drulefar 0 Postad 18 Juni , 2011 Hejsan alla båtkunniga! Tänkte höra om någon har tips eller råd angående mitt problem? Jag har alltså haft lite problem med min bränslemätare sedan jag köpt båten. Bränslemätaren fladdrar väldigt mycket och är inte alls exakt! Vid minsta våg eller gaspådrag så fladdrar, stiger och sjunker den väldigt mycket. Det första jag gjorde var att byta givaren, men det hjälpte inte. Jag bytte sedan då instrumentet utan framgång. Jag kan tillägga att både givare och mätare har ohm 0-180. Finns det någon som haft liknande problem? Hälsningar Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 18 Juni , 2011 Koppla bort givarledningen från instrumentet. Kolla givaren Koppla in en ohmmätare, helst analog (med visare), mellan givarledningen och jord (minus på batteriet). Dessa brukar vara svarta, men kolla! Kolla om ohmmetern fladdrar lika mycket. Kolla instrumentet Koppla in 50-75 Ohm 1W resistor mellan givaringåmgen och jord. Instrumentet skall uppfatta detta som en helt stabil tanknivå runt halv tank. Kolla om mätaren fladdrar trots detta. Not: 50 - 75 Ohm 1W är en gissning på vad som bör ge ungefär 1/2 tank. 1W är effekttålighen, som bör räcka, men passupp, det kan ev. bli varmt. Resistorn bör kunna ersättas av en 12 V lampa på runt 2 W om du har enklare att få tag på detta. I gamla bilar 70-90-tal finns ibland en separat spänningstabilisator för instrumenten. Kolla om du kan hitta något sådant. Har dock aldrig hört talas om att det skulle finnas i båt, men har inte hört och sett allt. Återkom med resultatet, så går det att spekulera vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DannyJ 0 Postad 18 Juni , 2011 Bubba boooo:) svårt att släppa det där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Juni , 2011 Har du redan bytt både givare och mätare så ligger felet kanske i kablaget till dessa. Glappkontakt? Skulle dragit ett par nya sladdar provisoriskt först, en avsäkrad plus direkt från säkringspanelen och sen ev en ny jordkabel. Hjälper det så vet du vilken kabeldel som måste bytas permanent.(Danny J: Finns det inga dagissajter där du kan klottra istället?) Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 19 juni 2011 | 10:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
drulefar 0 Postad 19 Juni , 2011 Hej! Tack för alla tipsen! Jag skall ut och kolla upp detta umder dagen så återkommer jag med resultaten. Hälsningar Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser