explano 0 Postad 22 Juni , 2011 Jag har seglat i tjugo år men aldrig använt mig av den s.k. Cunningham för att sträcka mastliket. Bomnedhal har räckt mer än väl. Jag hävdar att segelytan minskar med Cunningham, som dessutom sliter på seglet. Men efter en diskussion med en bryggranne undrar jag hur många som verkligen använder Cunningham regelbundet och vilka erfafrenheterna är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 22 Juni , 2011 Jag använder Cunningham: Men inte för att sträcka mastliket, det har jag fallet till. Eller, bomnedhal om man ha ett sådant naturligtvis. Nej, Cunningham används för att flytta buken föröver. Hur detta sliter på seglet förstår jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 22 Juni , 2011 Det är klart att cunninghamen används, särkilt bra om man har lite utseglade dacronsegel. Om allt står rätt till minskar bukens storlek och flytts framåt samtidigt som akterliket öppnas upp något när man sträcker cunninghamen vilket sammantaget ger mindre sidkraft (mindre lutning). Perfekt i hård vind. Med nya styva segel är effekten inte lika stor och till viss del lite annorlunda, kan exempelvis påverka mastböjen. När det gäller sträckning av mastliket ska seglet inte hissas högre än till det märke som ofta finns på masten eller så högt att rynkorna precis försvinner, resten sköter cunninghamen. Då får man ett bukigt segel vid lät- och undanvind som kan sträcks om vinden tar i eller kursen ändras. Lycka till med segeltrimningen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 23 Juni , 2011 Cunningham används mycket riktigt för att flytta fram buken, men också för att få akterliket i toppen att falla ut mot lä. Hur stora effekter man uppnår på detta sättet beror på båttyp/rigg. I en jolle ändrar det seglingen betydligt. På en mastheadriggad kölbåt blir effekterna mindre. Segel av äldre typ påverkas mer än stumma kevlar/mylarsegel. Ytan påverkas dock knappast. Under kryss blir det knappast något slitage som inte seglet ska klara, men om man tar hem hårt i cunningham på kryssen i hård vin och sedan faller av till slör kan det bli påfrestningar. Jag har skörat två finnjollesegel på det sättet. Rätt trimmat med cunningham, bomuthal och akterstag (och babystag - de som har) kan man fortsätta längre uppåt i vindregistret utan att behöva reva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 23 Juni , 2011 Mackey, skulle läst hela ditt svar innan jag skrev mitt. Du hade ju redan tagit upp det väsentligaste... Senast ändrad av Amanda31 | 23 juni 2011 | 23:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 27 Juni , 2011 Håller med ovan. Cunningham är en av de grundläggande trimfunktionerna. På olika båtar och riggar används de lite olika och har lite olika effekt. Förklara gärna hur du menar att segelytan minskar och att seglet slits? Vi har heller inte diskuterat cunningham på förseglen, där den har ungefär samma funktion som på storen, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 28 Juni , 2011 Ah!! Mycket intressant! Cunningham på försegel? Har beställt segel, men inte fått specat cunningham på förseglen. Är det vanligt/ovanligt. Låter dock bra, varförinte? Man har ju det på storen. Snackade med segelmakare som tyckte det var onödigt på min båt. ST Fock. osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klas66 1 Postad 29 Juni , 2011 Hej! Jag använder regelbundet cunningham för att ändra formen på storseglet på min Wasa 360 vid segling med förliga vindar. Just cunningham ger ju mindre buk som sitter längre fram i seglet precis som andra skrivit. När det gäller försegel har jag för länge sen varit med om att ha cunningham även på det, då på en liten Monark 606 där fockfallet hade ett fast läge man fäste det i då man hissat. Då behövdes cunningham för att kunna sträcka upp fockens förlik. På focken på min nuvarande båt går det dock alldeles utmärkt att göra samma sak mha det vanliga fockfallet (som är neddraget till sittbrunnen), utan att behöva släppa ut på skotet så den fladdrar. Jag har en fock som löper i ett rullfocksystem, men det fungerar säkert även om man har en fock/genua med pistolhakar som löper fritt på förstaget. Anledningen till att det inte fungerar att göra så på ett storsegel är ju att det inte är möjligt att hissa mer när storen är fylld med vind. Då kärvar det för mycket där travarna löper i rännan. Därav att cunningham måste användas istället. /Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 29 Juni , 2011 Klas får mig att tänka på att påminna om att om replik eller travare löper trögt i mastrännan kan man - om man är noggrann - behöva trimma om cunninghamen något efter första slaget/slagen eftersom liket löper (det låter lite otäckt, liket löper alltså) lättare utan vind i seglen. Samma sak gäller bomliksträckaren. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 29 Juni , 2011 Tack alla för era initierade kommentarer och råd. Man tror sig veta allt men blir aldrig fullärd. Jag har fått lära mig något nytt och nu ska det extra roligt att segla och använda min Cunningham! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 29 Juni , 2011 Formeligen älskar sånahäringa diskussioner!! Som ett tidigare inlägg skrev angående sköra ett segel om man glömmer cunningam sträkt. Ska jag vara orolig för det ,på mina nya segel till min Maxi Magic.?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juni , 2011 Ha ha, man borde nog va minst professor i aerodynamik för att få segla över huvud taget? Hittade iaf en bild på vilken dragriktning man förväntas spänna ner cunningham, dvs aningens framåt för att skona travarna. Trimmöjligheten används tydligen främst för kompensering av bukplaceringen efter andra trim som tex mastböjning, och tycks få större positiv effekt på gamla utseglade segel? Dessutom kan man väl tolka texten som att äldre riggars bomnedhal faktiskt delvis ersätter cunningham??http://www.gransegel.se/bok/bok_kap3.htm Får erkänna att jag inte riktigt begriper nyttan, bomnedhalet har ju i mitt amigo23-fall fyrfaldig block-utväxling så mastliket kan sträckas rejält ändå. Iofs ändras då kick- och skot-inställning något, men men!? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 30 Juni , 2011 Bra beskrivning från Gransegel, hoppas mång läser och begrundar. Segeltrimning är inte bara att segla fortare och högre i vind, det kan lika gärna vara att segla bekvämare (mer upprätt) och utan en massa flader och oljud också. Om man ha ett bomnedhal vet jag inte vad cunninghammen har för uppgift riktigt, men någon skillnad kanske det blir jämfört med att dra ned hela bommen. Du får pröva dig fram. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 30 Juni , 2011 Gransegelboken är riktigt bra! Har lusläst den ett antal ggr. Rekomenderas starkt!! Rätta mig om jag har fel. Bomnedhalet sträcker väl förliket . Cunningham både sträcker förliket och spänner duken frammåt, som genererar att seglets vingprofil får en fylligare form frammåt. Detta genererar mer drivkraft frammåt sett mot seglets korda. Mao bör det vara effektivast på kryss. Rock nd roll!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 2 Juli , 2011 Jag har aldrig använt ett bomnedhal som det beskrivs här, men jag tror till skillnad från dig att det egentligen har nästan samma funktion som cunningham. SKillnaden är bara att man fäster halshornet i bomen och drar i bomen istället för att ha halshornet på en fast höjd på masten och sträcker liket i ett separat fäste i seglet (öljett eller annat). Cunningham drar ju rakt ner och genom att sträcka mastliket flyttas buken framåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 3 Juli , 2011 @ Jonas P: jo jag menar att segelytan minskar eftersom öljetten vid Cunningham sitter cirka tio cm upp på seglet och när seglat dras ner minskar ju seglets yta - marginellt kanske men ändå. Slitage på seglet? Jo det uppstår ett veck mellan segel och bom och det finns inget sätt att surra seglet vid bommen utan det kan uppstå fladder i nederkanten, tror jag, men vet inte eftersom jag aldrig provat. Men efter denna diskussion på den här tråden, har jag testat att segla med Cunningham och - faktiskt - det blir skillnad, speciellt i lättare vindar. Tack alla som bidragit! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 3 Juli , 2011 Ok, visst minskar ytan marginellt, men eftersom det handlar om att seglet blir planare och får en effektivare form genom att man sträcker duken så tror jag vi kan bortse från det. Det är ju inte som när man revar, att man släpper ner seglet... Vad gäller slitaget så blir det för det första ju inget skarpt veck, som bryter fibrer så det sliter nog mindre på seglet än att vika det på bommen. Vad gäller fladdret så har jag aldrig upplevt att seglet fladdrar i nederkant när man drar i cunningham. Däremot så behöver man inte släppa lika mkt på storen för att hålla båten upprätt med det planare seglet så jag skulle nog vilja påstå att seglet fladdrar och därmed slits MINDRE om man trimmar det rätt. Sen har jag en liten följdfråga: Hur menar du att man märker skillnad i lättvind? Cunningham, precis som andra trimfunktioner man använder för att plana ut seglet dra man ju hårdare i ju mer det blåser. I lättvind rör man oftast inte cunningham alls. Edit: På ett extremt urseglat segel(då ju buken växer och flyttar bakåt) kanske man tjänar på att dra i cunningham i lättvind för att försöka återskapa lite form. Senast ändrad av JonasP | 03 juli 2011 | 13:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 3 Juli , 2011 Jo jag testade att använda Cunningham i4 - 6 m/sek (lätt vind) i veckan som gick tyckte att det var skillnad. Jag har inte nog erfarenhet at andra vindar men ska kolla så snart jag får tillfälle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 3 Juli , 2011 Nej det stämmer förstås att man i regel inte använder cunningham i lätta vindar. Men det finns undantag. I extremt lätta vindar kan ett akterlik som stänger sänka farten. Man vill ju ha ett snyggt släpp i akterliket så att vinden lämnar seglet utan för mycket turbulens. Att det stänger syns på tell talesen i akterliket som står rakt mot lä när akterliket stänger för mycket. Idelat är att talesen ska stå rakt akterut. Så i mycket lätta vindar kan man ta hem i cunningham just för att få akterliket i övre delen (undre dlen påverkas inte lika mycket) att falla ut mot lä så att den lätta vinden strömmar bort från akterliket och inte stängs. Det sker till priset av att buken flyttar framåt, och det vill man egentligen inte i lätta vindar. Funkar nog bäst på jollar och kölbåtar med högt segelplan. Delvis samma effekt kan man uppnå genom att ha skotpunkten högt i lä. Men då får man också andra effekter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 3 Juli , 2011 @Amanda: Jag skrev faktiskt ett undantag som var hämtat just från jollevärlden, men raderade det innan jag postade: I Lasern kunde det funka ganska bra att översläppa uthalet lite samtidigt som man sträckte upp cunningham en aning när det var extremt lätt. På båtar med skotskena skulle jag nog hellre vagna upp och släppa på skotet för att twista i lättvind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser