Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
wohlfie

Stabil båt

Rekommendera Poster

Håller på letar en fiske båt.

O krav är från 4.30meter till max 4.65

Får inte vara bredare än 1.8meter, Då båt hamnen jag ska ha båten hade de som krav.

Men min fundering är vill ha stabil båt, Hört att Utter ska ha stabilt skrov,

Någon man kan tänka på för o få en stabil båt. Det är fiske som gäller för båten.

Har en Cresent 500 men den är bredare än 1.8m så får sälja denna o skaffa mindre för o få platts i båt hamnen. o Den båten är som en prom. stabil o bra.. men kan ju bero på att den är 5meter lång.

Någon som har båt tips på stabil båtar... Pris klass runt 25000kr hade jag tänkt mig.

Så blir en gammal båt, dock så ska det vara plast.

Senast ändrad av wohlfie | 23 juni 2011 | 23:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du med stabil menar att den inte vippar åt sidorna när du rör dig i båten så blir det svårt med en så liten båt. Men det är ju individuellt hur man upplever stabiliteten..
Rent generellt så är det tre faktorer som gör båten stabil.. längd, bredd och tyngd och den bör ha två av dessa.

En liten båt som är smal har inget av detta. Den enda som jag kan komma på är Boston Whaler 15, då just detta märke är känt för att vara stabila, tåliga och osänkbara.
Dock ligger dem i en helt annan prisliga än vad du har tänkt dig..

Här lite klipp om dessa båtar..

http://www.bostonwhaler.com/page.aspx/pageid/48390/page.aspx

1.50 min in i klippet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja precis menar att man ska kunna röra sig utan att den ska slå runt.. vilket ska mycket till.

Så skillnaden mellan en 4.30 och en 4.50   kommer knappt vara märkt bart då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skillnaden på 4.30 och 4.50 kommer mest att vara stabiliteten i för och akter.. hur mycket den sjunker ner där.
Annars måste du ha en bredare båt. Min är 4.80 lång, men är 2m bred vilket gör att den är mycket stabilare än t.ex. Selco som är 1.80...

Allt handlar om flytförmåga.. ju större flytkropp ju bättre stabilitet och ju mer klarar den att bära upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte ha bredare än 1.8meter då det är båthamnen krav för båten.

Läst lite tester o tar man en cresent från 90talet.. o sen en utter 90talet så tycker jag man kan märka stor skillnad på stabilitet på en 4.30 båt.

Då uttern har en större fena under båten, kom inte på vad den heter helt nu.

Som segel båtarna har dock denna i mindre mycket mindre.

Eller har det inte så mycket med stabilitet o göra?

För den båten jag har nu är 5meter lång 2.1 bredd o den är stabil.. men måste åt mindre.

Kanske är så att man får leva med lite vingel, ska ju ha den o fiska med. lite trolling o sånt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en plasteka så kan det vara en fördel med en köl som sticker ner lite... detta gör bl.a. att den får en bättre gång i vågor men också att den inte blir lika vindkänslig. En plattbottnad båt vill gärna styra av om du har sidvind..

Hur mycket den gör för stabiliteten vet jag inte... men den fungerar ju lite som en barlast.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Barlast

Men är en styrpulpet med planande skrov och med lite större motor det gäller, skulle inte jag vilja ha denna köl. Har i och för sig bara sett en styrpulpet (ny) med detta och fattar inte vitsen.. försökte också få svar från försäljaren men han kunde inte svara.

Hur som helst, ska du ha en så liten båt är det nog så att du får leva med vinglet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...