Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Fart_Sebbe

Aq130, går varm

Rekommendera Poster

Har en Aq130 som går upp till ca 80 grader på tomgång. När man ligger på låga varv ute och kör så är det samma temp och sen när man gasar på fullt så går det först ner till 70 och sen stiger det upp till 100, Vad kan felet vara? Rensad avgaslimpa, nya vattenpackningar överallt och ny termostat. Det blir vitt uppe på ventilkåps locket och det är kompression där också.

Dock så har den stått på land i 2 år innan jag köpte den nu i vintras.

 

Mvh Sebbe!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det vitt på oljelocket är det sannolikt så att du har vatten i oljan.

Något är knas i kylsystemet, kanske topplockspackningen eller så har någon kylkanal korroderat så pass att oljan kommer i kontakt med kylvattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du kollat impellern, jag skulle börja med att byta den.; 

börjar den bli trött så funkar det när du kör långsamt för då utvecklar motorn inte så mycket värme, när du gasar så pumpar den in mer kylvatten och temperaturen sjunker först men snart så gör den högre värmeutvecklingen att impellern inte orkar kyla skulle jag gissa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern är ny bytt. Det är bara vitt på locket men inte på stickan eller runt vipparmarna. Funderar på kanske toppackingen eller topplocket, blocket eller limpan.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det bara vitt på locket å lite runt vipp armar vid kall motor så e de kondens.

Hur mycke tryck har du där under ?? Tror inte du har kompressions tryck där upp

men dock vevhus ventilation.  

Hade du bytt impeller å fortfarande går varmt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern är helt ny, det är bara vitt på locket men det är ju som du sa kondens. Ska plocka toppen imorgon och göra rent kanalerna där och i blocket :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du plockar toppen så, har du sjö- eller sötvattenkylning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är färsk vatten kylning, alltså in från drevet. Det var en del lös rost inne i kylkanalerna på blocket, har tagit bort det nu. Märkte då att kolvarna glappade i cylinderna. Byta kolvringar?? Öppnade upp alla frostpluggar och i toppen såg det bra ut! Hittade dock ett rör i toppen, kan det vara det som är problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

jag har haft flera motorer av den typen och jag har haft samma problem som du har. Alla gånger har det varit avgaslimpan, ena gången var det en spricka i den jag har även varit med om att dom var helt slut pga rost. Varje gång jag bytt avgaslimpan så blir tempen stabil och det är bara att gasa på, dock rekomenderar jag ett oljebyte när du monterat den nya limpan självklart ska du byta packning oxå.

Om detta händer i framtiden igen så byt avgaslimpan så fort du märker att tempen börjar stiga, ju längre du väntar detso större risk att någon av avgasventilerna tar skada. Om avgaslimpan läcker får du in sjövatten i avgaskanalen från cylindern (när motorn är avstängd), om du har otur så står ventilen öppen och då riner det in sjövatten i cylindern för att sedan leta sig ner i oljetråget via kolven och kolvringarna sedan har du vatten i oljan.

aleo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu funkar kylningen skit bra! liggger mellan 60-70 grader med termostat och blir aldrig över!

Det var en biltopp som satt på och i dom finns det ett rör som är pluggat, så jag tog bort den där pluggen och woalla!

Tack för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...