Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
larsson77

Tips på driftsäkra motorer

Rekommendera Poster

Hej. Tänkte höra med er som vet vilka märken som är att rekommendera när det gäller utombordsmotorer upp till 10 hk. Finns en hel mängd märken, men jag är ute efter kvalite. Alltså inga kinamotorer. Vad är att rekommendera? Nämn gärna några märken som är kända för kvalitet? Johnson, Mercury, Yamaha? Nån som vet något om Mariner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt tidigare diskussioner här på MG är de flesta små utombordare (15hk och mindre) i grund och botten samma motorer, tillverkade på samma fabrik men med olika motorkåpor och klistermärken på utsidan. Till att börja med är Johnson och och Evinrude exakt samma motorer, Mercury och och Mariner har iaf varit samma, Selva och Yamaha verkar vara samma (då endast 4-t) m.m.

Har för mig att det i tidigare diskussioner hävdats att det är Tohatsu som bygger nästan alla små motorer åt de flesta olika märkena, dock verkar Honda bygga helt egna motorer.

Det spelar därför ingen större roll vad du köper i den storleksklassen, jag skulle dock rekommendera att du köper en 2-taktare, då 4-takt i denna storleksklassen är tunga och trötta.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt så enkelt är det dock inte. Motorerna må vara tillverkade på samma fabrik och alldeles bredvid varandra men det är ofta kvailtétsskillnad. Det rör sig om att i de dyrare motorerna kan det sitta rostfritt medan i den billigare är det blankgalvat. Efter några år ser det ut som kriget i dom billigare. Kan också skilja lite i små funktioner, nån kran hit eller dit.

Man får lite vad man betalar för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara hört positiva saker om Hondas motorer. Men man ska komma ihåg att Honda byggde motorer åt Archimedes en gång i tiden - och dessa har ju inte alltför gott rykte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft både Yamaha samt Suzuki och är grymt nöjd med båda, senaste Suzukin hade jag i 8 år utan ett enda problem och då var motorn 10 år gammal när jag köpte den!

Ska du ha motorn ett tag så satsa på ett märke som är känt samt enkelt att få delar samt service till. Trist att behöva ringa Bosses ruffel och båg i Långtbortistan för att få tag i en impeller. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet ang. Hondas 7,5 och 9hk med Volvo-penta kåpa på 70-talet så har det en hel del som skar för segelbåtsägare, och då p.g.a de hade motorn liggandes undanstuvad i båten när de seglade volket gjorde att oljan rann ur vevhuset och ej fanns på plats när motorn hamnade på akterspegeln. I de flesta applikationer så tycker jag att 2-taktaren är att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räddningssällskap över hela världen väljer Tohatsu.

Så den torde väl falla in i klassen som pålitlig, driftsäker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...