Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Rayman

Mercruiser 4.3L V6, årsmodell 2000, tappar plötsligt oljetryck för att sedan bli helt normalt !?

Rekommendera Poster

Hej !

Har precis köpt en Bayliner 2052 Capri från 2000 som har en Mercruiser 4.3 LH V6 på 205 hk. Har kört den ca 10 timmar utan problem, motorn går knäpptyst, jämnt och fint.

Motorn har gått ca 170 timmar och ser i princip ut att vara i nyskick precis som båten dvs mycket välvårdade båda två.

Toppar ca 35 - 40 knop vid 4300 rpm. Har testat att maxa motorn ett par gånger utan problem, allt har funkat, perfekt temperatur och oljetryck, inga oljud, ingen konstig lukt etc.

Nu till det konstiga: hade kört motorn vid ca 3 000 rpm i 30 minuter, då ligger båten i ca 25 knop, styrde ut på Kanholmsfjärden (gropig sjö!) och drog på upp till ca 4 200 rpm och plötsligt tjuter summern och även om jag är nybörjare med Mercruiser så vet jag att summersignalen betyder att det är lågt oljetryck i motor, drev eller drevlyft.

Ser att oljetrycksmätaren är nere på noll i oljetryck.

Drar omedelbart ner till friläge och stänger av motorn samt öppnar motorkåpan och gör en första koll, hade väntat mig hela motorbrunnen fulla av olja. Men ingenting, rent och fint, kollar oljenivån i motorn, ser ingenting på stickan. Väntar ca 1 minut kollar igen och då visar nivån på stickan på full oljenivå.

Väntar lite och startar och då funkar oljetrycket helt normalt igen, kör ca 20 minuter ytterligare till destination. Ligger i hamn ca två timmar innan jag börjar återfärd. Kollar oljenivå och oljetryck igen innan jag åker och allt är normalt.

Hemresan tar ca 50 minuter och jag ligger på ca 3 000 rpm med några små utflykter till maxvarv för att testa om felet uppstår igen men allt förflyter utan problem.

Hoppas att det är ngn på detta forum som är duktig på Mercruiser och som kan ge ngn rimlig förklaring till det plötsliga droppet i oljetreyck !