Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Sakkunnig

Ny motor till min Bamse. Vilken?

Rekommendera Poster

Jag har en Crescent Bamse 5,42, där den gamla motorn gjort sitt. Hela båten är renoverad med bland annat förstärkt akterspegel. Båten tål med andra ord mer än de ursprungliga 40hk som var rekommenderade när båten var ny.

Nu till min fråga. Jag vill skaffa en ny eller nästan ny motor till den här båten. Max fem år gammal motor. Gärna en 40 - 50hk. Vad ska man välja? Jag vill ha en så problemfri motor som möjligt. Pålitlighet är A och O. Jag är nästan helt inne på fyrtakt, men är jag helt säker? Njae...

Hjälp mig bitte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte riktigt släppa tanken på en billigare lösning. Man kanske ska satsa på en äldra Yamaha 2-taktare? Typ en 95:a 50-60 hk?

Gäller bara hitta en sådan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte just säga det att lägga 70k för en ny motor på en båt som egentligen inte har något större värde kan ju kännas lite dumt. Jag hade nog som du säger satsat på en begangad motor, kanske en äldre 2-taktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På ‎2011‎-‎06‎-‎22 på 13:54, Sakkunnig säger:

Jag har en Crescent Bamse 5,42, där den gamla motorn gjort sitt. Hela båten är renoverad med bland annat förstärkt akterspegel. Båten tål med andra ord mer än de ursprungliga 40hk som var rekommenderade när båten var ny.

Nu till min fråga. Jag vill skaffa en ny eller nästan ny motor till den här båten. Max fem år gammal motor. Gärna en 40 - 50hk. Vad ska man välja? Jag vill ha en så problemfri motor som möjligt. Pålitlighet är A och O. Jag är nästan helt inne på fyrtakt, men är jag helt säker? Njae...

Hjälp mig bitte!

jag har

15 timmar sedan, Bigfoot säger:

25 hk Bigfoot. 

Jag har en Bamse som planar på en 9,9 hk. Men när jag hade en 45hk på, var det med knapp nöd den gick få att plana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...