Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Gäst peter

priser på vattenavskiljarfilter?

Rekommendera Poster

Gäst peter

undrar om det är sådan skillnad på volvos filter för 1391kr har hittat ett på hjertmans för 544kr kan det vara skillnad på flödet eller vad skall jag kolla på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roddarn

Hej Peter! Inte för att jag kan det här med denna typ av filter, men jag är rätt så övertygad om att val av filter påverkas delvis av vilken motor och motorstorlek du har. Enklast vore nog att kolla med vilken firma som helst som säljer den typ av motor som du äger. Kolla med dem vilket flöde osv. som gäller. Själv har jag en 90 Hk utombordare och ett filter/vattenavskiljare som heter Delphi 296. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst calle

Volvo filtret tillverkas av Racor,världens ledande tillverkare av bränslefilter.Racor används av de flesta ledande motortillverkare som Mercedes,Caterpilar,Volvo,Cumins etc.Vad som är viktigast att tänka på är den vattenavskiljande förmågan.För Racor filter är denna över 99 %.Racor filter används av de flesta långfärdsseglare pga sin tillförlitlighet.Man bör komma ihåg att filtret är till för att skydda en dyr och känslig motor,det lönar sig inte att snåla på filtret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du sjövattenfilter, eller bränslefilter med vattenavskiljare?? Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peter

jag menar ett bränslefilter med vatten avskiljare. jag tror att det är en koppunder filteret som man kan ta loss och tömma ur det vattnet som har samlats där, Har en VP 4,3 gl och till den kostar ett filter 1391 kr utan anslutnings nipplar,på hjertmans 544 kr med, så man undrar ju ? eller säljer dom skit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Om volymen på filtret och anslutningsdiametern är densamma så skulle jag överväga Hjertmans alternativ. Viktigt är förstås att du kan försäkra dig om tillgång på framtida utbytesfilter. Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Leffan

Jag har tidigare haft ett 564 kronors filter och jag vill peka på några nackdelar med detta filter. När man byter filterelement töms hela bränsleinnehållet i elementet och skålen på durken under filtret. När man sedan skall sätta dit det nya filterelementet skall 3 st packnigar passas till så att du inte får läckage, vidare skall man få det nya elementet, glasskålen och bottenplattan samt en genomgående bult på plats utan att packningarna rubbas. Sitter filtret obekvämt till är detta nästan omöjligt att få tätt. Allt detta är ett riktigt skitjobb! När man sedan använder filtret och får vatten i skålen börjar nästa problem, vattnet skall tömmas via en liten plastskruv. Denna kärvar efter ett par säsonger och är omöjlig att öppna utan att bryta av den! Detta innebär att du måste demontera hela filtret för att tömma ut vattnet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter och tittar i Erlandsons Bryggas katalog. Där kostar VP bränslefilter med vattenavskiljare 658 kr och utbytesfilter 176 kr. (Står: Komplett med filterhållare, filter, 10mm slangnipplar och fästskruvar). Ungefär samma pris för diesel (mindre dieselmotorer).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tittat i Erlandssons katalog och det har samma problematik som jag skrev i förra inlägget. Det är endast elementet som skiljer dom åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...