Micklar 0 Postad 2 November , 2004 Rev riggen på min motor idag, och plockade ut impellern eftersom alla tycker att man ska byta den om man inte vet när den byttes osv. Kan man på något sätt se om en impeller är i bra skick? Denna ser frisk och fin ut. Den har inga sprickbildningar och fjädrar mjukt och jämnt över alla bladen Ni som vet och varit med förut, hur ofta bör man byta impeller, och kan man låta bli om den verkar schyst? /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roblon 0 Postad 2 November , 2004 det jag har hört är att den ska bytas om det har bildats sprickor eller på något annat sätt blivit defekt.. om den ser ut som ny så har jag hört att den inte behövs bytas. :shock: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 November , 2004 Hej, Kan stå i manualen till motorn hur ofta impellerbyte rekommenderas. Somliga rekommenderar att impellern bör bytas varje år. Men det beror ju på om man behöver byta så ofta. T ex vilken typ av vatten man åker omkring i. Rent och klart vatten utan massa skräp, sand, lera osv som flyter omkring i vattnet kan innebära att den håller längre. Om man t ex kör mycket i kanaler, älvar och liknande där vattnet kan vara mindre klart blir det ju att impellern får vispa runt på småpartiklar som sliter på bladen och pumphuset. Hur som helst, jag håller till i Vänern och håller mig till byte av impellern vart tredje år. Jag kör inget extremt varken i körsätt eller antal timmar per säsong som skulle föranleda nåt annat bytesintervall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 3 November , 2004 Tackar, alltid intressant med synpunkter eftersom det är min första båt och jag ännu inte vet hur båtmotorn ser ut och funkar i detalj. Riggen i sig var ju ett helvete att få isär, inte mindre än tre bultar gick av. Man kan ju undra när den var isärplockad senast. Tack för svaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sudden 1 Postad 3 November , 2004 Hur fick du bort de trasiga bultarna? Sudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 3 November , 2004 Bultarna gick av på rätt sätt, dvs, det får bli ett senare problem. De gick av nånstans på mitten så man ändå kunde få loss riggen, sen måste jag borra ur dem och gänga om. Jag har inte så bråttom med motorn när båten är under totalrenovering. Ta gärna en titt på hemsidan: http://hem.bredband.net/micklar/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sudden 1 Postad 3 November , 2004 Vad cool du är! Skulle vara jättestressad (ska ge mig på denna operation i vår :-? ) Lycka till Sudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 3 November , 2004 Man byter impeller för tre saker. Det första är att kärnan som impellern sitter på släpper. Det andra är att impellern gummi hårdnar och därmed böjer sig i ett fast läge. Därmed är risken stor att nåt av impeller bladen går av. Det tredje är just mankemangen att bultarna sitter som ett aber. Och det är just osmart att inte byta runt vart tredje, fjärde år. Värsta vansinnet är på äldre Mercury (Lite över 90-tal) där proppelleraxel inte är rostfri. När sen den glade ska byta impeller sitter drivaxeln fast i vevaxeln och motorn blir en plötsligt en reservdelsmotor eller i värsta fall en bojsten. Alltså är ett impellerbyte livsviktigt för livslängden på en båtmotor. För vem kör väl bil utan att hålla koll på kamremsbyte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 3 November , 2004 Lite under 90-tal ska det vara om Mercury motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser