Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
KalleMandelstam

Båtdator, navigation och ekolod i ett, tankar och frustration

Rekommendera Poster

Hej

Jag håller på att planera byggandet av en båtdator till snipan. Jag har läst en del artiklar i ämnet och har en ganska god vana av att bygga ihop datorer för hemmabruk, så jag har ganska bra koll på hårdvaran som krävs. Anledningen till att jag vill köra ett pc-system är anpassnings- och uppgraderingsmöjligheterna framför allt. Plus att det är ett kul projekt! ;)

Min tanke är att bygga ihop ett Mini-ITX system i ett chassi anpassat för bil- och båtmiljö. Fläktlöst, inga rörliga delar och väldigt strömsnålt.

Vad gäller skärmen så är det väl här man kan lägga ner mest pengar på ett sådant här projekt. Men jag har till att börjat kikat på en 8 touch- och widescreen skärm med 500cd/m2 i ljusstyrka. Inte superbra men inte superdyr heller.

Hårdaran avslutas med en GPS-puck från GlobalSat.

Navigationsprogram har jag inte jämfört färdigt än men har valt Fugawi än så länge för att ha något att räkna på.

Så långt inklusive allt ligger det hela strax under 10.000 kr lappen. Då ligger dator, skärm och mjukvara på vardera dryg 3000:-/st. Jag har inte pressat priset genom val av alternativa produkter och delar utan än så länge bara fyllt på listan efterhand jag hittat något som verkar vettigt. Så priset kanske går att pressa lite i ett senare skede.

Men för att göra det hela till ett komplett system för mina behov, så skulle jag även få med en ekolodsfunktion i det hela. Och det är här jag har stött på problem vad gäller utbud av både fristående givare och mjukvara för att tolka datan från givaren. Är verkligen efterfrågan och marknaden så liten för detta att inga leverantörer brytt sig om att ta fram fristående pc-baserade program för detta? Jag har kikat på ett väldigt intressant program dock, DrDepth, som verkar bra. Det kan man köra live i båten under gång men också mata in med sparad loggdata hemma i soffan för att göra höjdkartor i 2d och 3d. Det jag saknar med det är att det inte alls redovisar vad som kan simma mellan båten och botten utan bara använder sig av den rena bottendatan.

Jag antar att det finns skitdyra program och hela pc-baserade system som riktar sig till yrkesfiskare o dyl. men jag har inte hittat mycket som riktar in sig till oss vanliga dödliga.

Är det verkligen bara jag som tycker detta skulle vara intressant? Att kunna köra in givardatan direkt in i PC-n utan att behöva ta omvägen via ett svindyrt ekolod med fet skärm som råkar ha en NMEA utgång.

Någon med erfarenhet av detta eller bara tankar och idéer?

/Frustrerad Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite Googlande gav t ex PcFF80 http://www.cruzpro.com/pcff80.html  manual och programvara finns på samma sida. Ser ut att vara ganska genomtänkt. Priset ser väl rimligt ut också.

/Lod

Senast ändrad av lods | 21 juni 2011 | 07:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jätteintressant.

Antar att du ska använda SSD diskar.

Följer dig genom bygget.

Uppdatera gärna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag har sprungit på det programmet. Och det var också det ända jag hittade i stort sett. jag tyckte också att det såg intressant ut helt klart. Jag blir bara lite orolig när man hamnar i en situation där man inte känner att man kan göra ett aktivt val eftersom det bara finns ett alternativ.

Men värt att kika närmare på!

/kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, ssd diskar blir det, kostar ju inte så mycket numera. Slängde in en som systemdisk här hemma för att köra windows på. Otrolig skillnad på uppstart och programstart i tid räknat. Fantastiskt. :)

Vi får se när bygget kommer igång på allvar, men när det gör det blir det nog en bygglogg här var inte orolig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där var vääldigt intressant! Priset är ju väldigt intressant också. Hur är skärmen ljusmässigt? Är den läsbar i solsken? Eller måste den skuggas med nån huv el så? Hittade ingen data på skärmen mer än upplösningen.

/Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TIKINavigator kör jag numera alltid med. Det är mycket enkelt att hantera. Gratis telefonsupport. Väl genomtänkt. Framtaget av en seglare som ville göra ett användarvänligt programm, han har verkligen lyckats. TIKI finns både för Rasterkort och Vektor.

http://www.tiki-navigator.com/ 

post-571-1394236745,8953_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade in hemsidan, tycker spontant att det ser väldigt intressant ut. Men jag undrar lite över de vektorbaserade korten, Navionics, kommer datan från Sjöfartsverket eller är det egna digitaliserade kort som på andra plottrar. Har förstått att det kan vara stor kvalitetsskillnad, i plotterkorten kan mycket information vara bortredigerad, speciellt i våra vatten.

Läste en jämförelse bl.a. här:

http://www.batlivlulea.nu/artiklar/2010/100228-navigationsdator.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...