Lunde 0 Postad 23 Juni , 2011 Jag har en hardtopbåt med en utombordare (Mariner 90 hk, 6 cyl, 2-takt -86). När jag sjösatte för några veckor sedan gick motorn som den skulle, den startade bra och varvade rätt. I måndags skulle jag ut på en tur ett par dagar, jag startade motorn, den gick bra på tomgång, men när jag gasade ville den bara upp i 2000 varv, trots fullgas. Den misstände och verkade gå på växelvis 2 och 4 cylindrar. Den har 3 förgasare, så jag funderade på om 1 alt 2 förgasare aktiverades. Väl tillbaka till bryggan igen bytte jag tändstift och dränerade förgasarna, om den hade med stiften eller bensinen (nytankad soppa med 2 % 2-taktsolja) att göra. Motorn gick dock lika illa. Har någon en god idé vad som är fel med motorn? Den var orörd mellan sjösättning och nu, det enda jag gjort är att ladda startbatteriet med C-tekladdare. Är det fel på tändningen eller soppatillförseln? Jag har en tjock verkstadshandbok på engelska, men jag tar gärna emot tips var jag ska börja leta efter fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 23 Juni , 2011 Öppnar alla förgasarspjäll sig på samma sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 23 Juni , 2011 Har inte kollat det. Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 21 Juli , 2011 Har kollat spjäll och choke. Allt fungerar som det ska.. Några fler tips? Kan det vara bränsle- eller tändfel? Motorn går problemfritt på tomgång, men när jag lägger i växeln och gasar vill den inte varva utan går ojämt och misständer. Är inte direkt sugen på att riva isär hela motorn, men det kanske är det enda som åsterstår... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 21 Juli , 2011 Har du gnsta på alla 6 tändstift? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 21 Juli , 2011 Ska kolla det. Tack igen för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 19 April , 2012 Jag gör ett försök att blåsa liv i min gamla tråd då problemet fortfarande kvarstår.. Köpte en Mariner 115 hk -87 i höstas som jag tänkte byta till. Det var dessvärre kass och fick säljas som reservdelsmotor.. Jag fick tipset om att det kunde vara en av tändboxarna som var dålig (den kopplad till högfart), så jag köpte nya och installerade dem häromdagen. När jag startade motorn i tunna och gasade till tyckte jag att den tenderade att tveka precis som innan och det känns som att vara tillbaka på ruta ett.. Någon med erfarenhet av gamla Mariner 6:or med liknande problem? Tacksam för hjälp då förra säsongen brann inne... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 19 April , 2012 fick du gnista på alla stift då. Kanske är tändspolen som är kass på någon, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 19 April , 2012 De sitter väl inte BUHW-2 ?släng de o mont B8HS elektrod avstånd 0,9 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 19 April , 2012 Tändboxarna servar 3-cyl vardera. Det är alltså inte så att en är för hög och den andra sför lågfart. Statorn som sitter under svänghjulet har däremot en hög och en lågfartsspole, så det skulle ev. kunna vara denna. Här finns all info du behöver för att mäta upp dit system. vilket f.ö. bör finnas i din verkstadshandbok oxå. Men, det krävs lite kunskap och helst ett toppvärdesvisande instrument (DVA) för att fullständigt kunna mäta upp systemet. http://cdielectronics.com/Support.aspx Om du inte har kunskaper eller kan få hjälp skulle jag lämna in motorn. Mne det borde gå att konstatera om problemet är bränslerelaterat genom att spruta in lite bränsle i förgasarhalsarna när motorn dummar sig. Upplever du att motorn under ett kort ögonblick går att få att gå något bättre så bör du börja med att leta på bränslesidan. Injektionsprutor utan kanyl är perfekta för ändamålet. Kostar några kr på apoteket coh om du berättar vad du skall ha dem till brukar det inte vara några problem att få köpa. Ev. insugningsdämpare måste bort så att du kommer åt att spruta i förgasarhalsarna. Ett alternativ kan också vara att kupera motorn när den dummar sig (stäng av tvärt) och sedan kolla alla stift. Luktar de bensin har du nästan säkert ett tändningsproblem. Du kan också koppla in en tändinställningslampa ock kolla in i denna när motorn dummar sig. Tändmissar brukar synas tydligt. Kolla alla cyl. Senast ändrad av guestsson | 19 april 2012 | 19:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 20 April , 2012 Jag har gnista på stiften. Tack för tipsen, ska fortsätta undersöka motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 23 Juni , 2012 Nya tändboxar hjälpte inte... Samma problem återstår... Jag lämnade in motorn på Norra Vättern marin i Askersund, men efter 2 månader har de fortfarande inte hittat/fixat felet. De plockade ur förgasarna och gjorde rent, men fortfarande samma fel.. När jag väl tröttnade och hämtade båten förra veckan sa de att det kanske var triggern som var defekt, men de inte hunnit kolla.. Har någon koll på vad en trigger gör? Är det ett troligt fel? Senast ändrad av Lunde | 23 juni 2012 | 14:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 23 Juni , 2012 Triggern är väl den som ska ge tändning i rätt tid för tändstiften. Kanske för avancerat för normala snurremekar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser