Braempa 12 Postad 20 Juni , 2011 Jeg har en fast installerad batteriladdare från Dolphin i min segelbåt. Skulle tro att laddaren är från 2003, fär då är båten tillverkad. Beneteau First 40.7. Bild på laddaren bifogad. Skall nu byta batteribankar och har spetsat in mig på gel-batterier från www.batteriexpressen.se. MEN då måste man ställa om laddaren på ngt sätt för att inte förstöra batterierna, då gel-batterier skall laddas på annat sätt än vanliga. Detta skall gå att göra på de flesta moderna laddare, men kan inte hitta ngn switch i min laddare. Och jag kan inte hitta någon manual heller. Googlat så fingrarna blöder. Någon som ver hur man gör? Eller vet var jag kan hitta en manual till denna laddare? Eller tips på vem jag skall vända mig till för svar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Offerdal 0 Postad 20 Juni , 2011 Tjena, Det verkar vara ett företag som heter Reya som hanterar dessa. På följande länk hittar du en del modernare manualer som jag inte vet om dom fungerar för din laddare: http://www.reya.com/English/framesmanuals.htm Där finns också en text med hur du går tillväga för att få tag i äldre manualer som ser ut såhär; -These are the most uptodate manuals available. If your charger is a few years old or is in a white casing, please consult us directly for the correct manual. In order to help us reply to your query more quickly, please let us know the series number of your charger as well as the type, both of which are located on a silver sticker on the top of the charger, eg. 04D00123 12V80A. Lycka till /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser