Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Wergis

Fel på VHF Shipmate RS8000 ?

Rekommendera Poster

Mors på er, min VHF startar och allt ser normalt ut.

Problemet är att det bara brusar i högtalaren.

Jag får inte in någon mottagning och får inte ut något anrop.

Kabeln mellan VHF och antenn är fri från brott.

Kan antennen ha givit upp ?

Den är en riktigt kraftig kappslad pinne som ser stadig ut.

Hela paketet är dock ca 12-15  år gammalt.

Tacksam för tipps på felsökning.

Mvh

Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man ingen antenn inkopplad eller brott på antennkabeln finns risken att man bränner slutsteget.  Man kan koppla in en uteffektmeter mellan radio och antennkabel. Har man ingen uteffektmeter kan man koppla in en glödlampa som antenn, den bör klara 25W. När man sänder ska den lysa lite svagt. Har du någon båtgranne som har en VHF borde han höra nånting i sin radio om radion fungerar med lampa som antenn, radiosignalerna sprider sig iaf några hundratal meter.

Antennen brukar inte ge upp, är det något som ger upp är det kablen eller, mest troligt, kontakterna i ändarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att titta på kabeln och kontakterna. Koaxkablar är känsliga för böjning, så den kan vara knäckt utan att det syns utanpå.

Dessutom verkar den i en hård miljö, och risken om det kommit in fukt i den är att du drabbas av korrosion.

Jag skulle prova att byta kabel och kontakter, prova med en temporär kabel kanske.
Antenner kan också ge upp till slut, så där har du nästa steg.

I sista hand är det VHF:n det är fel på.

Prova inte att sända utan en anpassad antenn ansluten, risken är då att du eldar upp sluttrissorna i din radio.

Nu har väl kanske inte var och en en antennanalysator, men ett stående våg-instrument (sk. SWR-mätare) borde alla som har en radio ha, för att kunna verifiera att anläggningen mår bra, och åtgärda problem innan saker går sönder. Dessa kostar inte multum heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sluttrissor ??

Kan man öppna skiten och se om det brunnit ?

Jag har försökt med ny antenn men utan resultat.

Det lutar åt att jag hystar skräpet nu.

Mvh

Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De transistorer som förstärker signalen innan den går ut till antennen, jag var lite otydlig där.
Tyvärr brukar det inte gå att se på transistorn om den gått sönder.

Får du fortfarande inte ut någon effekt, trots ny kabel och antenn så är det nog tyvärr radion som tackat för sig.

Senast ändrad av sa0azs | 26 juni 2011 | 23:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du varken har mottagning eller sändning, så är det troligen någon form av avbrott på väg till antennen. Ett ställe du kan kolla är inne i radion där antennkontakten ansluts till kretskortet.. På äldre radio var det vanligt att det gick en tråd från mittstiftet ner i kretskortet. Kolla lödningen på kretskortet och även den ledningsbana som går från lödpunkten vidare till övriga komponenter på samma ledningsbana,  /Lod

Edit... Hittade servicemanulaen... http://styret.no-ip.org/docs/Shipmate RS 8000 VHF Service Manual.pdf . Antennkontaktens mittkontakt verkar vara ihopkopplad med en av spolarna som sitter runt kontakten. Kolla anslutningen där och alla lödningar på dom tre spolarna och kondensatorerna som sitter runt antennkontakten vid sidan av sänd/mottag-reläet. Detta är dom komponenterna reläet som är gemensamma för både mottagning och sändning.

Det är inte så ovanligt att ev böjningar och/eller vibrationer i antennanskitningen utmattar dom lödningar som sitter på anslutningen på insidan.

Senast ändrad av lods | 27 juni 2011 | 07:58

Senast ändrad av lods | 27 juni 2011 | 15:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...