Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
simonsson1337

Båten borde gå snabbare, vad är fel?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en Picton Delta som är drygt 4,5 meter lång med en 90hk yamaha på. Den förra ägaren till båten hade en 70hk och då gjorde båten 42 knop. Nu när jag satte på min 90hk hade jag hoppats på en bit över 45 knop kanske rentav 50 knop men istället blev resultatet dryga 40 knop.

Tyvärr så har motorn lite problem med tilten vilket gör att den inte stannar i ett visst läge utan kan bara vara i högsta eller minsta läget. Jag förstår att det säkert finns några knop att hämta där men med tanke på att hans 70hk inte hade elektrisk tilt som jag har så borde det ju fortfarande gå fortare än 40 knop eller?

Så min fråga är nu, vad kan vara fel? Sitter motorn för högt/lågt har jag för stor/liten propeller? Kan det vara så enkla fel som gör så många knop?

Hälsningar Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvtal vid WOT?

Rekommenderat maxvarv? 

Storlek/ stigning på prop?

Hur mycket av skrovet ligger i vattnet vid maxfart?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fel trimning av motorn är inget enkelt fel! Om 70-hästaren inte hade powertrim så hade den i alla fall justerbar riggvinkel, om din motor bara kan vara max in-tiltad så finns där många knop att hämta.

Som jämförelse så gör min Buster med 140hk och Alpha One-drev bara strax över 30 knop med fullt intiltad men 43 knop med rätt tiltning!

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

42 knop och hur mycket glädje var det i dem?

Alltså uppmätta via gps eller?

Kan tänkas att din motor är för tung och verkar vara övermotoriserad. Kan knappast tänka mig att försäkringsbolaget acepterar så mycket motor på en så liten båt.

Problemet med båtar är att hög hastighet är ett bekymmer med korta båtar. Därför går det inte bara att räkna om att högre antal hästkrafter ska ge högre hastighet.

Men til lditt problem. Kolla så motorn varvar som det är tänkt att den ska göra. Alltså att propellerval stämmer med motor och båt.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så har jag ingen varvräknare på båten och vet inte vad den varvar. Håller dock på att fixa detta så jag kan se. Den ska väl varva drygt 6000 varv eller?

Om din båt gör 12 knop mer med rätt tiltning så kan min säkert göra upp till 45 knop så det kanske är det som är problemet.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

har du själv sett båten åka 42 knop med förra ägaren eller är det vad han sa innan du köpte den?

Min förra båt (Ryds hajen HT 495) gick med en 70hk 31 knop enligt gps. Men 45cm och HT kan säkert dra ner 10 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...