Tomp 0 Postad 19 Juni , 2011 Hej! Jag börjar få ordning på en gammal Mercury 35 hk -89:a. Jag har jordat i alla punkter mellan motorblock och chassi där flätorna var av men fick mig en ordentlig kick när jag tog i blocket under gång. Vad kan detta bero på? Kan jag jorda på fler ställen? Den laddar dessutom dåligt, (ger bara ett litet utslag när jag gasar) är detta en effekt av jordningsfelet? Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!!! Mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 19 Juni , 2011 Spännade! Du har sannolikt ett isolationsfel frågan är var. Beskriv händelsen när du fick stöten. Stod du i båten och la ena handen på blocket eller höll du i något annat med andra handen? Var detta något i så fall i förbindelse med jord=marken/eljord//sjövatten? Står båten på land? Går motorn för övrigt bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomp 0 Postad 19 Juni , 2011 Jag har motorn monterad på en ställning på min altan och med riggen i en tunna . Motorn går perfekt i övrigt. Jag undrar om detta även påverkar laddspänningen till batteriet? Några förslag på var jag ska börja? Tack på förhand!! Mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 19 Juni , 2011 Kolla likriktaren är den paj så laddar det obefintligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 19 Juni , 2011 Får man stötar så lär det vara före likriktaren du har fel (likspänning 12v får du normalt inte någon stöt av om du är torr om händerna) Alternativt är det strömen till tändningen som du känner, blir en rejäl stöt. Kolla likriktaren och tändkablarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Juni , 2011 Om du får en rejöl kick skulle jag gissa på tändspänning från nån läckande kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompis 0 Postad 20 Juni , 2011 Tusen tack för era goda råd, jag ska kolla detta! Någon som vet vad laddspänningen bör ligga på vid tomgång och vid höga varvtal? Mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 20 Juni , 2011 På min Mariner 100 från -89 är laddspänningen på tomgång runt 14V och vid gaspådrag klättrar den till 15.5-16V. Har du ett batteri anslutet till motorn när du provkör i tunnan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompis 0 Postad 20 Juni , 2011 Ja, jag kanske skulle ta bort detta och mäta direkt på batterikablarna för att få korrekta värden eller? (känner mig lite korkad för att jag inte provat detta i så fall) Mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 20 Juni , 2011 Nej du skall inte ta bort batteriet, laddströmmen från generatorn måste ha någonstans att ta vägen! Om du skulle mäta laddspänningen utan ett batteri anslutet ligger den säkert på 30V. Du har säkert som någon tidigare påpekat 2 olika fel. Att du fick en rejäl stöt måste nästan komma från tändningen. Laddningen ska som sagt ligga runt 14V kanske ner mot 13V vid låg tomgång. Vad har du för spänning över batteriet när du provkör? Senast ändrad av Barton3000 | 20 juni 2011 | 15:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompis 0 Postad 20 Juni , 2011 Ok, då ligger motorn på bara på ca. 12,8V vid varvning m.a.o. inte mycket mer än batteriets spänning. Hur kontrollerar man likriktaren? Eller något annan förslag på felet till den låga laddningen? Mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 20 Juni , 2011 Att kontrollera likriktaren: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=391872&highlight=diod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomp 0 Postad 20 Juni , 2011 Ok! Jag ska pröva detta med spänning Jag är ganska ny på forumet och vill tacka alla hjälpsamma mekare för era råd. Jag ska försöka återkomma när felen uppdagats. Mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rayman 0 Postad 22 Juni , 2011 Får man en stöt så måste det vara från tändsystemet, enda delen i el-krestsen där spänningen är tillräckligt hög för att detta ska inträffa. Laddspänningen till batteriet kan mycket väl bero på likriktaren men svänghjulsmagneterna kan kanske också ha tappat i styrka, det är dessa som tillsammans med statorn bygger upp den spänning som behövs för att driva batteriladdning och tändspänning. Men eftersom motorn verkar gå OK (?) så är det mest troligt laddningsregulatorn/likriktaren som felar. Mäter du spänningen med multimeter eller har du en voltmätare på instrumentpanelen i båten ? Om du har en voltmätare i båten, testa mäta med multimeter istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomp 0 Postad 22 Juni , 2011 Ja, jag använder multimeter. Jag ska kolla isoleringen på tändkablar och mäta upp likriktaren enligt ovan instruktion så får vi se om det blir ordning på det. Mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 22 Juni , 2011 Det finns en möjlighet att översänningen tar kol på likriktaren, dioderna tål bara några hundra volt. Fixa tändningen först om det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompis 0 Postad 23 Juni , 2011 Tack för det goda rådet! Mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomp 0 Postad 24 Juni , 2011 Nu har jag fått ordning på det strömförande blocket, bara smuts och oxid runt tändspolarna som var problemet tydligen. Beträffande laddningen så verkar det som likriktaren är ok (530 Ohm enbart i en riktning) Jag testade även att köra motorn utan batteri och då ger den (efter likriktaren) 10V på tomgång och uppåt 30 vid varvning. Dock ger detta inte mer än, som sagt tidigare, ca 12,8 vid varvning med inkopplat batteri. Kan likriktaren var kass ändå? Någon som vet det korrekta värdet på spänningen (växel) från alternatorn FÖRE likriktaren? (2 cyl. Mercury 35 hk -89) Jag har köpt en billig likriktare på Kjell & Co men inte hunnit testa den än. Är det någon idé? Hur som helst så går motorn kanon i övrigt och eftersom jag bara använder batteriet till start och länspump (som sällan går då den är placerad i stuvfack, självläns i övrigt) så klarar jag mig ganska länge ändå. Tusen tack för alla goda råd! Mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 Juni , 2011 Kan likriktaren var kass ändå? Någon som vet det korrekta värdet på spänningen (växel) från alternatorn FÖRE likriktaren? (2 cyl. Mercury 35 hk -89) Det som anges i en verkstadshandbok är säkert spänning vid en given belastning och varv på motorn. Så detta lär ingen kunna svara på. Det förefaller dock helt rimligt. Jag har köpt en billig likriktare på Kjell & Co men inte hunnit testa den än. Är det någon idé? Ja, om du inte har någon spänningsregulator så kommer denna funka lika bra som orginal. Tänk på att den måste monteras så att den får kylning. När du skall ut och åka båt, så koppla in en volmeter till batteripolerna. Stäng av alla elförbrukare. Avläs spänningen innan du startar och direkt efter. Kolla sedan att spänningen sakta stiger när du dragit på. Efter en tid kommer polspänningen vara högre än den var innan du startade. Är det så, så funkar laddningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomp 0 Postad 26 Juni , 2011 Har vart ute och kört en längre sväng med motorn moterad på båten och den laddar, sakta men säkert. Måste dock varva länge länge och väl. Ha en trevlig båtsommar och tack än en gång! Mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rayman 0 Postad 28 Juni , 2011 Batteriet kanske är ordentligt urladdat men tillräckligt OK för att dra runt startmotorn och därför avläser du en lägre spänning över batteripolerna ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser