Trosso 0 Postad 19 Juni , 2011 Har ett kylningsproblem , kan inte köra över 1100 v/min och har rengjort värmeväxlaren kollat termostaten kollat sötvattenpump bytt impeller till saltvattenkylning mätt att det sugs in c:a 2 liter/min vid 1500V/min , kan det sitta något i pumphuset som gör att det sugs in för lite vatten?tacksam om någon har en ide. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Juni , 2011 Antingen sitter nåt ivägen eller är pumpen slut. 2 l/minut är alldeles för lite. Det vanliga är väl igenväxt sjövattenintag. Vanligt på hösten men har du inte gjort rent det från musslor och skräp kan det vara en anledning. Har du tillgång till vatten med högt tryck kan du spola bakvägen. En impellervinge eller annat kan ligga i pumpens utlopp eller på väg mot värmeväxlaren. Värmekapaciviteten för vatten är 4,2 kJ/kg per grader C, vilket betyder att det går åt 4,2 kJ energi för att värma 1 kg vatten 1 grad C. 1 kJ=1Ws. Om man räknar på kylningen med 2 l/minut ger det en uppvärmning till kokning motsvarande 10 kW så det kanske ändå inte är så mycket mer som behövs. Vad kan en 18 kW VP MD11 behöva i kylning? Dubbelt så mycket som motoreffekten kanske? Skulle vara 7 l/minut ungefär. En ny pump fixar nog problemet om du inte hittar något i vattenvägarna. Troligen behövs 10 l/minut för att ha marginal för högsta effekt och lite igenväxning på hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 19 Juni , 2011 En sjövatten pump i brons slits ju den oxå med tiden. Man kan ju naturligtvis sätta dit en helt ny pump, lätt som en plätt då den sitter monterad med 2 enkla klackar. Men det finns renoveringssatser till alla pumpar. man byter slitbrickan i botten, kammen och locket så blir pumpen som ny igen. Lycka till /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 19 Juni , 2011 Hej Som Forgus skriver kan det vara skräp i sjövatten intaget men jag skulle kolla att inte avgaskrökens mantel har rostat igen och stryper utflödet av sjövattnet. Även om man har monterat sötvattenkylning på motorn så är avgaskröken fortfarande sjövattenkyld. På kröken sitter det en anslutning för kylvatten, lossa slangen och mät hur mycket vatten som kommer ut samt vid avstängd motor prova att blåsa i röret på kröken det skall gå lätt. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-- 0 Postad 19 Juni , 2011 Kolla pumplocket så det inte är slitet eller repat utan tätar mot impellern, vissa lock kan vändas. Även kammen som sitter inuti pumpen kan vara sliten. 2 liter verkar lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trosso 0 Postad 19 Juni , 2011 Tack all för dessa goda råd. Satt en bit kvar av en gammal impeller. Fixat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser