Silverkallan 0 Postad 20 Juni , 2011 Ni som har en liten gummijolle till motorbåten, var förvarar ni utombordaren när gummijollen ej anvämds, och under gång? Har en 2,4 m Quicksilver med en 3,5 hk Mercury, och hade tänkt ha gummijollen hopvikt eller på badbryggan. Men motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 20 Juni , 2011 Du får troligen lite kloka svar om du talar om vad du har för båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Silverkallan 0 Postad 20 Juni , 2011 Onekligen... Det gäller en Aquador 28 HT, och fn är det alternativ jag tänkt på att lägga den i motorrummet på babords sida med någon form av fäste (?). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 20 Juni , 2011 Kan Du inte använda band som man fäster batteriboxar med? Tar ju ingen plats-- eller nåt liknande? Visserligen litet borrande, täta med Sika alt gummipackning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 20 Juni , 2011 Får den plats brevid motorn så varför inte. Har haft liknande problem en gång i tiden fäste snurran med spännband i utrymmet brevid motorn så att den garanterat inte kunde åka runt i grov sjö. Då blev man ialllafall av med den då den annars bara var i vägen. Plastade och skruvade dit lite fästen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 20 Juni , 2011 Kompisen har sin motor där på sin Aquador 28 DC, vill minnas att han har en 8 hk som får plats på babordssidan under motorluckan. Jollen rullar han ihop och förvarar på fördäcket framför soldynan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 21 Juni , 2011 Är de en 4-taktare ska man ju inte lägga dem ner hursomhelst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 21 Juni , 2011 Jag tror inte att gummibåten kommer att bli så flitigt använd om den ligger ihoprullad nere i något stuvfack och motorn på ett annat ställe. Det blir helt enkelt mer tilltalande att ta en öl i solen än att krypa runt i stuvfack och böka med pumpar och grejer. Tror jag. Kolla i den här tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=305198&highlight=snap davits och överväg om du inte ska köpa eller ännu hellre låta tillverka ett par fästen för att ha gummibåten på badbryggan, uppblåst. Med ett par customtillverkade (eller inhandlade av Snap-Davits för, typ, en månadslön) fästen så kan du ha motorn sittande på jollen, det är suveränt smidigt. När man vill använda badbryggan till annat så tar det 30 sekunder att fälla ner gummibåten. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 Juni , 2011 Alla vill ha de så enkelt som möjligt. Någon typ av fäste som gör att man kan svänga upp jollen med motorn på är idealiskt... men då måste det vara en äldre tvåtaktare? Fyrtaktare, vad jag förstår, ska man inte lägga på sidan. En del tillverkare säger att det går, på en sida, men uppfälld och dunsande i sjögång? nä... Det kan ändå vara en vits med fästen då jollen kommer att vara mycket stabilare nedfälld när man går i och ska sätta på motorn. Vare sig du förvarar motorn i ett fäste på badbryggan eller bär upp den i båten ( tvåtaktare som sagt, de är ofta något lättare också... ) så är det en stor fördel med stablitet.... enda gången jag nästan tappat en motor i sjön är när den skulle i jollen. Annars är mitt bästa tips en batteridriven pump för att inte bara blåsa upp jollen - utan framförallt få ut luften är den ska stuvas. Det är annars ett bök och tar tid. Pump och så drar man ihop jollen med spännband så blir det lite enklare att stuva. Berätta gärna vad du kommer fram till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 21 Juni , 2011 Kanske är klokt att kolla vad som gäller för motorn i fråga. Om man inte tiltar upp gummibåten ända till lodrätt läge så blir den inte heller riktigt liggande, moderskeppet har förmodligen också en ganska lugn gång längst akterut. Det finns en sista utväg för de rika också, http://www.weaverindustries.com/index.cfm/product/5_2/motor-bracket-for-transoms-of-dinghies.html som håller motorn lodrätt när jollen tiltas upp. Jag har en 9,9hk Mercury 2-taktare, den verkar inte må illa av att fraktas liggande (hur gör man annars om man har motorn i bakluckan på bilen eller i motorrummet på en Aquador?). Jag brukar koppla loss bränsleslangen och låta motorn gå en stund för att tömma flottörhuset på bensin innan jag fäller upp jollen, har man inbyggd tank brukar det ju finnas en bensinkran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mick70 3 Postad 22 December , 2017 @Silverkallan: Hur blev lösningen i motorrummet för utombordaren? Finns det möjlighet att ta del av en bild på lösningen? Jag står i begrepp att förvara en Suzuki 2,5 hk utombordare i motorrummet på vår Bavaria Sport 28 säsongen 2018. Alla tips är välkomna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 22 December , 2017 Jag har en elmotor som jag "bäddar" ner i sängen under färd, där ligger den bra. Värre är det med jollen som jag får tömma på luft under omgruppering. Flippern lite för liten på fördäck för att lägga jollen på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimsson 10 Postad 22 December , 2017 Har en liten (2,7m) gummibåt med snap davits, mycket smidigt, men en gammal 2hk/2-takt motor som knappt väger något. Motorn slänger jag ner i facket där septitanken är, så lite bensin doft där gör inget, väl ventilerat och "ute". Tyvärr måste jag tömma den inbyggda tanken varje gång för tanken läcker om man lägger motorn ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mick70 3 Postad 22 December , 2017 (redigerade) 47 minuter sedan, jimsson säger: Har en liten (2,7m) gummibåt med snap davits, mycket smidigt, men en gammal 2hk/2-takt motor som knappt väger något. Motorn slänger jag ner i facket där septitanken är, så lite bensin doft där gör inget, väl ventilerat och "ute". Tyvärr måste jag tömma den inbyggda tanken varje gång för tanken läcker om man lägger motorn ner. Tänkte använda mig utav tidigare ägares davitslösning och limma på fästen på nyinköpta gummijollen. Motorn tänkte jag skruva fast i en förstärkning av ankarboxen (se bild) Dels med hjälp av motorfästet i boxkanten och dels via spännband mot båtkroppen för att fixera motorn. Motorskaftet tänkte jag lägga framåt. https://www.dropbox.com/s/49bmazqeed3kc31/IMG_9775.JPG?dl=0 Jag vet dock ej om utombordaren läcker bensin från inbyggda tanken då den är nyinköpt. Vad tror ni om idéen? Redigerad 22 December , 2017 av Mick70 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimsson 10 Postad 23 December , 2017 Jag skrev tidigare att min inbyggda tank läcker, inte direkt tanken utan mitt problem är att avluftningen i locket läcker lite på grund av söndrig avluftningsskruv. En nyare motor bör inte ha detta problem. Bra tips tidigare, att köra motor lite efter att man stängt bensinkranen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kimpaa 3 Postad 12 Januari , 2018 (redigerade) Hej, Vi har löst det på följande sätt, ett fristående stativ för motorn på badbryggan och båten hävs upp mot motorn vig gång. stativet brukar vi kasta i land eller lägga i gummi båten vid angöring för att frigöra yta på badbryggan. Redigerad 12 Januari , 2018 av Kimpaa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mick70 3 Postad 13 Februari , 2018 Tack för tipset ang. stativ, Kimpaa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser