Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
alfken

Skepparintyg.

Rekommendera Poster

En snubbe ( som jag inte känner ) påstod att ,man utan någon som helst nautisk kompetens får framföra i princip hur stora båtar som helst ( Birka princess typ ) bara det inte är i komersiellt syfte. Han var helt övertygad om detta.

Jag påstod att man måste ha minst skepparn för att framföra fritidsbåtar på 12 x 4 m och uppåt.

Han var så övertygad så att jag blev osäker.

PS.

Jag mår nog bättre än han idag;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade rätt.

Nästa gräns är ju i alla fall i teorin, den nationella lotspliktsgränsen vid 70 meter loa, bredd 14 meter eller max 4,5 meter djupgående. För att få lotsdispens krävs formell behörighet.

Men jag antar att försäkringsbolagen börjar trilskas långt innan dess?

Så Birka Princess som fritidsbåt blir nog väldigt knepigt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men att ha i åtanke.

Båten kan vara 100m lång och 3,9m bred och du får köra denna båt hur du vill utan intyg. 
Skulle dok vara lite skeptisk till denna båt konstruktion ler

Eller 20m bred o 11,5m lång.

Det är allså 12m lång ELLER 4m bred.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt kursledaren när jag själv tog kustskepparintyget så har aldrig någon lagförts för att ha framfört ett större fritidsfartyg än 12x4 meter. Men formellt finns kravet där. Det kanske är detta som snubben har hört och missuppfattat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Birka prinsess blir nog som sagt väldigt knepigt med tanke på att hon ligger på havets botten utanför Santorini/Grekland.  Vem vet, hon kanske framfördes av någon utan skepparn :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, som sagt är den lotspliktig om den överstiger något av måtten jag nämnde ovan. Lotsen kommer heller inte ta uppdraget om inte fartyget och dess besättning inte uppfyller gällande krav. Att anlita lots är dessutom dyrt, avgiften beräknas på fartygets bruttotonage samt den lotsade tiden.

En liten segelbåt som bogserar en slang som är 71 meter är också lotspliktig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har rätt. Skepparexamen behövs.

Vi utredde detta i denna tråd i februari - det finns en utmärkt sökfunktion på detta forum...   www.maringuiden.se/forum/;thread=384457&highlight=skepparexamen

Och det innebär att vid en viss längd och en ordentligt volym ( man räknar traditionellt här i termer av lastkapacitet... ) så kan gränsen ligga redan vid 24 meter. Då räcker inte ens skepparexamen.

Sedan har du lotsplikten - precis som sägs ovan - vilket innebär att om du lämnar de yttre farlederna runt Sverige och går in i skärgården / inre vatten så krävs det nautisk lotskompetens för > 70 m?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...