteratur i skeppsbiblioteket?

 



Senast ändrad av AndersU | 21 juli 2011 | 20:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är snart torsdan slut... Hur gick det med pinne, snören o lakan? ;) Själv lade jag 33M bakom aktern, i tråkig 2-4 m/s akterlig vind. Bläää, slutade m att Bettan fick startas för att man inte skulle tråkas ihjäl och ligger nu på Ekenäs o avvaktar för att se om det blir nåt av det där REGNKAOSet som blaskorna skriver om. Än så länge torrt o varmt iaf. Upp mot Duse Udde/Säffle imorrn, eller söderöver till Lidköping.. hmm, ja den som seglar får se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...