Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Sakkunnig

Alternativ till 60A säkring

Rekommendera Poster

Jag behöver säkra av en matning till en elmotor med 60 amperesäkring.

Istället för att lägga ner flera hundra spänn på en originalsäkring på marinan - visst borde det gå att parallellkoppla två 30A säkringar på samma matarkabel? Jag splittar kabeln 50/50 och kör igenom två säkringar. Med en sådan lösning kommer man undan med några tior.

Eller tänker jag helt fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack sigge! De har ju säkringhållare inklusive säkring för 48 kr. Varför tänkte jag inte på billjudsbutiker förut? De har ju fullt med kraftiga elprylar för 12 volt.

Men rent principiellt - Fungar min tanke med två parallellkopplade 30A? Funderar på ifall det i praktiken kan bli lite olika motstånd och ifall det snedbelastas och att mesta strömmen far genom den med lägre motstånd varpå den bränns, för att sedan fara via den andra och att den i sin tur bränns.

Vad säger elektrikerna på sajten? Funkar det i praktiken också eller bara i teorin?

Senast ändrad av Sakkunnig | 23 juni 2011 | 10:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du säger så kan det bli lite olika ström i säkringarna så den i praktiken löser ut vid lite lägre än 60 A. Men visst fungerar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anders, mtorn drar ca 40A vid full gas så det borde ju funka med två 30:or.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du samma resistans i båda vägarna som passerar säkringarna blir det samma ström. Använd samma fabrikat på säkringarna så inte de skiljer och lika långa och tjocka kablar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testade detta en gång när säkringen till ankarspelet gick pga att ankaret fastnat i en kabel. Orginalsäkringen var av typen Maxifuse och sådan hade jag såklart inte med mig.

De två vanliga parallellkopplade säkringarna brann direkt, vet dock inte varför.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kirchhoffs ena lag säger att summan av strömmarna i en punkt är =0 . Har man 2 ledningar med samma resistans parallellkopplade blir det samma resistans och ström i båda ledningerna.Har man däremot  2 säkringar av olika fabrikat  kan dom ha olika resistans.  Såg att biltema har 40A säkringar flatstifts oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...