Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
sankan

Söker båttyp

Rekommendera Poster

Vi är en familj med två små barn i Malmö. Vi söker en motorbåt som vi kan göra minst helgturer med. Kan ej båtmarknaden men har tittat på en Nimbus 27 som verkade vettig. Vad skall vi titta på och vad skall vi tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta mer på skick än årsmodell, lita inte på säljaren. Ta med någon som kan båt. Om motorrummet är oljigt, rostigt och skitigt var så säker att det är ägare med tummen mitt i handen och skötsel därefter. En båt som alltid är varvsskött är absolut inga garantier för bra skick och välgjorda arbeten (se skitigt ovan), jag har sett många skräckexempel. Bestäm ett maxpris vad du kan lägga på båten och räkna sedan med ca 5-10% av det beloppet i underhåll och varvs/hamnkostnader plus drift. Inom 5-7 år bör du räkna in ett större haveri. Har du kalkylen klar för dig och tar tid på dig att hitta Er båt då blir säkert sjölivet en underbar upplevelse. Förförs inte av att det är många som tittat och några är mycket nära ett köp så skynda på i ditt beslut P.S det finns alltid nya tillfällen när den perfekta båten för det optimala priset dyker upp. // BernBerg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BernBerg

Glömde säga att 5-10% i underhållsvärde är per år! Titta i kölsvin där det skall vara rent, titta på korrision runt kranar och genomföringar och öppna o stäng dem, titta på batterikablarna efter grönt klegg eller svart koppartråd, glöm inte bränsleslangarna. Det skall inte lukta toalett och inte dydusch med lukta gott medel. Kontrollera offeranoder. Fungerar all el? Har ev grundstötning reparerats av kunnig person? Det är du som har undersökningsplikt!!! //BernBerg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att fundera på om båten ska vara av kabin-typ så du kan stänga om er vid ruskväder eller med större eller mindre delar täckta av kapell. En annan sak är behovet av dusch och toalett. Klarar ni er utan dusch? Klarar ni er med att gå iland för att uträtta behov eller vill ni kunna gå på toa på båten? Poratpotti (skithink som man tömmer) eller toa med tank? Nästa område att fundera på är hur fort ni vill åka. Planande eller inte. Diesel eller bensin. Spelar stor roll för kostnaden / distans. Sen måste man som sagt titta på skick. Det allra viktigaste är motorn. Låt gärna någon båt-meck komma med och titta. Väl investerade pengar. Alternativt en båtbesiktningsman. Fall inte för att objektet har en massa tillbehör som verkar häftiga. Börja med det nödvändigaste och köp till allteftersom du är säker på behovet. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av egen erfarenhet, med tre års semestrar i en N27:a med två små besättningsmedlemmar, kan jag helt klart säga att detta är en optimal instegsbåt för familjen. Är man ute efter en trygg, bekväm familjebåt, byggd för nordiska förhållanden är Nimbus 27:an med akterruff lika med fullträff. Om du kommer fram till samma sak vill jag dock ge dig ett par råd; Försök titta efter en båt med FÅ ägare. Ju färre ägare desto mer hjärta (pengar,tid) har lagts ned. Kolla allmänskicket på inredningen, dvs dynor, mattor, trä osv. Nimbus har en jättefin service på reservdelar till sina båtar, MEN de vet att ta betalt. Pruta om det behövs bytas matta, eller ngt saknas, tex. Lycka till med ditt båtsök!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt med ChristerN och Selles inlägg! Det är mycket viktigt att ni innan köpet fastställer vilka behov ni har av båten. Visar gillar enkelt och billigt, andra vil ha mera komfort! Och .... om ni vill ha med barnen på era utflykter ... se till att dom är delaktiga i beslutet, för annars lär båten bli liggande i hemmahamnen eller också är ni en delad familj på helgerna :-( Ok. om dom är riktigt små kanske dom inte verbalt kan uttrycka det .. men då är det upp till er att se till att välja en båt som funkar med småbarn ;-) Lycka Till! mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Eriksson

Hur har det gått Sankan? Hittade du en vettig båt? Vi är många som är nyfikna. ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sankan! Jag skulle med en stor självklarhet anlitat en båtbesiktningsman! En besiktningsman kan båt och kan oftast respektive båtmodell på fingerspetsarna med dess egenskaper med allt från de svaga punkterna till mycket annat. Ibland är det faktiskt ganska svårt att upptäcka fel och/eller brister på en båt. En hel del kan ju vara ganska dolda fel eller vara helt dolt. Kostnaden för en besiktningsman är en struntsumma mot vad båten kostar, men eventuella fel kan vara väldigt dyrt om man har otur! Dessutom skulle jag kolla upp motorn i en verkstad. Göra kompressionsprov och lite annat. Personligen skulle jag leta efter en besiktningsman som har varit med i många år så att det finns lite erfarenhet som kött på benen. Ju mer nybörjare man är eller ju mindre båterfarenhet man har desto större anledning tycker jag att det är att anlita besiktningsman. Var någonstans på den skalan du befinner dig på kan nog bara du själv svara på. Men jag är övertygad om att man inte kan vara för noggrann i sina undersökningar av begagnad båt. Lycka till och hoppas ni får en riktigt härlig båtsommar 2005! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-O :-O :-O Kan en stålbåt rosta. Är det därför länspumpen går hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenixen Sankan! När du väl bestämt dig för båt glöm ej att pruta. Brukar alltid finnas en prutmån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kære venner from Malmø , det kommer vel an på hvor langt i skal køre på en weekend øresund er et dejligt sted med over 35 havne danske og svenske inden for ca 50 mil og det at køre/segle er veol en del af det - man kan jo hurtig blive træt af den samme havn arda :tant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenny Larsson

Hej Detta är en kanonbåt!! Vi har haft en 27:a i fem säsonger och längtar redan efter att få sjösätta och börja sjölivet igen. Kolla allmänskicket, rekommenderas. Kenny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Aquador 26c. Verkar vara en trevlig båt för en familj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får man väl gratulera dig till ett lyckat båtköp. :-D :-D Du kommer få många underbara upplevelser på sjön med din nya båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...