Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
666D3

Hur många gångtimmar i år

Rekommendera Poster

Jag skulle gärna ha åkt mer med båten än vad jag gör. Kikar man vid bryggorna så är det många båtar som inte används så mycket så jag gissar att vi ligger över snittet ändå med 38,5 timmars färdtid i år. Någon som har koll på sina timmar för iår?

Just hemkommen från en mycket blöt brygga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen timräknare men skulle väl gissa på ca: 2 tim.. :-(
Och det ser inte bättre ut för resten av sommaren.. kanske till hösten.

Det blir en torr sommar med båten i sjön för sporadiska korta turer om jag hinner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta ligger nog i lä jämfört med dina timmar. Ligger runt 9 timmar men har båten ute i skärgården så det blir inga direkta transportsträckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar inte kolla hur många timmar motorn går men förra året hade jag 16 övernattningsdygn i båten. Iår har det blivit 3 hittils. Förra året höll vi oss hyffsat i närheten av Björlanda kile, längsta resorna blev Donsö ca  2 timmar och dyrön Ca 2 timmar. Iår ska vi försöka oss på Nord och sydkoster öarna och dit är det rejält långt. Jag brukar åka ut ibland och sova över i båten på vardagarna bara för att få känslan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För motor 31 timmar, för segel ung det 4-dubbla. Att det blivit så mycket motor beror på att många av de finaste dagarna tyvärr också varit helt befriade från vind

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

9 övernattningar,  c:a 25 timmars körning, och c:a 200 NM.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu 315 timmar i början av femte säsong, so blir det ca. 75/ året. Enligt min gps har ja nu ca. 4300 nm totalt med min nuvarande båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul med lite respons. Att seglare vistas mycket på sjön ser man varje dag där ute och då spelar inte vädret någon roll. Själv har jag väl drygt 10 nm ut till t. ex. Solvik så det blir lite transportsträckor. Övernattning har hittills bara skett 4 gånger men det blir garanterat fler. Pratade med en båtägare för ett tag sedan som hade en något år gammal 21 fotare. Förra året åkte han två gånger med den. Från sjösättningsrampen till egna bryggan på våren och från bryggan till sjösättningsrampen på hösten. Jag tror det finns rätt många som bara inte vill göra sig av med båten då de kanske vill åka ut någon gång. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört 12 timmar hitills = en tank á 190 liter ca 15 liter i timmen

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då gör du av med runt 50% mer soppa än jag, 64 vs 76. Ligger på 10 liter per timme i snitt och 10 knops snittfart. Man kör klart låmgsammare än man tror. Har väl hunnit med runt 15 timmar hittills i år..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jarb

Du har nog bättre koll på vad din drar än jag, jag har inte tankat fulltvännu men den är nere på sista sträcket enligt instrumentet, det kan säkert vara lite kvar men jag har inte lärt mig ännu hur länge man vågar köra, man vill ju inte ha soppa torsk. Återkommer när jag tankar fullt med mer exakt förbrukning.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...