Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Jan-Eric

Blir så trött

Rekommendera Poster

Har åkt 9 mil till båten för att sätta in Volt och Amp meter. Väl där så tar jag fram ett 54mm dosfräs och skall börja ta hål. Går 5 sek så är batteriet slut, hade jag glömt och ladda detta. Nåväl in med nästa som jag tog från laddaren hemma, 5 sek senare dog den igen. Ve och förbannelse!!!! Fick åka hem igen och sätta dom på laddning, då upptäckte jag att min laddare var kass. Kvadruppel suck  =(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en gammal 12 volts borrmaskin/skruvdragare. Släng väck batteriet och koppla in en dubbelledare där batteriet satt och anslut kabeln till ett säkrat uttag. Vo a la - du har en borrmaskin du kan lita på tills båtens batteri tar slut.

Alternativet är ju förståss att köpa nytt extrabatteri till din borrmaskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller köpa en bra maskin från Ryobi.

Till och med Martin Timell har en sån på sitt gamla soldattorp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Martin Timell visar upp dom verktygen vars tillverkare betalar bäst för att dom skall visas i TV, detta betyder inte att det behöver vara kvalitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en arbetskompis som alltid brukade säga i liknande situationer: Det är tur att man är med själv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så sant!

Fast jag föll för reklamen och har inte ångrat mig. Byggde nytt garage och verktygen fick slita hårt; kontinuerlig användning, ständiga uppladdningar, fall från hög höjd...

Det är robusta grejer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpa nytt batteri när laddaren är kass är väl knappast nån ide.

Dessvärre är det kanske billigare att kopa en ny borrmaskin, med laddare och allt.

Fast löra den på båtens 12 volt ärju en tanke - om det funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en gammal Biltema 12V borrmaskin som NI-MH batteriet är kass på. Den har jag sladdar på och funkar bättre på bilbatteri pga den lägre inre resistansen i förhållande till NI-MH batteriet.

Håll ordning på polariteten bara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller faktiskt på att konvertera en sladdlös till sladdfast (?!) borrmaskin just nu. Jag har länge tänkt göra detta men inte haft rätt maskin tills jag hittade en riktigt trevlig modell i elektronikåtervinningen i bostadsområdet som var just 12 volt.

Jag har sågat bort allt överflödigt där batteriet normalt sett sitter fast och ska nu fixa själva sladdlösningen. Det skulle vara fint ifall sladden var löstagbar eftersom sladdmaskiner har en tendens att alltid trassla till sina sladdar när de ligger undanstuvade. En lös sladd är mycket enklare att linda ihop och skulle även kunna användas till andra grejer (vad det nu skulle vara).

Återstår alltså bara att hitta en bra typ av kontakt som kan bli lite standard i båten för att använda denna förlängningssladd.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bytt ut alla kontakter (alla och alla, det rör sig om plotter och autopilot) till samma tvåpoliga däckskontakt från biltema. Just för att få en standard och kunna nytta tex plottern längre akterut (den sitter på ruffluckan nu, vilket är i längstborta-laget vid snirkliga passager).

Så att byta till en standardkontakt tror jag stenhårt på. Fast man kanske borde bytt till någon anann vattentät kontakt, typ Neutrik NL4FX eller något annat som är mera standard. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland blir jag lite fundersam när jag läser här i forumet .. 

Vis från vad jag ser i hamnen .. med alla värstingbåtar, båtkärror a' 70000kr ... bilar typ a' la Koeniggsegg på parkeringen som inte liknar något jag sett i mitt drygt 50åriga liv ...  (oåtkomliga) 

Å så läser jag om de som frustreras över skruvdragare a' några hundralappar som inte riktigt fungerar som man tänkt sej .. smiley

.

Fast jag har köpt Royobi (hmm, ursäkta stavningen, minns inte riktigt) .. och tycker det är bra med flera prylar som kör på samma batteri.  Har fungerat fint nu på andra året. Skruvdragare/borrmaskin, hyvel och sticksåg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fast dom med värstingbåtar, värstingbåtvagnar och värstingbilar häckar nog inte här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hitachi har en skruvdragare som vars laddare går på 230 och 12volts. Perfekt om man grejar mycket i båten och har ett 12 volts uttag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...