Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
jockepocke71

Montera nya rutor

Rekommendera Poster

Hej,

Tryckte ut mina gamla vindrutor på HT-båten från sjuttiotalet och tog dem till glasmästaren, som några timmar senare ringde och sa att mina nya vindrutor var klara. Perfekt!!

Åkte ner, fick de nya rutorna samt de gamla listerna och en ny låslis/klämlistt (i brist på vad det egentligen heter - en smalare list som ska klämmas ner i den stora listen när rutan sitter på plats). Fick också låna ett verktyg som ska användas för att få rutorna och listerna på plats.

Så här i efterhand var jag nog lite ivrig och kanske inte lyssnade helhjärtat på vad glasmojje sa. Försökte sätta dit rutan ikväll och det var INTE enkelt. Testade först att sätta dit tjocka gummilisten runt skrovramen och sedan klämma in nya rutan (ca 4 mm tjock, Plexi). Icke.

Testade sen att sätta tjocka gummilisten runt rutan för att sedan försöka bända in rutan i skrovet. Efter ett antal försök fram och tillbaka sitter den ena rutan på plats, fast halvtaskigt och måste nog göras om är jag rädd.

Någon med erfarenhet av samma problem? Som vet hur man gör och kan skriva en Dummy för byte av plexiglasrutor till mig? blush

Minns att jag läst något inlägg (som jag inte hittar nu) om någon som har lånat glasmästarns verktyg och att det då gick lekande lätt. 
Får jag bara plexit på plats ordentligt och att listen sitter snyggt runt ramen så är det nog ganska enkelt att få dit klämlisten med detta lilla specialverktyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte alla gummilister förra året... Det var lite meck innan de var på plats, men jag satte först dit gummilisten i skrovet/dog house och sedan diskmedel på list och ruta så att det gled lättare. Sköt i rutan från sidan och bände med det spetsiga verktyget i satsen ut listen så rutan kunde tryckas ned sista biten.

Kanske inte så bra förklaring, men hoppas det funkar för dig!

//Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lars,

Jag ska genast studera dina länkar fast jag egentligen borde göra något helt annat (Zzzz)! Återkommer i ärendet sent i morgon, hoppas jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag gjorde som du inledningsvis, dvs på med listen runt ramen. Men sedan stod jag på utsidan och försökte dra verktyget runt rutans ram för att på så sätt tvinga upp gummit ovanpå rutan, med blandat resultat. Provar igen i morgon kväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte på min segelbåt för 20 år sedan och tycker specialverktyget var för dyrt. Bockade till  pianotråd ett  halv Konsum logga form och spara de två benen. Kontrollera att låslisten precis får plats i ovalen.  Ta en rundstav och såga en fint snitt längsmed några cm och tryck in benen. Säkra med lim och två skruvar. Bra om handtagetet är tjock så man går grepp.

Att det är varmt är bra, Yes är bra, fyra händer är ett måste. Jag klippte med sekatör som gav fina snitt  och la skarven upptill, svart Sika kan man täta med, men bättre att man tar till råge så att skarven ligger i press Har för mig att jag monterade listen först och kläm in ded så llång som möjligt, klipp till lite med råge. Med listen på plats tryckte jag ut  lite runt om och på utsidan matas rutan in sedan tryck den på plast. Viktigt att den på insidan håller emot. Låslistens skarv nertill. Det underlättar om runtan trycks ut lite när låslisten förs in med verktyget. Gummit torkar lite så se upp att klippa bort för mycket. Blir det inte bra ta en kopp kaffe och kör igen. Man lär sig om man kan knepet.

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Såg någon göra detta genom att lägga en lite tjockare tråd i den inre listen och sedan la han trydck på rutan och drog ut tråden och då gled rutan in i listen där snöret hade varit, verkar vara ett bra knep, men har inte testat själv.

 

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilse: tack för beskrivningen. Riskerar kanske att det blir både en och två koppar kaffe, då :D
Hann tyvärr inte försöka ikväll eftersom jag inte kom hem från jobbet förrän nyss men så fort jag får en stund över för en kopp kaffe ska jag försöka igen.

Danjel: tack för förslaget. Först fattade jag inte vad du menade men när jag läste en gång till sjönk det in. Enligt ditt förslag lägger man först listen runt rutan (och någon form av tråd i listens inre slits), sedan läggs paketet på plats där rutan ska sätta, lägg lite tryck och dra och pilla inifrån samtidigt som man drar ut vad det är man stoppat in i den inre slitsen.

Smart! Funkar inte det så tar jag en kopp kaffe wink

Jocke



Senast ändrad av jockepocke71 | 22 juni 2011 | 00:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så, förklaringen blev lite otydlig, men exakt så gjorde han, och det verkade vara en väldigt smidig metod, då man får upp listan över rutkanten.

Att göra detta när det är varmt ute underlättar nog dessutom.

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Gör så här!

1 Placera gummilisten runt plexirutan.(kan tejpa fast lte grann för att den inte ska trilla av)

2 Ta ett grövre snöre och placera i gummilistens yttre fals,och låt ändarna mötas på mitten.(utstickande minst några cm så du kan dra i dom)

3 Spraya diskmedelslösning på gummilist

4 tryck paketet mot hålet samtidigt som nån drar försiktigt i snöret ,så gummit vidgar sig.

Obs ! det är viktigt att personen på utsidan trycker på det område snöret lossnar.

5 Som du säkert nu vet är det först när killisten är på plats som stadgan uppstått.

Lycka till!

Markus

 



Senast ändrad av Macke75 | 22 juni 2011 | 17:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Markus och Danjel! Nu har jag bara att försöka. Synd att resten av familjens 10 händer åkte ner till Västervik idag, utan mig. Men jag ska i vart fall testa ändå!!

/Jocke

Ps Glad midsommar Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad heter denna typ av list? var köpa billigast. Jag måste byta mina då dom är helt förtorkade

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang köp av dessa lister.

Prova med något större glasmästeri,eller någon båtdetalj affär tex hjertsman.

Billiga är dom tyvärr inte,men om du har tur och köper dom av nån glasmästare kan du kanske låna verktyg av dom med.På mitt jobb brukar vi låna ut till kund om dom vill i alla fall.

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...