Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Rayman

Mercruiser 4.3L V6, årsmodell 2000, tappar plötsligt oljetryck för att sedan bli helt normalt !?

Rekommendera Poster

Hej !

Har precis köpt en Bayliner 2052 Capri från 2000 som har en Mercruiser 4.3 LH V6 på 205 hk. Har kört den ca 10 timmar utan problem, motorn går knäpptyst, jämnt och fint.

Motorn har gått ca 170 timmar och ser i princip ut att vara i nyskick precis som båten dvs mycket välvårdade båda två.

Toppar ca 35 - 40 knop vid 4300 rpm. Har testat att maxa motorn ett par gånger utan problem, allt har funkat, perfekt temperatur och oljetryck, inga oljud, ingen konstig lukt etc.

Nu till det konstiga: hade kört motorn vid ca 3 000 rpm i 30 minuter, då ligger båten i ca 25 knop, styrde ut på Kanholmsfjärden (gropig sjö!) och drog på upp till ca 4 200 rpm och plötsligt tjuter summern och även om jag är nybörjare med Mercruiser så vet jag att summersignalen betyder att det är lågt oljetryck i motor, drev eller drevlyft.

Ser att oljetrycksmätaren är nere på noll i oljetryck.

Drar omedelbart ner till friläge och stänger av motorn samt öppnar motorkåpan och gör en första koll, hade väntat mig hela motorbrunnen fulla av olja. Men ingenting, rent och fint, kollar oljenivån i motorn, ser ingenting på stickan. Väntar ca 1 minut kollar igen och då visar nivån på stickan på full oljenivå.

Väntar lite och startar och då funkar oljetrycket helt normalt igen, kör ca 20 minuter ytterligare till destination. Ligger i hamn ca två timmar innan jag börjar återfärd. Kollar oljenivå och oljetryck igen innan jag åker och allt är normalt.

Hemresan tar ca 50 minuter och jag ligger på ca 3 000 rpm med några små utflykter till maxvarv för att testa om felet uppstår igen men allt förflyter utan problem.

Hoppas att det är ngn på detta forum som är duktig på Mercruiser och som kan ge ngn rimlig förklaring till det plötsliga droppet i oljetreyck !

 Och som sagt, motorn går knäpptyst, inget slammer från ventillyftare eller lager och motortemperaturen var helt normal när jag fick tryckfallet.

Mvh/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givarn är ju det man genast tänker på eller glapp i kablaget.

Du har väl elektrisk soppapump eller? I så fall bör den ha stängts av om du fått ett riktigt oljetrycksfall. Soppapumpen ska stängas av pga säkerhetsskäl om motorn stannar dvs tappar oljetrycket. Du borde märkt att motorn tappat kraft pga soppabrist när det hände.

Tror därför att du har något fel/ glappt givare, kablage, instrument

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelis, du är en klok man inser jag !

Har grävt ner mig i elschemat för motorn och inser att det kan vara precis som du säger. Enligt schemat finns ju två givare för oljetryck, en oljetryckskontakt som mycket riktigt borde ha klippt av strömmen till soppapumpen och en oljetrycksgivare som skickar signal till oljetrycksmätaren.

Framgår tydligt på elschemat att soppapumpen matas med spänning via oljetryckskontakten från generatorn.

Motorn tappade ingen kraft när detta hände, båten for fram som en raket genom vågorna så därför tror jag att anledningen till det plötsliga droppet på oljetrycksmätaren är precis som du säger.

Inser också att om oljetryckskontakten pajar så blir man stående...

Men då får man väl brygga förbi denna under förutsättning att man är säker på att den är trasig.

 Stort tack, känns jättebra att fatta hur systemet är uppbyggt! Klar skillnad från den gamla Penta/B20-motorn som jag skruvat på tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...