noremi 0 Postad 23 Juni , 2011 Startade och körde min motor efter genomgång av topp förgasare och kyllimpa i tjugo min för 3 dagar sen. Gick ut i dag och skulle efterdra toppen och kolla ventilerna, såg då att det var ganska mycket vatten i oljan grrr.. min tanke, har ganska långt att gå från där båten står till brunnen där jag tog kylvatten, kan vatten ha gått in i motorn via limpan när motorn inte gick? Annars felsökning, vad börjar man med? Hade inga problem med vatten i motorn innan jag rev, tog isär och gick igenom pga dålig kylning förra året. tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 23 Juni , 2011 Det första man kollar är sjövattenpumpen, det är ju ganska enkelt. Om du skruvar loss pumpen, och tittar på insidan, där axeln kommer in. Om det hänger rena vattendroppar där, kan det vara där vattnet kommer in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 46 Postad 23 Juni , 2011 Sjövattenpumpen! EDIT: Eller om man har färskvattenkylning; vattenpumpen, helt enkelt. Senast ändrad av K_Haddock | 23 juni 2011 | 18:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgmicke 0 Postad 23 Juni , 2011 Kan ju vara oljekylet som läcker i tätningarna oxå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 35 Postad 23 Juni , 2011 Vatten kan ha kommit in i en cylinder pga en otät kyllimpa (sönderrostad) och sedan ned i motoroljan. Var det inga problem att dra runt motorn när du ställde ventilerna? Kan vara läge att åtminstånde provtrycka kyllimpan. Om du lossar på stiften så kan du förmodligen hitta ett som ser blött ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
noremi 0 Postad 23 Juni , 2011 Har slutet kylstystem med värmeväxlare och har kollat sjövattenpumpen nu, verkar inte vara otätt där...funderar fortfarande på om det kan gå in vatten i motorn om man kopplar på trycksatt vatten utan att motorn är igång, har bytt olja en gång nu och är på väg att ta komptest ,starta motorn en stund och byta olja igen, och sen prova vänta lite med att sätta på kylning efter att jag har startat motorn.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 35 Postad 23 Juni , 2011 Det går inte in vatten i motorn pga att du trycksätter sjövattensidan! Det enda som händer då är att limpan fylls och sedan skall vatten börja rinna ut akter om båten.... Det är något annat. Har du märkt ngn skillnad på vattennivån i färskvattensidan? Om motorn när du startar den igen går ojämnt så kan du vara ganska så säker på att du har vatten i ngn cylinder. Hur gammal är kyllimpan? Kan vara slut redan efter 6-7 år har jag märkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
noremi 0 Postad 23 Juni , 2011 Är ingen skillnad på nivån på färskvattensidan.men stiftet i första cylindern var det vatten på, så går nu på att det är kyllimpan som läcker igenom..rivning och kontroll i morgon, tack för bra och snabbt svar =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 Juni , 2011 Vattnet har du fyllt på själv om du kopplat trädgårdsslangen till vattenitaget på motorn och satt på vattentryck utan att ha motorn igång. Jag vet inte hur många gånger jag har påpekat att trädgårdslangen ska vara i en spann och motorns slang till kylvattenintaget ska också vara i spannen så att impellern suger upp kylvatten i den mängd som den vill/orkar suga. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
noremi 0 Postad 24 Juni , 2011 Efter kalles inlägg så blev det ingen rivning i dag, istället gjorde jag tre oljebyten med varmkörningar med kylningen kopplad via en hink. Verkar inte som om det kommer in mer vatten i motorn och oljan börjar bli fin =), Men fortfarande fundersam efter lancers inlägg,kan det vara så att efter jag kopplat om kylningen så att den gick via en hink,och att det inte sögs in något vatten i motorn förrens den gick så höll trycket från motorn undan vattnet? och att limpan är kass och behöver bytas iaf ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 35 Postad 25 Juni , 2011 Undrar hur din sjövattenpump sitter monterad på motorn, sitter den inte utanpå den remskiva som i sin tur sitter på vevaxeln? Är det så så kan inte vatten från den gå in i motorn oavsett hur du ansluter den till tex en vattenslang. På min egen båt med Volvo konverterad V8 så är sjövattenpumpen monterad så. Att det sedan kanske inte är så nyttigt för pump, slangar och packningar att anslutas till 3-4bar trycksatt vatten är en annan historia. Brukar själv bara ta och sticka in vattenslangen i den slang som leder till pumpen, överskottsvattnet läcker då bara ut tills motorn gått igång. Om det nu ändå är så pumpen sitter monterad så att den skulle kunna läcka in vatten i motorn så skulle vattnet hamna i oljetråget men inte kunna gå upp i ngn cylinder och orsaka blöta stift, Det kan vara så att limpan läcker ytterst lite, motorn behöver då stå ett tag innan vatten kommer in i cylindrarna och ned i oljan för att det ska bli märkbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser