Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
fotografiskt

Rådasjön - tips för nybörjare som jagar gös och gädda

Rekommendera Poster

Hej! Jag har precis skaffat en båt jag har lagt i Rådasjön i Mölnlycke. Jag har inte fiskat på jättelänge men vill nu försöka fånga storgädda och stor gös. Frågan är bara... Hur? Jag har en femhästars motor på en 4 meters båt och tänkte trolla mig till framgång. För ändamålet har jag införskattat ganska stora wobblers såsom Zalt, Strike pro, rapala och flera andra.  Sjön ska vara bra men jag får helt enkelt ingen fisk. Jag har fiskat av sjön en del och har endast fått en liten 800 gramsgädda. 

Jag har funderat på om jag fiskar för grund med wobblers, kör för fort med båten, fiskar vid fel tillfälle eller på fel ställe. 

Rätt och slätt har jag följande frågor och håller tummarna på att ni här kan hjälpa mig framåt:

1. Ska jag blya ner wobblers för att komma djupare

2. Hur fort ska jag köra?

3. Vart tror ni att fisken finns? (jag har inget ekolod) Se lodkartan:

http://www.melica.se/lodkartor/kartor/639929127630.pdf

Är oerhört tacksam om ni har tips och ideér. 

med vänliga hälsningar

/L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till sjön och djukartan du länkade till lämnar ju en hel del övrigt att önska men...

Leta efter gäddan utanför uddar, vid friliggande uppgrundningar och liknande platser där gäddan kan jaga relativt energisnålt. Alltså där den kan gömma sig o stå still för att vänta in bytet. Personligen gillar jag inte att trolla med plastbeten på vatten jag inte känner till så bra. Det brukar vara effektivare att isf köra lite slow trolling, alltså flötestrolling med levande mört där du sakta sakta sakta förflyttar dig runt de intrassanta områden du letat fram. Lägg en dag eller så på att handloda extra heta platser, det har du igen senare gm att du kanske kan skippa fisket helt på vissa platser för att lägga mer tid på andra.. Var inte blyg för att använda STORA beten, gärna mört uppemot 6-7 hekto om du får tag på såna. Bottenmete samt vanligt flötmete med levande bete tycker jag själv ger större gädda mer frekvent än att trolla runt m plastbeten.

Gösen kan du däremot trolla runt lite efter, gärna kvällstid till att börja med. Samma sak tycker jag dock gäller här, som för gädda: Levande bete är nästan oslagbart för större exemplar. Gärna bottenmetad på natten.

Dessutom: Fråga, fråga o fråga igen de med lokalkännedom; sommarstugeägare, andra fiskare osv. Alltid snappar du upp en plats här o nån där o vips sitter första 10-kilosgäddan på krokarna. Glöm bara inte att hantera den försiktigt, ha med en tång a la peang för att lossa krokarna, använd inte knutna håvnät och se till att ha en bra avkrokningsmatta. Har du ingen kan du till nöds använda ett liggunderlag. Var rädd om dom stora, dom är värda mycket mer i sjön än i soptunnan. Fota, mät o väg o släpp tillbaka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har rätt trollingfart kan du kolla upp genom att ha wobblern precis jämte båten när du kör lite sakta framåt.. då ser du hur den uppför sig i vattnet och har rätt gång.

Min erfarenhet är att det går bäst på morgon och kväll.. och då framför allt på kvällen efter att det har varit en stekhet sommardag. Då har gäddorna legat och dåsat hela dagen och är hungriga.

Gösen tar man bäst på kvällen och då med långa och smala wobblers uppe vid ytan (0,5-1m).. Jag använder Bomber och de har fungerat bra i alla år.
Det du ska tänka på om du inte vet det, så är det att Gösen inte gör något motryck utan det blir bara tungt, precis som om du fastnat på någon gren som släpar med. Släpper du på linan då, så släpper gösen.. alltså måste du ha en spänd lina hela tiden.

Meta gös är det många som gör och det verkar fungera bra.. dock har jag aldrig gjort det.

Fiskar verkar vara känsliga för väder.. och det brukar gå sämre om det är lågtryck (regn/åska), men ibland är de på hugget i alla fall.

Sen sist men inte minst.. så bör man veta hur fiskens matvanor är...

En liten gädda äter varje dag.. en medelstor gädda äter ett par gånger i veckan, medans en stor gädda kanske äter typ en gång i månaden. Vilket gör att man inte ska ha så stor ångest över att man inte fångar den där stora... ;-)

Senast ändrad av Daniel_B | 25 juni 2011 | 15:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Daniel skrev bl.a.:

Om du har rätt trollingfart kan du kolla upp genom att ha wobblern precis jämte båten när du kör lite sakta framåt.. då ser du hur den uppför sig i vattnet och har rätt gång.

Japp, stämmer bra, glömde att påpeka detta. Inget bete är det andra likt o fartregistret kan tillomed variera ganska mkt mellan 2 identiska beten bara gm valet av tafs (mjuk a la flätad tafs eller en traditionell stelare ståltafs). Dessutom sker en hel del med betets gång gm byte av krokstorlekar osv.

Min erfarenhet är att det går bäst på morgon och kväll.. och då framför allt på kvällen efter att det har varit en stekhet sommardag. Då har gäddorna legat och dåsat hela dagen och är hungriga.

De stora gäddorna brukar vara ganska svårtrugade sommartid, när vattnet är varmt. Höst o vår brukar vara de bästa tiderna där vårefisket strax före lek ger de största fiskarna medan höstfisket ger lite mindre fiskar me desto roligare fighter.

Gösen tar man bäst på kvällen och då med långa och smala wobblers uppe vid ytan (0,5-1m).. Jag använder Bomber och de har fungerat bra i alla år. 
Det du ska tänka på om du inte vet det, så är det att Gösen inte gör något motryck utan det blir bara tungt, precis som om du fastnat på någon gren som släpar med. Släpper du på linan då, så släpper gösen.. alltså måste du ha en spänd lina hela tiden.

En sanning med modifikation, om natt/kvällsfisket är bättre än dag/morron är svårt att generalisera om utan att veta vilken typ av sjö det rör sig om. Jag har tex 2 olika favvosjöar som ligger mindre än 2 mil från varann. I den ena är statiskt bottenmete nattetid helt överlägset medan trollingen mer el mindre är tröstlöst oavsett tidpunkt. I den andra gäller trolling tidig morron o tidig kväll, nattetid är dödfött o sena kvällar får man vara glad för nån enstaka fisk. Tilläggas till din sista mening i ovanstående stycke är att gösen ofta följer med o nosar/duttar på betet utan att vilja ta. Ibland flera kilometer. När dom sen hugger är det som du säger, långsamt o sugande utan nån direkt aggression a la gädda. Hårt och bestämt mothugg i omgående är vad som gäller. Kör helst flätlina så ser du småbafsen mycket lättare och det är också lättare att driva in krokarna i gösens stenhårda käftar.

Meta gös är det många som gör och det verkar fungera bra.. dock har jag aldrig gjort det.

Det är både mer effektivt och tusen ggr så roligt att meta gösen än att ro runt med en plastbit efter båten. Åtm i de fall man har lyckats lokalisera gösens revir. Från båt flötmetar man och från land funkar bottenmete ruskigt bra. Det går åt mycket betesfisk (företrädesvis mindre löja) eftersom 99 av 100 hugg kommer på ett livligt bete. Dead bait brukar inte ge alls lika mycket gös som levande medan gäddan ofta skiter i vilket bara det smakar gott ;) Att sitta en sen natt med lysstav på flötet o se betet cirkla omkring o visa tendenser till att nåt elakt är på väg är spännande som inget annat... man kan nästan säga när flötet slutligen ska dyka.. Skillnaden mellan plast o naturagn när det gäller gös är att medan du med plastbeten ska göra mothugget så fort du känner fisken i andra änden så ska man istället vänta bortåt 10 sek efter det att flötet dykt innan man gör mothugget.. som givetvis ska vara långt, bestämt och hårt..

Fiskar verkar vara känsliga för väder.. och det brukar gå sämre om det är lågtryck (regn/åska), men ibland är de på hugget i alla fall.

Abborren är nog den fisk som är mest känslig. Gös har jag inte märkt nån skillnad på. Nu metar jag inte gös mer än kanske 30-40 pass om året men har inte sett att lågtryck ger sämre fångster än vid högtryck. Abborre är en annan sak... Ålen ålskar åskväder verkar det som. Gädda .. dom äter bara nåt kommer i dess väg oavsett väder.. men kan vara svårare att hitta under åskvädren.

Sen sist men inte minst.. så bör man veta hur fiskens matvanor är...

En liten gädda äter varje dag.. en medelstor gädda äter ett par gånger i veckan, medans en stor gädda kanske äter typ en gång i månaden. Vilket gör att man inte ska ha så stor ångest över att man inte fångar den där stora... 8.gif

Sant.. o inte sant. Med levande bete hugger vilken proppmätt gädda som helst bara dom kommer tillr nära. Instinkterna sitter djupare rotade än mungerkänslorna :)  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastiskt roligt att få så bra respons! Tack alla. Mina tankar kretsar en hel del kring hur djupt jag ska fiska. I sjön varierar djupen mellan 3 och 23 meter och ofta är det runt 15-20. Just nu har jag fiskat ca 5 m från land där det enligt lodkartan är ca 7 meter djupt. I mitten av sjön är det mellan ca 17 och 25 meter. Jag har haft stora wobblers  med 30 grams päronvikt ca 1.5 meter upp på linan. Funderar på att skaffa mig en linräknare så jag hamnar rätt i sjön djupmässigt. 

När jag har pratat med folk som fiskar i sjön får man olika svar, men flera säger att det är bäst med kraftig orange färg på undersidan av betena. 

Kan det vara så att jag bara är otålig och har för höga förväntningar med tanke på att jag jagar stor fisk som inte nappar lika ofta? 

Sitta på natten med ljusstavsflöte lät ju hur härligt som helst. Det ska jag minsann göra bums! 

Jäklar, mitt nyvunna intresse för fiske har verkligen tagit fart ordentligt. Tusen tack alla för hjälp och inte minst inspiration. 

/L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, nu tänker jag försöka meta på sjön istället. Om jag metar, hur djupt ska jag gå? och på vilka djup ska jag meta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara att testa sig fram om du inte har ett ekolod..

Fisken trivs i vissa vattentemperaturer och det är lager med vatten i olika temperaturer ner mot botten. Det kanske du känt om du badat och har fötterna rakt neråt och det blir kallare helt plötsligt..

Men på vilka djup dessa vattenlager ligger på är svårt att säga då det skiftar.. så pröva dig fram.
Börja någon meter ovan botten och rör dig uppåt.. och tänk på att gösen är en stimfisk.

Var ute och tävlade i metning för inte så länge sedan och det var riktigt intressant.
La i metkroken med flöte och fick ingenting.. sänkte det 3 dm fick ingenting.. höjde det 1 dm och fick 6 halvstora abborrar. La hela tiden i på samma ställe.. 
Undrar verkligen om de är så skinkiga eller om det bara var en tillfällighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näe, det här går bedrövligt.  Jag har nu prövat alla möjliga trollingmetoder, olika djup, olika wobblers, testat hastighet på båten, provat på alla möjliga tider på dygnet. Jag får helt enkelt ingen fisk (och notera nu, INGEN fisk alls) i sjön. 

Är det något fel i Rådasjön eller är det mitt tålamod? En av Sveriges bästa gössjöar känns lite avlägset vad det gäller det här fiskevattnet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har det gått..?

Att du inte fick nånting i juni är väl kanske inte helt onaturtligt: Gädda brukar vara trög mitt i sommaren även om mete med levande bete inte brukar medföra noll napp...

Gösfisket börjar väl eg toppa upp nu... bortsett från runt lektider så gillar jag höstkvällarna bäst: Lite lättare att lokalisera fisken när sjön är mer jämnt tempererad.

Har du inget ekolod så blir det givetvis mycket svårare att hitta heta platser att prova. Lessamt men tyvärr ett faktum. Positivt är dock att du faktiskt kan köpa vilket skitekolod som helst när du bara ska använda det i små insjöar. Fiskeko, kapacitet att korrekt återge språngskikt, bottenbeskaffenhet osv är helt enkelt av sekundär betydelse vid det tisket du vill ägna dig åt. Du vill ju först o främst veta STRUKTUREN på botten; Var grundar det upp.. var finns djuphålorna.... Den infon får du ut ur ett ekolod för under tusenlappen och för temperaturerna kan du använda en vanlig termometer fäst i en lodlina med ett tungt sänke på. Då ser du temperaturskillnaderna för varje stopp du gör i fiandet upp o ner m termotmetern. 

Jag fiskar mycket i en jämndjup liten sjö.. Hela sjön är som ett salsgolv mellan 4 och 4.5 m djupt. Utom på en liten fläck där det är 5 meter djupt.. Gissa om det tog tid att hitta den fläcken? Men den är produktiv som ingen annanstans i sjön, uppgrundningen till den enda ön inkluderad.Man kan trolla sig fördärvad i sjön utan att få ett enda hugg om man missar avgrunden eller så kan man åka direkt till den, rigga upp ett par flötmeten i godan ro och vara förvissad om att gösen kommer förr el senare under kvällen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tack för dina tankar och ideér! Hur det går? Det går ganska uruselt. Jag får inte speciellt mycket varken gädda eller gös.  Nu har jag varierat mitt fiske, varierat bete, varierat trollingfart, ställt ner tomgången på motorn, fiskat regelbundet, frågat allt och alla på nätet, frågat många som fiskar i sjön, läst böcker, sett fiskefilmer, fiskat med lång lina, kort lina, fiskat på dagen, på kvällen och på natten. Jag har fiskat med päronvikter, fiskat djupt, grunt och allt där i mellan. Visst är gösen en ganska svårfångad fisk, men det här börjar ju kännas lite konstigt. Just nu har jag varit ute fem gånger utan att ha den minsta lilla känning i spöt. Titta gärna här: https://sites.google.com/site/projektraadasjoen/

Har du fler tankar och ideér tar jag gärna allt jag kan få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...