per128 0 Postad 23 Juni , 2011 Fick byta motor i Windyn efter ett smärre haveri med kassa kylkanaler. Hur som helst...motorbytet gick kanon (fick tag i en likadan, AQ200D) och allt fungerar som det skall, men...... Jag har vissa problem med elektroniken. Instrumenten till motorn (temp, tryck, varvtal) fungerar som det skall. Däremont är kontroll panelen med säkringsknappar till lanternor, belysning, motorrumsfläkt, bensinmätare mm stendöd. På elschemat finns en 10mm2 kabel mellan generator och startmotor inritad. Den hade jag inte förut (när allt fungerade)...är det någon som vet vad den skall vara bra för? Egentligen skall väl all el bytas ut nu efter så många år, men tanken är att detta skall göras nästa år då hela instrumentpanelen skall bytas ut. Jag vill bara att detta skall fungera i år. (Åtminstonde motorrumsfläkt och bensinmätare) Tacksam för input Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 Juni , 2011 Alltså, gamla elsystem i båtar. Lägg till ett ganska hastigt motorbyte ovanpå det. Inte kul. Nåja, det är bara att börja följa kablar och mäta med multimeter eller faktiskt hellre en vanlig hederlig provlampa. Ena sladden från lampan i motorblocket och känna sig fram med den andra. Finns 12V och jord i punkt A men inte i punkt B? Följ kablar mellan A och B och mät där man kommer åt. Det som är positivt är att du har ett stort totalfel=inget fungerar. Enligt min erfarenhet så är totalfelen enklast att hitta, stor verkan brukar ha liten liten orsak. Dvs det fattas bara förmodligen en kabelj-vel nånstans som är glömd efter bytet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 23 Juni , 2011 En ganska vanlig felkälla som påverkar mycket i båten är huvudströmbrytaren. Det har ventilerats tidigare på MG. Är det en gammal brytare med plasthandtag eller en stor röd med Från - 1 - 2 - Båda bör den bytas. En ny huvudströmbrytare med metallhandtag (gastät) kostar omkring 400:- men ger sedan inga problem På elschemat finns en 10mm2 kabel mellan generator och startmotor inritad. Den hade jag inte förut (när allt fungerade)...är det någon som vet vad den skall vara bra för? Med 10mm2 mellan generator och startmotor blir det mindre kabel, annars är det en kabel från generatorn till batteriet och en från startmotorn till batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 23 Juni , 2011 Vet inte hur många äldre och nyare båtar jag har blivit tillfrågad att bara kolla det här el-felet. Jag blir trött bara jag läser ditt inlägg. Du har antagligen ett detektivabete att göra, eller bättre, om du har lite sparat, riv ut allt och gör om rätt från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 23 Juni , 2011 Den där 10mm2 kabeln från generatorn till startmotorn transporterar ladd ström till batterierna. Klart bra att ha kvar.... Kan du inte bara kolla elsystemet på din gamla motor och jämföra? Och, kolla var fläkt lanternor etc hämtar sin matningsspänning ( ) ifrån, först framme under instrumentbrädan, via säkringsdosan och vidare tillbaka till motorn ocht huvudströmbrytaren (som ju är ok eftersom annat fungerar). Det troliga är ju att det som inte fungerar har gemensam matning dvs får du en av dem att fungera så kommer de andra att göra det också. Inte så dumt med en så här gammal enkel maskin när man skall felsöka, finns inte så mkt att kolla..... Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 23 juni 2011 | 18:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser