Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
pethe

Bränsleförbrukning Md 21b

Rekommendera Poster

Hallo

Ngn som har koll vad en Md 21 i en Maxim drar i timmen, runt 2600 v /min med sommarpackning och 15 tum propeller?

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förstått varför man så ofta på båtar pratar om liter/timme. Bestämmer man sig först hur länge man ska åka och sedan får man se hur långt man kommer? Det normala borde väl snarare vara att man vet hur långt man ska åka och vill veta hur mycket bränsle som går åt, det är väl därför man använder liter/mil (eller 100km) på bilar.

Min Maxim drog i 6,5 knop cirka 1l/nm, då hade jag 13 propeller. Med 15 propeller (är du säker på att det är det du har?) så bör farten vid 2600 v/min vara högre än 6,5 knop vilket nog höjer förbrukningen en del. Maximen, precis som många andra båtar, börja gå betydligt tyngre i farter över ca 7 knop.

Hoppas det var någon hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför jag fråga om just förbrukning i timmen är att jag försöker få lite uppfattning om tankmätarens tillförlitlighet,då jag ej tidigare har haft ngn fungerande,detta att stämma av mot tripp och timräknaren i gps,en,o vad proppen beträffar är det en 13 tummare o inget annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja proppen är en 15x13, förövrigt så är det Marcus gamla propp...

Mellan 0.8 och 1 liter/M känns troligt..

/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gjort lite mera mätningar på förbrukningen med min Lombardini. I midsommarhelgen åkte vi 81nm och efter det fick jag tanka 87 liter, 1,07 l/nm med andra ord. Då var det åkning i stort sett hela tiden i 19 knop, jag tror snittfarten enligt plottern stannade på 17 nånting knop inklusive tilläggningar mm.

Jag är riktigt nöjd!

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Solis här. Med fullt i alla tankar och  i övrigt  full semesterpackning för 3 pers drar min 21B vid 2600 och ca 6,5 -6,8 knop som regel ganska precis 0,85L distansen i snitt.Sist mätte jag på sträckan Dalarö - Askersund t.o.r  vilket borde ge hygglig tillförlitlighet ,dessutom under ganska bråkiga vindförhållanden . Så ligger du under litern i snitt så är du nog rätt.

Solis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...