Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Koyote

3 blads RF vs 4 blads alu propeller?

Rekommendera Poster

Frågan är förtydligad längre ned i denna tråd. Blev knas när jag testade att lägga in från min iPhone.



Senast ändrad av Koyote | 21 juni 2011 | 15:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som man frågar får man svar...

Du kommer nog få bättre svar om du talar om vad det är för båt, anledning till bytet, vad du vill uppnå, vad det är för motor mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt från 3blad RF till 4blad RF.  Bättre grepp vid girar, backar rakare o lättare bara det är ett stort , du får gå ner 1 tum i stigning om du går över till 4-blad. Hur det är med soppaförbrukningen vet jag inte då jag inte räknar litrarna så noga. Tycker allmänt att den går lite bättre med 4 blad. Nu har jag en V8 vet inte riktigt vad du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt över den otydliga inledningen på denna trådblush. Jag försökte mig på att göra ett inlägg från min iPhone men där gick det inte att se vad jag själv skrev och så blev det som det blev.

Båten är en Askeladden 705 Voyager med en Mercruiser 4.3 MPI och Alpha Gen II drev

Båten går idag i ca 30 knop med en 14,5 x19 3 blads alu-propeller som är lite naggad i kanten (förra ägaren). Det är ingen högfartsbåt och jag är mest ute efter lite bättre ekonomi och framförallt bättre bett när den skall upp i plan.

Jag har både hittat en begagnad 15,5 x 17 stålpropeller och samtidigt fått tipset från Propellertrim att testa en 4-bladig aluminium-propeller. Den senare kostar ju hälften av den begagnade rostfria.

Därav min fråga så jag hoppas att det är lite lättare att ge mig några goda råd nuwink

(Tack för tidigare svar på ett luddigt inlägg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt så ger en 4-bladig propeller med sin större bladarea bättre grepp, t.ex när man ska upp i planing. Däremot brukar toppfarten bli lite lägre, om man ska hålla samma marschfart får man med andra ord gasa en aning mer och kommer då få en högre förbrukning.

En stålpropeller har generellt bättre fäste i vattnet än en aluminuimpropeller, det kanske räcker för att få en förbättring. För att veta storleken får man förstås titta på vilket varvtal motorn skall uppnå, jag tror dock att för optimal bränsleekonomi i marschfart så bör marschvarvtal ligga kring det varvtal då motorn har bäst vridmoment. Kanske tappar man då någon knop i toppfart om motorn inte riktigt når sitt toppvarv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev till att satsa på RF propellern, delvis på grund av informationen jag fått i denna tråd, tack!

Sjösatte igår och jag måste verkligen säga att jag är positivt överaskad. Toppfarten på båten är nu nästan 5 knop mer än tidigare. Nu var visserligen båten precis sjösatt och bara med halv tank men jag fick upp den i 35 knop på GPS:en vilket jag tycker är riktigt bra. Känslan av bättre bett upp i plan var också tydlig. Huruvida den går bättre med full last och medresenärer återstår att se men jag tror knappasat att det blir sämre än tidigare.

Den lägger sig snällt runt 4800 vilket överensstämmer med instruktionsboken. Trimmar jag upp båten max finns dock en liten tendens till att övervarava men det regleras ju lätt med drevtrimmet.

Är supernöjd med andra ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PRECIS detta problemet har jag!äsr om alla propellerbytare som bytt ifrån 3-bldigt till 4-bladigt ock fått bättre marchfart mm,jag byte ifrån 3*14*21(org Suzuki 115-DF)max 5200varv-24,5 knop,marchfart 4200varv-19 knop....till 4-bladig Powertech 4*13,5*19 å gick upp till 5600 varv-27,5

knop(skall varva 6000 varv)därav propeller bytet ,men måste ligga på 4400 varv för att ligga på 19 knop?känns att motorn är mkt piggare...men frågan är ar man tjänat ngt på detta?Den 4-bladiga skall ju tydligen även spara bränsle..:)alltid ett stort plus.Hissa motorn kanske kan göra några varv till  kanske ngt annat???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...