Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Amanda31

Behövs babystaget?

Rekommendera Poster

Har en one off halvton med konad mast, raka spridare och backstag. Dessutom et babystag som sliter rätt hårt på förseglen och gör slag ocg spinnakergippar otympliga. Min fråga: behövs babystaget eller kan jag montera ner det?

/s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en Topaz 33 där det fanns ett babystag. Jag tog bort det efter en diskussion men en god vän som haft en likadan i 10 år. På den båten går det utmärkt men det kan ju skilja på olika båtar...

/Jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser riggen ut i övrigt på Topaz? Mitt babystag är fixerat i en skena i däck. Det gör att man kan anväda det för att krummaneder delen av masten. Men jag har svårt att se att den behövs av stabilitetsskäl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom för kappsegling, dvs att krumma fram mastkurvan, så är det väl traditionellt av stabilitetsskäl. Dvs att förhindra egensvängning / vibration i hårt väder?

Det är också bra för långseglaren att ha en extra vajer för att skicka upp en mindre stormfock?

Men på många båtar kan man - i lättare väder - låta bli babystaget. En del monterar ju en sk pelikanhake för att kunna lätt ta bort eller sätt dit staget igen när det behövs... som tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med någon som är duktig (professionell) på riggar. Babystaget har ofta funktionen att masttoppen inte ska böjas framåt och i värsta fall gå av, har för mig att detta är särskilt viktigt om man inte har bakåtsvepta spridare.

Det låter kanske kostigt, men det som händer är att utan babystag kan mittre delen av masten böjas bakåt (trycks bakåt av vinden i storsegelt) och då kan masttoppen böjas framåt. I lite hårdare vind och med grövre sjö blir det då stora påfrestningar på masten. I hårdare vind vill man ju också gärna ha lite kraftigare böj på masten för att minska sidkrafterna och då är babystaget nödvändigt.

Jag har monterat 4 st Sailguard (http://www.arolyth.se/txsg.html) på babystaget jämt fördelade upp till ca 3 m höjd, tycker det funkar bra. Dessutom har jag satt vantskydd i plast mellan Sailguardarna och ett mjukt vantskruvsskydd på vantskruven. Men det är klart att det sliter...

Lycka till!

Mackey.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sailguard har funkat bra under sommaren. Däremot är det besvärligt att gippa spinnakern eftersom babystaget är i vägen för nedhalet till spinnbommen. Antar att jag kan dra nedhalet framför babystaget, men det är bökigare, kräver att jag borrar i fördäck och gör det svårare att dra linan till sittbrunnen. Någon som har erfarenheter eller bra lösningar? Utöver att skaffa gennaker i stället...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har funderat på att sätta nedhalet vid foten av babtstaget, borde gå med rätt schackel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är en vettig och enkel lösning. Enda nackdelen är att det blir ännu mer saker som genuan/skoten kommer att fastna i vid slagen. Och i mitt fall kan jag trimma babystagsinfästningen i däck eftersom den sitter på en skena. Drar jag däcksinfästningen framåt krummar jag mastens mittsektion. Mycket smart och effektivt. men gör det besvärligt med en extraschackel för spinnbomnedhalet.

Hade för övrigt en fantastisk spinngång från Fejan och upp mot Väddö kanal. Gennaker i all ära, men det kan aldrig bli samma härliga känsla som med en spinn som står rätt, med rätt bomhöjd, vindvinkel och skothör i rätt höjd och ger driv. Man ryser...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...