Runk3n 0 Postad 18 Juni , 2011 Jag är sugen på att köpa en större båt med styrpulpet för att kunna förflytta sig snabbare och för att göra utflykter med. Ett krav är att det ska gå att fiske ifrån/med båten annars är det bortkastat för mig. Jag har tittat runt på anonnser och hittar många och relatift fina äldre sportbåtar för rimliga pengar. min fråga är ju går det att fiska från en gammal sportbåt typ selco? eller ska man satsa på en vanlig öppen båt med rorkult och stor motor? Jätte tacksam om detta kunde diskuteras, för och nacktdelar osv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 18 Juni , 2011 På t. ex. Selco Selfleet är soffan bak försedd med gångjärn i överkant ryggstöd för att kunna svängas upp så att man ska komma åt trycktanken mm. Detta skapar förstås större durkyta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runk3n 0 Postad 18 Juni , 2011 Hur menar du nu? med att detta skapar förstås strörre durkyta? För att vara lite mer tydlig, så vill jag ha en båt som är stabil nog att stå å fiska från och att man ska kunna förflytta sig hyffsat fort. Jag tänker ju att fördäcket på en gammal selco eller likn måste vara perfekt för detta samtidigt som någon kan fiska från typ motorbrunnen/stå på soffan i aktern? eller är jag helt ute och cyklar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 18 Juni , 2011 Finns några olika länger på Selco sportbåtar, jag skulle dock säga att alla som är av den klassiska sportbåtsmodellen är allderles för små för att man skall kunna stå och fiska på fördäck utan att vara balanskonstnär. Har själv en Crescent 430 gts som också är av sportbåtsmodell, men något bredare än Selco 13 och 15 och jag skulle aldrig få för mig att stå på fördäck och fiska. En båt i denna storlek är för rank, fördäcket är för litet, det finns inget vettigt att hålla sig i m.m.... (fungerar dock fint att stå en person och fiska i sittbrunnen) Har även en plasteka som är 4,1 m och i denna sker fisket i sittande ställning. Om tanken är att 2 personer skall stå upp och fiska i båten bör du nog satsa på något som är 5m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DannyJ 0 Postad 18 Juni , 2011 Durkyta = golvyta. Han menar alltså att fäller du upp soffan i en sån båt får du större yta att stå på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 18 Juni , 2011 Jag har löstagbara soffor i min båt där bak, så den är väldigt anpassningsbar. Den är väl dock lite större än en vanlig Selco, då den är 4,80 x 2m... Vill jag ta med mig 5 pers ut till någon ö, så har jag två längsgående soffor och vill jag fiska tar jag bort dem. Sen har jag en stor balja som jag lägger fisken i, för det är ju inte så fräscht med gäddslem på klädsel och golvmatta i båten. Det är ju inte optimalt att fiska från en sportbåt men det går ju och det är lite bekvämare att åka i än en styrpulpet, tycker i alla fall jag. En styrpulpet har väl den fördelen att det bara är att spola av när den är skitig eller ska upp på hösten.. En sportbåt har oftast lite inredning och klädsel som måste skötas om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runk3n 0 Postad 18 Juni , 2011 Okej, men är dom värkligen så vingliga? Hade en 5 meters plast eka för några år sedan och den stod man med lätthet på sittbrädorna och fiskade, Lilljollen som jag har nu som är strax över 3 meter är man två i den är det inga problem för en att stå och fiska de är ju inte stabilt med den har inte kantrat än... Senast ändrad av Runk3n | 18 juni 2011 | 19:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser