Sparre 5 Postad 24 Juni , 2011 Anders Öfvergård stoppade de tre båttjuvarna på öppet vatten. Rasande tvingade han dem sedan att hoppa överbord. Annars slår jag ihjäl er hotade han sedan med. En av de tre 18-åriga killarna lär tom ha bajsat på sig. Så kan det gå.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 24 Juni , 2011 Ja, så kan det gå.. :-) http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article13224966.ab Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 24 Juni , 2011 ...de måste komma på rätt köl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Juni , 2011 Det är härligt att det finns folk med civilkurage Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Juni , 2011 I princip tycker jag att det var bra gjort. Har man inte respekt för andra människors egendom så är det inte fel att man får på tafsen. I vissa länder hugger man av händerna på dylika. MEN Det är ju frågan om snickarn - hur arg han än är - egentligen inte gjort sig skylldig till ett större brott än båttjuvarna, enligt den lagstiftning vi har. Om nån anmäler honom får han nog ett mer kännbart straff än de som stal hans båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 25 Juni , 2011 Det han gjorde var att göra sig skyldig till flera kriminella handlingar enligt våra lagar. Hotat dem, utsätta dem för fara då de tvingades hoppa överbord, hotat att död dem osv. Men nu tycker ni det är rätt? Faktiskt tycker jag det också. Hade nog själv bankat lite på dem för att visa att jag menade vad jag sade också. Men var är kustbevakningen? Jo de är väll och jagar vanliga småkriminella 0,2 motståndare. Faen ta alla som snor andras saker. De måste få lära sig att man jobbar ihop sina saker själv. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 Juni , 2011 Men han räddade ju den som inte kunde simma iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 25 Juni , 2011 Arga snickaren snäll Vilken idiot som är med och stjäl en båt och inte ens kan simma. Ljushuvud ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 25 Juni , 2011 Olaga hot, framkallande av fara, egenmäktigt förfarande.........Är väl åtalspunkter som skulle kunna bli följden av Arga snickarns agerande? Arga snickaren kan komma att få ångra bittert att han ingrep... Vilket ju är helt sjukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Juni , 2011 Visst är det helt sjukt, men ett sånt straff kan man ta med stolthet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 25 Juni , 2011 Jäpp, så sant som det är sagt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 25 Juni , 2011 Det är inte alls sjukt utan faktiskt väldigt bra att vi har lagar som gäller för ALLA, alternativet är anarki. Jag försvarar inte på något sätt båttjuvarna men att tvinga någon ut ur båten och ner i vattnet är helt enkelt inte tillåtet än mindre hota någon till livet. I min värld är detta värre agerande än att bara stjäla en båt, som är illa nog det. Det kunde ju faktikst gått illa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 25 Juni , 2011 Visst ska vi vara snälla vid tjuvar, våldtäktsmänn, pedofiler och annat pack. Det är ju synd om dem. Taskig barndom, trasig leksaker osv. Visst kan vi som har råd med egen båt bjuda på lite. Nej givetvis får man inte spöa dem men när sjöpolis lägger fokus på annat är det rätt så bekymmersfrittt att stjäla andras båtar och motorer. Alternativet till detta är att ta hand om de lagar vi har utan att hitta på nya som inte är ett bekymmer och som nu plockar resurserna från båtstölder. Tro katten att tålamodet tryter när ingen bryr sig om att ta hand om packet som snor våra grejer. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 25 Juni , 2011 Glad Midsommar! ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 25 Juni , 2011 Vem har sagt att man skall vara snäll? Däremot så ska man inte vara dum (och det kan ju tolkas på flera sätt) Är någon som skall ge igen på tjuvar genom att ev utsätta dom för ev livsfara bättre människor än tjuvarna själva, Jag kan inte se det. Mitt svar var för dom som kan se längre än näsan räcker men du hakar som vanligt upp Dig som en repig skiva på 0,2 lagen. Klarar Du att skriva ett inlägg där Du inte får med det? Senast ändrad av sdk780 | 25 juni 2011 | 14:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 25 Juni , 2011 Jo glad midsommar själv, jag antar att Du försöker göra Dig lustig på mitt helt normala svar men det faller nog pladdask av tekniska skäl då jag sitter med en svag GPRS-linje i skärgården och bara så vitt kan skriva denna text. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 25 Juni , 2011 Nej. Jag försöker inte göra mig lustig på din bekostnad. Däremot tycker jag att ett gott skratt förlänger livet. Synd att din uppkoppling inte klarar länken. Varför länkade jag till den? Jag kom att tänka på det här med attArga snickarn tydligen gjort sig skyldig till olaga hot...Så, vad är ok, och vad är inte ok att säga till någon som stulit din/någons båt eller annan ägodel? Det var så jag kom att tänka på Martin Ljungs i mitt tycke väldigt roliga sketch Skojten, där han uttalar de klassiska orden Kom hit ska du få se på Farfar! Det är ju faktiskt också olaga hot, eller hur? :-) Som sagt, Glad Midsommar där ute i skärgården! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 25 Juni , 2011 Häpp helt omöjligt. Genetiskt fel. Fingrarna bara kommer åt 0,2 knappen direkt alltså. Sjukt. Dum på riktigt? Läs övriga mina inlägg så fattar du oxå. Älskar båtar, frihet och kommer alltid stå upp för det jag tycker är fel. Hjälper gärna andra som vill ha hjälp både på forumet och i vardagen oxå. Du kan ge dig katten på att jag återkommer till vansinneslagen i fler inlägg men nu s att den som gjuten. Nej men sätter vi resurserna där så blir det knappast någon förbättring för att jaga tjuvar. Men de är väll mindre problem så man gör säkert rätt om man får tro dig. Utgår från att du tycker det är viktigare att jaga oss 0,2 protestanter mer än de som stjäl båtar och motorer. Nu blev dett ett mindre lämpligt inlägg men jag tål inte vilken skit som helst. 0,2 lagen kommer jag återkomma till fler gånger. Ingen ska försöka tysta mig på sådant jag tycker är fel. Fram för hårdare lagar för de som inte kan se skillnad på ditt och mitt. Arga snickaren gick kanske lite för långt men hos många av oss kommer han bli en hjälte som vågar stå för vad han tycker är rätt eller fel. ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 25 juni 2011 | 16:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Juni , 2011 Jag måste säga att i princip kan jag hålla med sdk, men nånstans så brister det för folk när man ser saker som är orätt enligt lag, då tycker jag att man skall ingripa och naturligtvis hålla sig inom lagens gränser själv. Men jag har en självupplevd historia som handlade om en mycket mycket nära anhörig som blev utsatt för en situation som var sekunder från att kosta denna livet, och jag hade utan tvekan tagit 10-15 år för att gärningsmannen skulle få sätta livet till istället för min anhöriga. det är det jag menar med att man kan ta vissa straff med stolthet, den här personen sitter idag på tidbestämt 28 år och hade likviderat 2 personer tidigare...visst skall man hålla sig inom lagen men skulle han dyka upp igen och hota mina anhöriga så tar jag mitt straff, nånstans gär ändå gränsen då man tar lagen i egna händer.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 25 Juni , 2011 Bra för jag har tolkat Dina inlägg i andra trådar som att Du är just en person som ser lite längre Fast i Din berättelse här så handlar det om hot mot sig själv eller nära vän/anhörig och då blir det ju dels självförsvar och även jag har större förståelse för att man kanske genomför något drastiskt, det kan t om vara nödvändigt. Och även om det kanske inte direkt är självförsvar så blir det ändå en annan sak än att kasta folk i sjön p ga stöld av liten båt, hur arg man än blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser