Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
M_i_c_k_e

Standardmått på knappar till kapell?

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder. Är det standardmått på knappar till kapell. ?
Jag är på gång att sy ett nytt kapell och det finns fästen i båten. Frågan är om man bara kan köpa tex : http://www.seasea.se/Däcksutrustning/Kapellutrustning/TRYCKKNAPP_10ST&VERKTYG

och hoppas på att det passar. Det finns inga mått uppgivet på hemsidan.

Senast ändrad av M_i_c_k_e | 19 juni 2011 | 08:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, den typen av tryckknapp säljs sen länge i båtbutikerna. På Vikings webshop anges diametern till 15 mm, gäller väl hela den blanka knappen. Själva hopkopplings-delen är nog ca 10 mm?
Sök artikel 86880 ...  http://www.vikingyachting.se/index.html

Man får ju f.ö. med både hon&han-del, så i värsta fall kan du väl byta ut de skrov-skruvade.
Man kan alltså skruva istället för att nita ena delen, och de kan ju ha blivit litet slitna med åren?

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Julas tryckknappar passade perfekt. Dessutom följde det med verktyg och för att kunna montera dessa. Verktygen håller väl inte högsta klass men räcker gott till de 10 knappar som finns i varje förpackning.

Kapellet är nu klart. Mycket passande och nålande för att få det att bli bra. Min båt är 235 bred och höjden på rutan är inte så hög så därför har jag en stötta på mitten för att vattenavrinningen ska bli bra.
Som stötta använder jag en båtshake från biltema (art 25040) som jag sedan kapade av då den var för lång. Över toppen har jag satt ett kulskydd (till dragkrok på bil) för att det inte ska skada kapellet. Blir riktigt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...