Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
Allard87

Powertrim spärr vid varvtal "Mercury"

Rekommendera Poster

Hej,

Vet att jag har läst tidigare på det här forumet att Mercury har en spärr vid ett visst varvtal som gör att det inte går att tilta upp motorn högre.

Är det någon som vet om man kan koppla bort det? Skulle vilja testa att tilta upp motorn lite till när jag kör.

Motorn är en 3 cyl 80hk årsm 90

// Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det finns någon spärr men enbart tiltcylindern orkar inte lyfta om du har för mycket drivning på propellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, men är det nånting som är trasigt eller är det fullt normalt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte talat om vad du vill göra så den frågan går inte att svara på.

Tilta upp vid tomgång med växel i skall funka, men inte vid halv gas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag vill göra är att trimma upp motorn mer vid högre farter. Åker jag i lägre farter kan jag trimma upp motorn helt om jag vill. Men när jag åker på högre varv kan jag inte trimma upp motorn lika högt.

// Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trim alltså inte tilt som du först skrev.

Trimma skall funka även vid fulllgas. Kolla oljenivå. För lite olja är den mest troliga orsaken, men det lkan tänka vara något annat fel i hydrauliken. Fyll med ATF-olja. Kolla också att releaseventilen är helt stängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen, men det sitter en spärr.. Hittade följande:

GENERAL INFORMATION

The power trim system is filled at the manufacturer and is ready for use.

Trim outboard through entire trailering range several times to remove any air from the system.

The trim system is pressurized and is not externally vented. The outboard can be raised or lowered manually by loosening the manual release valve four turns.

The trim out angle of this outboard is not adjustable. The trim system has an internal valve which will automatically stop the outward trim travel at 20º when engine RPM is approximately 2000 RPM or higher; outboard also has to be in water and in gear.

The outboard can be operated beyond the 20º trim limit for operating outboard in shallow water if engine RPM is kept below approximately 2000 RPM.

Någon som vet hur man kopplar bort detta?

Senast ändrad av Allard87 | 19 juni 2011 | 20:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min V6  Merc har tre cylindrar, två trim cylindar och mellan dessa en tiltcylinder för att fälla upp motorn helt. Det stämmer nog att trimcylindrarna inte kan trimma längre än till ca 20 grader, men detta är ingen hydraulisk eller elektrisk begränsning utan slaglängden på trimmcylidrarna är helt enkelt inte längre än så. Jag kan tänka mig att tiltcylinder orkar trimma högre om varvtalet än 2000 varv.

Om man drar på med motorn hängade på tiltcylindern så finns antagligen en övertrycksventil som öppnar och släpper ned motorn tills den får stöd av trimmcylindrarna. Det är denna övertrycksventil du vill sätta ur spel. Du måste i så fall öppna powertrimmet och risken/chansen att allt flyger i bitar när du du drar på första gången är nog överhängande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla om du kan förlänga trimkolvarna istället eller flytta ut mothållet/en. Du kan då inte trimma in lika långt, men det kanske har mindre betydelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen/tipsen,

Ska kika vad jag har för möjligheter med motorhållen nästa gång jag är ute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill minnas att jag hört talas om att vissa montage görs med kilar mot akterspegeln. Detta kanske också är ett alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...