Garri 0 Postad 23 Juni , 2011 Hej seglarvänner. Vi har tänkt att köpa oss våran första seglare och vill ha tips. Vi har bara haft motorbåtar i 24-27 fots klassen tidigare men är sugna på att lära oss att segla. Vad vi tänkt oss är en båt i storleken 35-40 fot och runt 550 000:-( -) Vad tycker ni kunniga seglare är bra att böja med.(vi utgår från västkusten) Mvh Fd motorbåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Juni , 2011 Maxi 999 är mitt starkaste tips. En båt med mycket fina utrymmen och fina seglingsegenskaper. Just nu finns det 10 stycken på blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garri 0 Postad 23 Juni , 2011 Ok kollar upp det på blocket Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 23 Juni , 2011 Har du någon segelbåtskunnig kompis att ta med när du ska kolla på båt så är det jättebra. Detta framförallt för att hjälpa dig att se att seglen är i bra skick. Nya kostar mycket pengar och gamla gör att båten lutar istället för att ta fart i byarna - inte så kul när man är ovan seglare (och inte annars heller). Låna 700 segelbåtar i test på biblioteket eller köp den och läs på om båtarna i den storlek du vill ha. Där får du veta hur de är byggda och vilken layout de har. Du kan också kolla på sailguide.se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Juni , 2011 Mitt andra tips är Contrast 36, oxå en mycket potent seglare. 6 stycken på blocket. http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=325 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garri 0 Postad 23 Juni , 2011 Tack alla tips är bra, går in och kollar hur det går med ditt bygge. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 23 Juni , 2011 Jag köpte min maxi magic nyligen efter mycet noga övevägande. Jag har nog läst 700 segelbåtar i test..säkert 700ggr Höhö Rekomenderar boken, då det finns mycket fakta. Lyssna på erfaret folk. Men låt ditt eget förnuft bestämma till slut vad det blir. Som sagt segel...är dyrt! Lycka till!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 Juni , 2011 Mitt tredje tips blir en Comfortina 39 som nu är prissänkt till 590000:- Oxå en mycket fin seglare. http://www.blocket.se/goteborg/Comfortina_39__84_33703029.htm?ca=15&w=3 En till bra båt får bli en Mani 36. http://www.blocket.se/goteborg/Mani_36__87_34592335.htm?ca=15&w=3 Svein H Ingebrightsen som är konstruktör för Manibåtarna pratade jag med själv nu under vårrustningen då han har sin Mani 32 liggandes i samma hamn här i Göteborg. En kul gubbe med många egna idéer på lösningar. Tyvärr finns det ingen information på Sailguide på just 36:an, men 32:an och 34:an finns info om. Senast ändrad av pseudonym | 24 juni 2011 | 18:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OscarPaKryss 0 Postad 26 Juni , 2011 En lite äldre Bavaria i rätt storlek? Jag vet vad inbitna seglare tycker om dem men vi köpte in oss i en Bavaria 36 (37 fot) och den har varit en fantastisk första båt tycker vi. Dessa tyskbyggda båtar satsar mer på komfort än fart, om man inte köper en Bavaria Match men de passar som sagt utmärkt för nybörjare, i alla fall enligt mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 26 Juni , 2011 Jag tycker bavaria är mest båt för pengarna. Därför säljs det mest av dem. De flesta seglare är inte prestanda orienterade. Personligen så skulle jag själv tänka mig en match, men det är jag. Hellst av allt skulle jag vilja ha en Dehler 34 2006-2009. Men som sagt. Får vänta tills kottarna blivit golfproffs..hmm...växtupp iaf, försörjer sig själva och pröjsar cross och hästar på egen hand..hö hö.. Bavaria är idag vad Maxi var på 70 talet. Dock med lite konservativare linjeföring. Det här med tycke och smak är väldigt olika. Personligen föredrar jag Maxi linjer före många andra från samma period. Dock vart Maxibåtarna riktigt snygga på 80talet med Fenix och Magic. Gillar den fortfarande moderna looken på min Magic. Ska det vara gamla linjer så ska det vara riktigt vackra träbåtar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OscarPaKryss 0 Postad 27 Juni , 2011 Jag kan tänka mig att första segelbåten ska va lite lugn och sen kan man avgöra om man vill skaffa sig en båt som är mer inriktat på något speciellt... För oss blev det bavaria först och nu blir det något lite snabbare hoppas vi, man får passa på att köpa en lite dyrare båt nu när allt är så billigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser