Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
salcin

Motorbåt enklare styrpulpet/rodbåt: Förslag

Rekommendera Poster

Önskar förslag på ngr år gamla alt. nya båtmodeller som är godkända/typade för 50 hk utombordare på akterspegeln med rattstyrning? båten bör mäta kring 5 meter o uppåt. enkel o dubbelskroviga...

krav är att de ska var roddbara utan kompromiss. ratt och enkel pulpet skall helst sitta alt. sätta dit utan att det blir en udda lösning.

sandström har modell men finns det andra?

tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt eller över fem meter kan nog vara svårt att hitta roddbar. Vikterna i den klassen är ju från 400 kg och uppåt. Hade en Uttern 4700 den var roddbar, även 495 modellen går att ro. Däremot har jag haft en Crescent 426DL och en Ryds 480DL som var helt värdelösa att ro. Man kom ungefär 2 dm på varje årtag kändes det som. Dessa Utternmodeller finns även under modellnamn som 470, 4650, A46 samt 4950. Kanske inte är några modeller där man kränger på någon 50hk fyrtakt men väl upp till 30-40 hk tvåtakt. Tyvärr går de också som skit under transport i lite sjö men det är en eftergift för stabilitet och roddbarhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för förslag på modellerna, typ uttern 4700 och uttern 495 är nåt som jag letar efter fast helst lite större/längre och sandström 495 BASIC med pulpet men vill gärna ha förslag på annat alt. då jag ej längre vill sponsra min lokala återförsäljare av vissa anledningar o att dessa är lite ovanliga än så länge på beg marknaden.

Enkelskrov är modellen kanske om man vill kunna ro bra?

Jag har en 50 hk 4 takt på min nuvarande båt med fjärrstyrning (jag vet vad jag har gällande skicket). ämnar att montera den på ett framtida nyförvärv, så båten måste vara typad för 50 hk.

Senast ändrad av salcin | 23 juni 2011 | 10:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...