dekeroos 0 Postad 24 Juni , 2011 Sjösatte min båt för 2 veckor sedan. Idag när jag var nere vid båten såg den väldigt nertyngd ut i bak. Öppnade luckan under bakre sittsen , dvs inspektionsluckan där huvudbrytaren sitter. Den var vattenfylld. Frågan är vart detta vatten kommer ifrån? Kan det vara så att jag inte fått bottenpluggen helt tät? Eller kan det va något annat som orsakat detta? Det har regnat rejält de senaste dagarna. Båten i fråga är en Uttern 5202 -00:a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 25 Juni , 2011 Hej Det är ett tillverkningsfel på den modellen. Flera båtar har sjunkt på grund av att vatten kommer in mellan skroven. Gör att båten blir ännu mer baktung och ökar effekten som gör att ännu mer vatten kommer in. Felet är skarven mellan luckan i aktern (inspektionsluckan) och skrovet. Det är inte tätt därimellan och regnvatten kommer in vid kanten till luckan. Alltså regnvatten som kommer innifrån båten längs durken och in under nedre kanen på luckan och ned i mellan skrovet och samlar sig i aktern. Blir vid häftigt regn då nivån blir så hög att det rinner över kanten i skrovet upp vid kanten för luckan. Åtgärd är att med lämpligt medel täta mellan kanten på luckan och skrovet. Troligen får du lossa själva ramen till luckan och lägga på tätningsmedel där och sedan skruva dit ramen igen. Jag reklamerade min båt till firma där jag köpte den och de fixade. Var en likadan båt men -01. Fixa omgående Länsa och torka torrt och köp tätningsmedel. mvh Harry Senast ändrad av crabfish | 25 juni 2011 | 07:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dekeroos 0 Postad 28 Juni , 2011 Stort tack för utförligt svar! Verkar vara precis detta som är problemet, öste på med en hink vatten och luckan läckte som ett såll. Ang att få felet åtgärdat av Uttern är väll kört med tanke på att båten är 10 år gamal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 28 Juni , 2011 Jo de har säkert justerat hur de sågar ut hålet respektive hur luckan ska sitta. Trist bara att man inte har fungerande nät av återförsäljare som tar kontakt med de som har båtar av den typen. För övrigt en helt underbar båt med bra och långa stuvfack, sjövärdig och praktisk. Numera heter modellen S52 men är samma båt. Bra att du frågade här för annars hade du riskerat en sänkt båt. Även bra att du kom tillbaka med hur det gick. Trevlig sommar på dig. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mikaelohamn 0 Postad 15 Maj , 2024 Jag upptäckte precis vatten i kölsvinet på min uttern 5412 2001 och läste ditt svar i en tråd om att man skulle täta runt luckan. Kan du försöka förklara lite utförligare? Är det luckan vid förarplatsen eller båda luckorna i aktern? Är inte jätteduktig på alla båttermer. Tack på förhand Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 15 Maj , 2024 2 timmar sedan skrev Mikaelohamn: Jag upptäckte precis vatten i kölsvinet på min uttern 5412 2001 och läste ditt svar i en tråd om att man skulle täta runt luckan. Kan du försöka förklara lite utförligare? Är det luckan vid förarplatsen eller båda luckorna i aktern? Är inte jätteduktig på alla båttermer. Tack på förhand Mikael Kolla gärna datum på trådar du går in i. Den här är från 2011 dvs ganska gammal. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser