Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
explano

Hur få fendertar rena?

Rekommendera Poster

Hur får jag bort svarta fläckar från mina fendertar? Fläckarna har uppstått av fukt under de fenderskydd jag använt. Har försökt med olika rengöringsmedel inklusive ett avsett för ribb- gummibåtar, men inget hjälper. Finns någon patentmedecin?.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

W5 spray från Lidl, en orange sprayflaska, kostar bara 15kr, multi purpose degreaser står det. Andas inte in spraydimman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder vanlig rubbing samma som till skrovet annars är biltemas fälgrengöring rena undermedlet som tar bort det mesta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Ska testa och rapportera åter hit hur det går och vilket nmedel som var mest effektivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oxalsyra.

Biltemas fälgtvätt innehåller oxalsyra, vetekatten om inte medlet från Lidl gör det också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkert finns det oxalsyra i de flesta rengöringsmedel. Jag brukar använda ren oxalsyra för att få bort missfärgningar vid vattenlinjen av skorvet. Fungerar bra. Ska nu testa rengöring av fendrarna med dels oxalsyra, dels autosol rubbing och se vilket som verkar fungera bäst. Om inget fungerar bra drar jag till Lidl och köper deras undermedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag torkade av mina med en thinnertrasa.
De var nästan svarta, blev såhär.
30 sekunder per fender.
Men, man bör vara ute, för det stinker!

post-832-1394236745,5943_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testade thinner förra året.Fendertarna blev rena, men efter någon vecka visade det sig att plasten mjuknade och fastnade mot skrovet och lämnade fula märken på skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder Svinto Tvålull, det funkar jättebra utan att lösa upp och skada plasten i fendern.

Vaxa gärna efteråt så fastnar inte ny skit så lätt.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag testat alla medel ni tipsat om, utom det senaste, Svinto tvålull. Men trots mina idoga ansträngningar så går skiten inte bort, se foto. Jag tror att det beror på att jag förra året använde thinner, efter tips från en klubbmedlem. Visst gick skiten bort, fendertarna blev som nya, men det yttersta plastlagret började lösas upp efter tag och kladdade fast i bryggor och på skrovsidorna. Jag hade skyddstrumpor, med de kladdade också fast. Därför tror jag att smutsen har bränst fast i plasten och blivit omöjlig att få bort. Nu löser jag det genom att dölja smutsen under nya fendertskydd och får väl så småningom köpa nya fendertar. Men, jag ska testa Svinto i alla fall.

post-15584-1394236752,2898_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde ren mina fendrar med VIM för några år sen. Ett himla gnubbande, men de blev rena. Medlet heter visst JIFF idag. Det värsta är att fendrarna blir ganska snabbt skitna igen. sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns speciellt fenderrengöringsmedel. T.ex. på Seasea

Innehåller Etylacetat.

Själv köpte jag etylacetat på färgaffären

Funkar kanon.

Även plastmöbeltvätt funkar.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkade faktiskt utan att plasten blev mjuk.
Däremot fick jag kassera ett par som var körda - de gick inte att får rena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nagellacksborttagningsmedel, luktar som aceton men brukar vara acetonfri. Det får snabbt smutsiga fendrar vita igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det kan vara kört att få dina fendrar rena, dom flesta förslag som du har fått inklusive mitt eget tidigare i tråden handlar nog om att få bort skit som har fastnat när fenderterna har nött på typ gummi och så, kanske dina p.g.a av fenderskydden har fått svartmögel som sitter i plasten porer, då är det nog som sagt kört, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thinner. Det är väl en gammal sång av gruppen Kent?
Och, du borde inte ha använt det lösningsmedlet på dina fendertar.

Själv har jag använt bensaltensid och är mycket nöjd. Tvättar huset och stugan med det också, tillika skrovet på arbetsbåten, som är av plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...