Mattias_ 0 Postad 25 Juni , 2011 Tjena! Har ett litet problem med min omc 5,0 EFi 94a. Är väldigt nöjd med motorn bortsett från att den får för sig att stanna vid lågt varvtal (700-1000rpm). Det spelar ingen roll ifall jag har växel i eller står på friläget. När den väl har stannat igen så är det inte så enkelt att få igång den. Precis som om att batterierna är döda då startmotorn inte orkar dra runt motorn. Detta gäller endast när den är varm. Kan det vara så att plus kabeln på generatorn glappar? För elektroniska motorer stannar ju ifall pluskabeln hoppar av. Men då borde den stanna på högre varvtal också? Eller kan det vara så att generatorn orkar driva det på högre varvtal? Batterierna är på 75aH styck och är helt nya (givetvis laddade) så det kan man slå ihjäl på en gång. Ska kolla kablar och brytare under dagen men vore tacksam för fler alternativ. MVH Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sellis 0 Postad 9 Juli , 2011 Hej,är bara lite nyfiken på om du fått ordning på problemet,och hittat felet? jag har ungefär samma problem,men min motor är lättstartad när den stannat,kolla gärna mitt inlägg. mvh stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 11 Juli , 2011 Hur väl känner du din motor? Dvs. hur fräsch är den osv? En teori bara: En dålig cirkulationspump gör ju att motorn får reducerad kylning och kan bli överhettad och värmenypa. Detta visar sig genom att motorn stannar och att startmotorn inte orkar vrida runt tyder ju på att motorn går tungt. Dvs. värmenypt. Att den bara stannar på låga varv beror på att vid hög fart och höga varvtal får motorn den cirkulation den behöver från impellern men vid lägre fart räcker kylningen inte till. Sedan lider ju OMC av växlingsproblematiken med störd tändning osv så det kan ju också vara en felorsak. En motor som stannar när den är varm kan också ha en defekt tändspole. Senast ändrad av Stormbrother | 11 juli 2011 | 21:53 Senast ändrad av Stormbrother | 11 juli 2011 | 21:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser