Fart_Sebbe 0 Postad 19 Juni , 2011 Har en Aq130 som går upp till ca 80 grader på tomgång. När man ligger på låga varv ute och kör så är det samma temp och sen när man gasar på fullt så går det först ner till 70 och sen stiger det upp till 100, Vad kan felet vara? Rensad avgaslimpa, nya vattenpackningar överallt och ny termostat. Det blir vitt uppe på ventilkåps locket och det är kompression där också. Dock så har den stått på land i 2 år innan jag köpte den nu i vintras. Mvh Sebbe! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikG 0 Postad 19 Juni , 2011 Har du sjö- eller sötvattenkylning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 Juni , 2011 Börjar du tvivla om motorns kondition så gör ett kompressionsprov på motorn så ser du hur det ligger till. Egen kompressionsprovare kan man köpa på Biltema (199kr) eller låna av någon. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafspappa 0 Postad 20 Juni , 2011 Haj! Jag håller på att försöka lösa precis samma problem just nu! Jag har en AQ130 som renoverats i vinter (bl.a. läckte alla ventilerna) men nu spinner motorn som en katt! Men... Den blir fortfarande alldeles för varm! Tempmätaren gå upp i det röda fältet efter 12 min tomgångskörning... Jag har demonterat termostaten och provkört utan. Ingen förändring alls!! Jag har kollat vattenpumpen och den tycks fungera och impellern slirar inte på sin axel och snurrar som den skall. Jag har kollat sjövattenpumpen och den sprutar vatten efter pumpen. Vad återstår nu?? Hälsningar Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schulzan 0 Postad 20 Juni , 2011 Hej, Utan att vara någon expert i ämnet hoppas jag att detta kan iallafall vara ett tips: Om möjligt kolla hur mycket vatten som kommer ut med avgaserna då jag stött på problem med att gamla slangar släpper inuti, och blir mycket smalare (knepigt att förklara), vilket resulterar i att alldeles för lite vatten kommer igenom //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 20 Juni , 2011 OBS Detta är tråd nr 2 av samma författare och samma ämne. I andra tråden finns svar också. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafspappa 0 Postad 20 Juni , 2011 Tack för tipset! Jag har kollat svaren i den tråden också! Är det slangen från värmeväxlaren och cidare ut i sjöhavet som brukar släppa inuti? Funderar vidare på skillnaden på att köra på tomgång - som jag gör - och normal körning... Kan det vara skillnad på det, kylningsmässigt sett? Klart att pumpen jobbar mera vid högre varvtal, men... Kan det påverka kylningen så mycket? Dessutom kör jag ju utan termostat för tillfället... //Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 Juni , 2011 Vad har du för drev? Om du har 100-drevet så sitter det ju en separat stövel för intaget till kylvattnet o den kan mkt väl hamna så illa till att du inte får in tillr med kylvatten när du ligger i planingsfart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafspappa 0 Postad 20 Juni , 2011 Jag har ett 280-drev... //Lars Sebbe: Hoppas det är OK om jag lånar di tråd lite.. /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafspappa 0 Postad 26 Juni , 2011 Kanske har jag kommit på lösningen för mig... Dagens provtur visade åter en alldeles för hög motortemperatur. Kände på alla slangar och upptäckte att den som skickar ut det varma sjövattnet var kall! Tillslut så kom jag på att kolla kylvattennivån igen (3.e gången) och vattennivån var åter för låg. Så jag fyllde på igen och vid körning på tomgång, gick inte temperaturen upp så mycket över det röda. Dessuton sjönk den snabbt då jag ökade motorvarvet! Jag skall åter göra en provtur imorgon, när jag skaffat en ny generatorrem. Den gick av vid provkörningen... Hoppas jag verkligen kan lägga detta problem åt sidan snart! /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafspappa 0 Postad 10 Juli , 2011 Mitt kylproblem är nu löst! Orsak: Det visade sig vara locket som täcker impellern i till sjövattenpumpen som var slitet, samt att det saknades en skruv i sjövattenfiltret som släppte in lite luft genom hålet. Sammantaget gjorde detta att inte motorn kyldes tillräckligt. Provkörde båten igår och nu funkar kylningen alldeles utmärkt! Tack till Kamm's på Saltö i Karlskrona för en bra felsökning och reparation!! Funkade att vända på locket på sjövattenpumpen, samt sätta i en bult i sjövattenfiltrets hål. //Lars Senast ändrad av gustafspappa | 10 juli 2011 | 17:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fart_Sebbe 0 Postad 18 Mars , 2012 Det är färsk vatten kylning, alltså in från drevet. Det var en del lös rost inne i kylkanalerna på blocket, har tagit bort det nu. Märkte då att kolvarna glappade i cylinderna. Byta kolvringar?? Öppnade upp alla frostpluggar och i toppen såg det bra ut! Hittade dock ett rör i toppen, kan det vara det som är problemet? Impellern sprutar på bra med vatten. Inga problem Lars! Fick några nya tankeställare nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser